Upptäckte just en duktigt stor spindel springandes omkring på sovrumsgolvet. Har inte sett något liknande förut så jag är nyfiken på vad det kan vara. Är det en normal spindel som finns i Sverige eller är det en giftig anabolaspindel från Afrika som liftat med bananbåten?
 
  • spindel.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • spindel2.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Haha
  • Gilla
enricorigo och 5 till
  • Laddar…
En svarta änkan ser ut ungefär så och helt kolsvarta. Fast de brukar vara större.
Har du bild uppifrån?
Dessa spindlar har etablerat sig Sverige.
Men sen kan det ju vara en helt vanlig spindel.
 
  • Gilla
  • Haha
Roeny och 1 till
  • Laddar…
  • spindel3.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Gilla
total och 5 till
  • Laddar…
Ser ut som husspindel, har varianter från svart via brunaktig till grå. Hos mig har dom minskat i antal, hade rätt gott om dem för två-tre år sedan.
 
Redigerat:
  • Gilla
blomknopp
  • Laddar…
Inte ovanliga. Inte i vår källare i alla fall.
Nästan som små husdjur :)
2007-10-16_Spindel.JPG
 
  • Gilla
OppfinnarJocke och 6 till
  • Laddar…
Håller också på husspindel och har fått sätta filttofflor på dem då de klampar runt i källaren. Tar hand om alla andra insekter som skulle få för sig att inkräkta på deras domäner. Men det fins endast ett fåtal kvar av dem nu och de syns mycket sällan.
 
  • Gilla
Kahsay och 4 till
  • Laddar…
Ada skrev:
En svarta änkan ser ut ungefär så och helt kolsvarta. Fast de brukar vara större.
Har du bild uppifrån?
Dessa spindlar har etablerat sig Sverige.
Men sen kan det ju vara en helt vanlig spindel.
Svarta änkan är ca 10 mm, visserligen kolsvart men med tydliga markeringar på bakkroppen. Har ingen som helst likhet med denna husspindel. Sedan ska man veta att Svarta änkan inte är etablerad i Sverige annat än i väldigt speciella miljöer, oftast verkstadslokaler eller liknande.

Värt att veta är att bananbåtarna sedan länge tömmer lastutrymmet på luft och tillsätter en gas som bland annat har till uppgift att döda alla kryp. De änkor som kommit in i landet verkar samtliga ha kommit in genom importerade bilar från USA.
 
  • Gilla
Janetgorgis och 23 till
  • Laddar…
joflopp skrev:
Svarta änkan är ca 10 mm, visserligen kolsvart men med tydliga markeringar på bakkroppen. Har ingen som helst likhet med denna husspindel. Sedan ska man veta att Svarta änkan inte är etablerad i Sverige annat än i väldigt speciella miljöer, oftast verkstadslokaler eller liknande.

Värt att veta är att bananbåtarna sedan länge tömmer lastutrymmet på luft och tillsätter en gas som bland annat har till uppgift att döda alla kryp. De änkor som kommit in i landet verkar samtliga ha kommit in genom importerade bilar från USA.
Word!
 
  • Gilla
lynnigeamatören och 2 till
  • Laddar…
Såna ser man ju varje dag hemma! :)
Hehe, nejdå inte varje dag. Men den storleken har man sett ett par stycken. Bara låta dem va o flytta ut dem. De gör så mycket nytta...
 
  • Gilla
HugoChavez och 1 till
  • Laddar…
Vi hade gott om husspindlar i källaren förut. Några riktigt stora och fina. Sedan skaffade vi två katter och spindlarna försvann. Det visade sig att katterna gillade att äta dem.
Det är dock ingen lösning jag skulle rekommendera för den som vill bli av med husspindlar...jag föredrar spindlarna, faktiskt, eftersom de varken skiter under soffor, pinkar på folks skinnstövlar, klöser sönder möbler eller jamar när man försöker sova.
Om man skaffar svarta änkor, kan de ta kål på katterna?
 
  • Gilla
  • Haha
  • Älska
thomis och 55 till
  • Laddar…
Har spindel fobi själv...men kan lugna dig, det är en "vanlig" husspindel.
Men äcklig ändå.
Ha ihjäl den så blir det inte fler iallfall.
Tyvärr lever dom alltid minst två & två. så det finns antagligen fler små vänner !
Lycka till med spindel jakten
 
  • Ledsen
  • Gilla
  • Arg
Byggtips och 6 till
  • Laddar…
Ingela S skrev:
Har spindel fobi själv...men kan lugna dig, det är en "vanlig" husspindel.
Men äcklig ändå.
Ha ihjäl den så blir det inte fler iallfall.
Tyvärr lever dom alltid minst två & två. så det finns antagligen fler små vänner !
Lycka till med spindel jakten
Inte en chans att jag dödar några spindlar, släpper hellre ut dem. Gick till grannens staket och satte ut den igår kväll.
 
  • Gilla
  • Haha
  • Älska
Allt-i-alloMarion och 25 till
  • Laddar…
ThomasLindgren skrev:
Upptäckte just en duktigt stor spindel springandes omkring på sovrumsgolvet. Har inte sett något liknande förut så jag är nyfiken på vad det kan vara. Är det en normal spindel som finns i Sverige eller är det en giftig anabolaspindel från Afrika som liftat med bananbåten?


Jag var i samma sits när vi flyttat in i första huset från en lägenhet. Det ska tilläggas att vi hade besök från Australien kort innan jag hittade bestarna. Jag lyckades fånga ett par med dubbelhäftande tejp och sparade dem i en glasburk tills jag lånat hem alla spindelböcker de hade på biblioteket. De få (för människan) giftiga spindlar som finns i världen hade ingen likhet med dessa ofarliga husspindlar. De gör troligen stor nytta där de far fram men lämnar rejäla lortar efter sig som är svåra att få bort. Om det är riktigt tyst i huset kan man höra när de största exemplaren springer på golvet, hehe.
 
Det är då som det gäller med "filttofflor på".
 
  • Gilla
Byggtips och 1 till
  • Laddar…
Det är alltid lika jättekul på sommaren, när något exemplar tröttnar på att springa i snedtaket och trillar ned på en när man ligger och sover. Jag kan inte med ord beskriva känslan när man vaknar ur en djup, välförtjänt sömn, av att något _stort_ med åtta ben springer över bröstet/ansiktet/armen etc...känner väl igen individen på bilderna, huvva!

/ama
 
  • Wow
  • Gilla
  • Haha
Allt-i-alloMarion och 12 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.