bengtn skrev:
Jag tycker det är kul att använda överblivet spill till snabba projekt. Skärbrädor till exempel. Den är är gjord i Bok, Lönn och Valnöt. Och en massa trälim... Det var lite småstressigt att limma ihop alla bitarna men det var bara en som blev felvänd. Jag använde hyveln i bakgrunden för att runda alla kanter. Lika snabbt men mindre buller och damm jämfört med fräs.

[bild]

/B
Den var riktigt fin!
Vad har du använt för träslag?
Jäkla kul att det blir 3d-effekt
 
  • Gilla
amatörsmurf
  • Laddar…
Bangtn: Snygg skärbräda! Du limmade alltså bitarna en och en? Det låter som en mardröm att få till det med tvingar... Det här kräver nog en grundlig bygginstruktion!
 
KnockOnWood skrev:
Väldigt snyggt, Amatörsmurf (y)

Och i ett lite ovanligt material också.

Om jag får komma med ett litet önskemål, så skulle det vara att inte göra sitsen helt plan utan lite "skålad".
Så här ungefär(fast den här pinnstolen är inte snygg i övrigt):
[bild]
Tack så mycket:) Idén om skålad sits är god och skulle som en extra bonus motivera inköp av fler verktyg;)
 
Att limma en bit i taget vore nog i det närmaste omöjligt. Jag limmade ihop tre bitar, en bok, en lönn och en valnöt, till en lång korv som jag sågade upp i lämpliga bitar. Det var tillräckligt stressigt att få ihop dem. Några bilder:
korv mindre.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
bitar.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
tvingomania.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
hyvlad.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
Stroker och 7 till
  • Laddar…
Korvgubbe
bengtn skrev:
Det var lite småstressigt att limma ihop alla bitarna men det var bara en som blev felvänd.
Det tog mig någon minut men nu har jag hittat den felvända biten, tack och lov annars hade jag nog inte kunnat sova inatt!
 
  • Gilla
bjoar564
  • Laddar…
Snyggt bengt.
Pratade inte vi om det motivet i England. Den står faktiskt på min "att göra lista" också. Den 3D effekten är en fantastisk klassiker.
Men vilken handsåg använde du när du klöv dom långa rektangulära bitarna.:)



Pär


Ps det är bra att göra fel i bland. För då måste man lära sig att fixa till felen i efterhand. Och det är där man lär sig massor. Och det blir ju lite extra pilligt eftersom du har två synliga sidor.

Bara att stämma ut dom felaktiga bitarna och limma i nya.;)
 
Redigerat:
Korvgubbe skrev:
Det tog mig någon minut men nu har jag hittat den felvända biten, tack och lov annars hade jag nog inte kunnat sova inatt!
Jag hittade den också tillslut! Måste säga att jag tyckte att det blev lite charmigt med den felvända biten. Det är ju fortfarande väldigt snyggt, så det blir en liten kul detalj bara.
 
pär h skrev:
Snyggt bengt.
Pratade inte vi om det motivet i England. Den står faktiskt på min "att göra lista" också. Den 3D effekten är en fantastisk klassiker.
Men vilken handsåg använde du när du klöv dom långa rektangulära bitarna.:)
Pär H, det är kanske dags att göra om träffen hemma hos dig och denna ggr göra en skärbräda? :) Det var ju mycket trevligt förra ggr.
 
Helt rätt Pär, det var när vi pratade om "den stora boken" och intarsia/fanering och sån't. (Fick fö mitt ex i veckan, fantastiskt!) Jag klöv och kapade med den stora gröna sågen. Nästa gång kapar jag för hand. För många bitar gick åt skogen pga deras form. Inget bra med en sexkantig bit som bara ligger an mot anhållet lite i överkant de sista mm.

/B
 
Den skärbrädan kan du ta patent på och sälja dyrt! :)
Jag vet att jag skulle köpa en i alla fall!
 
Man luras av 3D-effekten på "korven" också. Funderade på vad sjutton du hade gjort i ändan av den, tills jag fick rätt "fokus" (y)
 
  • Gilla
PeterJeffrey
  • Laddar…
Stilig skärbräda Bengt. Den där felvända biten...jag ser ju vilken det är och ju mer jag kollar på den desto knäppare blir jag, i stil med nån omöjlig figur tavla från Reutersvärd.:)
 
  • Gilla
katos
  • Laddar…
ullberg
anders07 skrev:
Den skärbrädan kan du ta patent på och sälja dyrt! :)
Jag vet att jag skulle köpa en i alla fall!
Det är ett ganska välkänt mönster (speciellt i skärbrädesammanhang) så det blir nog lite svårt att patentera. Bengts hantversskicklighet är iof. säkert tillräckligt för att oavsett kunna sälja den dyrt...

/U
 
Ett till bidrag - kanske inte klassar in i tråden som skryt men likväl visar hur man snabbt och enkelt kan kasta ihop något åt folk som inte är nöjda med vad som finns hos köksleverantören.

Hur som, det skulle bestämt göras ett vinställ som passar i en IKEA 40cm bänkstomme. Sagt och gjort - Billigast limträ hyllplan finns på Rusta har jag räknat ut. 2 stycken 2000x400x18 inköpta för 798Sek. Kantfräst och klart! ;)
Mäta och kapa lite med sänksågen.
Mäta ännu mera och dra genomgående domino för "hyllplanen" så alla hamnar på samma höjd.
Testmontering:

IMG_0548 2.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Fäste yttre hyllplanen med "Möbelskruv". Självklart borrat med verktyg avsedda till ändamålet + En gnutta lim!

IMG_0549.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Sen på med nästa varv som limmades med PU lim och självklart med dominos.

IMG_0550 2.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Slutmonterat:

IMG_0553.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Alla "hyllor" mot utsidan sitter då med lim, två dominos samt två möbelskruvar om 70mm. Mittensektionerna sitter endast med lim och Dominos. Övre och nedre hyllplanet fick sig dessutom 4 skruvar med hjälp av min "Kreg Pocket Hole Jig" för att hålla ihop hyllan ytterligare. Lite hängslen och bälte på samma gång men det var ett tag sedan jag använde den så det fick rastas lite. Det kan ju inte skada!?

Testad i en speciellt inhandlad ikea stomme då jag inte hade någon av den nya varianten:
IMG_0551.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Fått två varv med Osmo hårdvaxolja efter bilderna som framhäver virket ytterligare! - Totalt 4 timmar i verkstan senare så är alla nöjda och glada!
 
Redigerat:
  • Gilla
bulleribock och 4 till
  • Laddar…
Snyggt Slacker,

men går det verkligen in en BiB i varje fack :)
 
  • Gilla
Maxikatten och 2 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.