Ja det är väl iallafall teoretiskt möjligt även om det är lite långsökt.
 
  • Gilla
Staffans2000
  • Laddar…
H håbbe1961 skrev:
Vill du behålla 25A så be elektriker uppgradera mätarskåpet (byta passdel) vilket är plomberat så inga amatörer gör jobbet. Jo nätavgiften storlek är direkt kopplat till huvudsäkringen storlek.
Det beror på vilken nätägare man har och vad de har för avgifter, så det är inte alltid direkt kopplat till huvudsäkring ens storlek.
 
  • Gilla
El-Löken66
  • Laddar…
Som sagt, problemet (om det är nått problem i anläggningen) kan vara från mätarskåpet. Matningen (servisen) är med största säkerhet minst 6 mm2 och den kabeln påverkas inte av huvudsäkringen utan den skyddar av nätägarens servissäkring. Det finns ett fåtal undantag där servissäkring även agerar huvudsäkring, men som sagt innan man ändrar storlek på säkringar ska man kolla upp om anläggningen klarar av det.
 
  • Gilla
Fotografen och 1 till
  • Laddar…
E
useless useless skrev:
Men om man har fått skaffa ett abonnemang på 25A så borde väl nätet klara av det?
Det spelar ingen roll huruvida något klarar eller ej, det är ett avtalsbrott mot din nätägare. Att det sen inte är dödsstraff är en annan sak men det kommer att upptäckas.
 
Staffans2000 Staffan2000 skrev:
Det må så vara, men något lättare än det här finns inte, såvida ts skruvat in och ut en skruv med lyckat resultat.
Mätarsäkringen skyddas av nätägarens servisledningssäkring på kanske 200 A, om man inte i undantagsfall har en separat servissäkring inom fastigheten (så då vanligen ligger på typ 35 A). Så man ska inte på nåt sätt bagatellisera byte av passdel i mätarskåpet. Ett litet misstag och det kan bli en ljusbåge som ger svåra brännskador på några tiotals millisekunder. Bra verktyg, lämplig klädsel och torrt väder rekommenderas. Den billigaste typen av passdelsnyckel skulle jag undvika. En sprucken passdel kan ge en farlig situation om man försöker sig på att peta ut resterna. Om bara muttern blir kvar behövs en passdelsnyckel som kostar över en tusenlapp. Skruva då hellre i en ny säkring utan att byta passdel.
 
  • Gilla
Fotografen och 1 till
  • Laddar…
F
E El-Löken66 skrev:
Nej, detta är inget du får göra, en installationsfirma som är registrerad hos din nätägare utför och anmäler detta.
Vad skall han anmäla? Att han satt dit 25amp säkringar som skulle egentligen ha varit där hela tiden.
 
  • Haha
Staffans2000
  • Laddar…
F
E El-Löken66 skrev:
Det spelar ingen roll huruvida något klarar eller ej, det är ett avtalsbrott mot din nätägare. Att det sen inte är dödsstraff är en annan sak men det kommer att upptäckas.
Är det ett avtalsbrott att sätta dit 25amp säkringar som han har betalt för i tio år?
Ja det är möjligt att nån som avläser manuellt från nätägaren upptäcker att han har 25amp säkringar som han har betalt för hela tiden
 
  • Gilla
Staffans2000
  • Laddar…
E El-Löken66 skrev:
Det spelar ingen roll huruvida något klarar eller ej, det är ett avtalsbrott mot din nätägare. Att det sen inte är dödsstraff är en annan sak men det kommer att upptäckas.
Vad ska dom upptäcka? Att jag helt plötsligt har den säkringsstorlek jag har betalat för i tio år?
 
  • Haha
Staffans2000
  • Laddar…
E
Och hur vet ni att håbbe har fel storlek på passdelar? Detta är ganska ovanligt. Till TS har vi redan svarat detta men nu ska Håbbe också in och byta och det var det jag besvarade.

useless useless skrev:
Vad ska dom upptäcka? Att jag helt plötsligt har den säkringsstorlek jag har betalat för i tio år?
F Fakathong skrev:
Är det ett avtalsbrott att sätta dit 25amp säkringar som han har betalt för i tio år?
Ja det är möjligt att nån som avläser manuellt från nätägaren upptäcker att han har 25amp säkringar som han har betalt för hela tiden
 
Staffans2000
E El-Löken66 skrev:
men nu ska Håbbe också in och byta och det var det jag besvarade.
Skall han?
 
E
Staffans2000 Staffan2000 skrev:
Skall han?

Nux, han ska/bör ta installatör på det!
useless useless skrev:
Vad ska dom upptäcka? Att jag helt plötsligt har den säkringsstorlek jag har betalat för i tio år?
F Fakathong skrev:
Är det ett avtalsbrott att sätta dit 25amp säkringar som han har betalt för i tio år?
Ja det är möjligt att nån som avläser manuellt från nätägaren upptäcker att han har 25amp säkringar som han har betalt för hela tiden
 
Ofta tycker jag det är lite väl mycket "ring en elektriker" när nån frågar hur man ska göra nåt på ett forum, men att säga att byta bottendelar klarar vemsomhelst tycker jag känns onödigt. Ja, själva momentet klarar kanske en apa, men om nåt går fel och man inte har någon förståelse alls för det elektriska så känns det väldigt dumt att ge sig in på det. Mycket annat jobb görs med lätt kontrollerbar avstängd ström, ganska låga värden på säkringar och bakom jordfelsbrytare. Detta är ju lite som att gå på lina utan skyddsnät.

Försök få ett bra pris på jobbet istället, borde vara attraktivt som fastprisjobb om man ändå passerar adressen... :)
 
  • Gilla
Fotografen och 3 till
  • Laddar…
E
J JohanLun skrev:
Ofta tycker jag det är lite väl mycket "ring en elektriker" när nån frågar hur man ska göra nåt på ett forum, men att säga att byta bottendelar klarar vemsomhelst tycker jag känns onödigt. Ja, själva momentet klarar kanske en apa, men om nåt går fel och man inte har någon förståelse alls för det elektriska så känns det väldigt dumt att ge sig in på det. Mycket annat jobb görs med lätt kontrollerbar avstängd ström, ganska låga värden på säkringar och bakom jordfelsbrytare. Detta är ju lite som att gå på lina utan skyddsnät.

Försök få ett bra pris på jobbet istället, borde vara attraktivt som fastprisjobb om man ändå passerar adressen... :)
Vi kan dra TS fall som exempel här: https://www.energimarknadsbyran.se/...ar-konsument-betalat-for-fel-sakringsstorlek/

artikeln skrev:
Enligt kunden framgick inte säkringsstorleken tydligt på fakturorna. Kunden yrkade på återbetalning av mellanskillnaden för hela perioden.

Elnätsföretaget menade att det är kundens ansvar att välja rätt elnätsabonnemang.
Oavsett, ansåg elnätsföretaget att återbetalning åtminstone inte skulle ske längre tillbaka än till år 2005 på grund av preskriptionstiden på 10 år.

ARN konstaterade att det är kundens ansvar att ha rätt säkring anmäld och att kontrollera att man betalar för rätt säkringsstorlek.
Kundens krav på återbetalning för tiden före år 2005 var dock preskriberat.



Beslut 2015-06029: Konsumenten fick delvis rätt
 
E El-Löken66 skrev:
Vi kan dra TS fall som exempel här: [länk]
Kontrollera huvudsäkringens storlek och ev byta den om den går kan jag tycka många lekmän bör klara, jag antar det inte är behörighetskrävande, men nu pratar vi passdel?
 
Mikael_L
H håbbe1961 skrev:
byta passdel) vilket är plomberat så inga amatörer gör jobbet.
Nej, det är aldrig (nästan aldrig, jag har aldrig sett det än) plomberat.
H håbbe1961 skrev:
Jo för att byta passdelar så måste man bryta plomberingen
Nej.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.