Det brukar vara ganska lugnt och trevligt hemma medan ovädret varar. Det spännande är efteråt då man går inåt skogsskiftet och får veta vad det närmaste halvårets fritidsysslor innebär.
 
  • Gilla
Appendix
  • Laddar…
Noterade droppar från taket i ett rum vi just nu byter innertak i och isolerar om. Blev riva ner isolering och ställa fram en hink. Misstänkt skorstensplåt som läcker. Nu hade det varit bra med invändig vindslucka på 1,5planshuset.

Torkar spån om det inte finns luftspalt?
 
  • Ledsen
Appendix
  • Laddar…
A
Bor i Sörmland så drabbas inte så hårt idag. Dock kring 25 m/s enligt prognosen, så har tappat upp vatten på dunk och hink. Strömmen går ofta här vid oväder.

I övrigt tycker jag alltid att det är mysigt med hård vind och regn. Särskilt efter att vi tog ner en gammal nästan 20 meter risig björk som stod intill huset. Innan dess var det alltid lite nervöst, och man fick plocka drivor av stora grenar dagen efter.

Det enda jag inte gillar är riktigt rejäla åskoväder. Mycket bränder häromkring på vischan orsakade av nedslag. Någonting jag aldrig oroade mig över när jag bodde i Stockholm.
 
Redigerat:
Så här "kul" hade en granne efter den senaste rejäla stormen, Gorm 2015.
Han hade nog kunnat tänka sig ett roligare slut på året och garagebygget:
Person och hund framför sammanrasad träkonstruktion efter stormen Gorm.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Ledsen
Fadai och 1 till
  • Laddar…
KnockOnWood KnockOnWood skrev:
Så här "kul" hade en granne efter den senaste rejäla stormen, Gorm 2015.
Han hade nog kunnat tänka sig ett roligare slut på året och garagebygget:
[bild]
Fy fan. Den ångesten.
Vet du om försäkringsbolaget var tillmötesgående?
 
Ni fick mig att gå in på webbkameran och kolla. Mycket riktigt hade en press över byggmaterial blåst sönder. In med 3åring I bilen och iväg. Vart helt genomsur på 2min. Men nu är det säkrat igen och ställde in en fläkt som kan torka ut lite
 
  • Gilla
heab
  • Laddar…
Appendix Appendix skrev:
Fy fan. Den ångesten.
Vet du om försäkringsbolaget var tillmötesgående?
Så här skrev de i tidningen, som rapporterade om stormens härjningar:
"Bygget var ofullbordat och därmed inte försäkrat.
– Försäkringsbolaget säger att man kan försäkra ett garage under uppbyggnad. Men det hade jag inte gjort. Så där får jag ingen hjälp.

Bara att börja om från början.
– Nu känns det tröstlöst. Men när vårsolen börjar skina får vi börja bygga igen
"
 
  • Ledsen
kest
  • Laddar…
A AndersS skrev:
En mjölkgård här i närheten brukar ställa halmbalar framför de större plåtportarna på sina stallar och maskinbyggnader, så även idag.
Ja, minns väl när jag och min far desperat satte en pressenning i porthålet på 5x4 meter för porten som vi inte hunnit montera ännu på ladugårdens nordgavel i mörker och full storm innan ladugårdstaket blåste av i höststormen 1995. DET var rätt spännande och mer eller mindre livsfarligt, men till slut lyckades vi använda traktor och redskap som mothåll på insidan. Innan dess slets ett gäng kraftiga plankor tätt spikade med 6-tumsspik loss och sköt som projektiler in i byggnaden.....
 
Fick tyvärr rätt i min spådom, blivande grannens gavel rasade inatt. Byggd i Ytong och inget som sattes upp för att vindsäkra. Blir nog en trevlig överraskning för byggarna. Men ett bygge där man inte direkt följer arbetsmiljölagen, så förvånade mig inte som sagt.
 
  • Wow
Pytt
  • Laddar…
Superlågt lufttryck i morse klockan sju:
Barometer med visare som indikerar extremt lågt lufttryck, monterad på vit vägg.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

960 hPa, 720 mm Hg.
I orkanen Gudrun år 2010 år 2005 hade vi 970 hPa i Göteborg.
 
Redigerat:
  • Wow
  • Gilla
Appendix och 1 till
  • Laddar…
En gammal bild från Gudrun. Vid Bolmen i Småland:
Stormfälld skog vid sjön Bolmen i Småland, med omkullvälta träd och utsikt över sjön.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Ledsen
  • Wow
MultiMan och 1 till
  • Laddar…
KnockOnWood KnockOnWood skrev:
Så här "kul" hade en granne efter den senaste rejäla stormen, Gorm 2015.
Han hade nog kunnat tänka sig ett roligare slut på året och garagebygget:
[bild]
Hoppsan!

Var det kryssat ordentligt?
 
Nej usch, jag tycker bara det är hemskt när det blåser mycket! Får likt de som bygger ont i magen, inte för att jag har något bygge på gång eller märkt av läckor hittills, men jag tänker mig alltid det värsta och går igenom allting löst jag och mina grannar kan tänkas ha i trädgården i huvudet om och om igen - helt säker på att jag missat något! När man dessutom har egen brunn så vet man att ett strömavbrott även innebär att man inte har något vatten tillgängligt, vilket jag tycker är väldigt besvärande om det blir långvarigt.
Vet inte varför just stormar oroar mig så mycket, brukar vara rätt lugn med mycket annat...men finns säkert något spännande förträngt minne eller annan psykologisk förklaring bakom det. :p
 
Pytt Pytt skrev:
jag tänker mig alltid det värsta och går igenom allting löst jag och mina grannar kan tänkas ha i trädgården i huvudet om och om igen - helt säker på att jag missat något!
Ja, de första åren i nya huset hände det lite av varje. Byggarna hade "glömt" att spika takpannorna i de yttersta raderna, så vi fick parkera bilen en bit bort när det blåste, eller i garaget.
De lätta plastutemöblerna fick man leta efter i skogsbrynet, osv.
Pytt Pytt skrev:
När man dessutom har egen brunn så vet man att ett strömavbrott även innebär att man inte har något vatten tillgängligt, vilket jag tycker är väldigt besvärande om det blir långvarigt.
Du kanske skulle skaffa dig en sådan här:
9676482019358.jpg
https://www.clasohlson.com/se/Elver...MI6OD1ssfG5wIVEaqaCh2IAg11EAQYBiABEgKWJfD_BwE

Vi andra, med kommunalt vatten, får nöja oss med ett par plastdunkar med reservvatten.
 
Lulaua Lulaua skrev:
Hoppsan!
Var det kryssat ordentligt?
Han började lägga taket innan väggarna var riktigt uppsatta.
Så nej, det var nog inte klart med uppstagningen av stommen, och den nakna, öppna takplåten var ju ett enormt vindfång.
Men nu står garaget där sedan några år.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.