Claes Sörmland Claes Sörmland skrev:
Det låter på beskrivningen som att du av någon anledning fått stopp i utloppsröret från bädden. Vattnet har stigit i bädden och det blir syrebrist. Bakterierna som tål syrebrist växer till och börjar producera slam. Bädden är nu igensatt. Vattnet börjar stiga i slamavskiljaren.

Tyvärr är det nog omgrävning som gäller. Men varför blev det stopp i utloppsröret från början? Felkonstruerat? har jord rasat ned?
Tyvärr pga felkonstruktion från entreprenören som la utloppet i ett dike som växt igen. Tyvärr har inte jag inte gått kikat där tillräckligt ofta.
 
Hej igen,
Uppdaterar status på mitt avloppsproblem. Har kontaktat en firma och kommer förmodligen att koppla på ett reningsverk efter 3 kammarbrunnen istället för att gå via markbädden som i dagsläget. Dock så blir det en betydlig kostnad för detta. En fråga jag har till er som läser och är intresserade av detta är: efter det att jag rensat utloppsröret där det går ner i diket så blir nivån på vattnet i spridarbrunnen inte lika hög längre men går ändå över utloppet till spridarröret, se bifogad bild, jag tänkte checka med miljöförvaltningen och checka med dem först och se vad de säger. Vad tror ni? Kommer de att kräva en ny avloppsanläggning? Ytterligare en fråga: vad är en rimlig kostnad för att byta ut en markbädd?
 
  • Vy inifrån en spridarbrunn med synlig vattennivå och avloppsproblem.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Vattennivå i en öppen spridarbrunn med gräs runtomkring.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
anderssose anderssose skrev:
Hej igen,
Uppdaterar status på mitt avloppsproblem. Har kontaktat en firma och kommer förmodligen att koppla på ett reningsverk efter 3 kammarbrunnen istället för att gå via markbädden som i dagsläget. Dock så blir det en betydlig kostnad för detta. En fråga jag har till er som läser och är intresserade av detta är: efter det att jag rensat utloppsröret där det går ner i diket så blir nivån på vattnet i spridarbrunnen inte lika hög längre men går ändå över utloppet till spridarröret, se bifogad bild, jag tänkte checka med miljöförvaltningen och checka med dem först och se vad de säger. Vad tror ni? Kommer de att kräva en ny avloppsanläggning? Ytterligare en fråga: vad är en rimlig kostnad för att byta ut en markbädd?
Du verkar ha mycket slam i fördelningsbrunnen? Har du något stort badkar som orsakar slamflykt ut i fördelningsbrunnen? Du måste nog kolla upp orsaken. Annars är risken stor att även en ny markbädd blir tät ganska fort.
 
J JanneS69a skrev:
Du verkar ha mycket slam i fördelningsbrunnen?
Ja, jag ser inte ens var utloppsrören är.
Är det tvärstopp i infiltrationen eller?
 
anderssose anderssose skrev:
Hej igen,
Uppdaterar status på mitt avloppsproblem. Har kontaktat en firma och kommer förmodligen att koppla på ett reningsverk efter 3 kammarbrunnen istället för att gå via markbädden som i dagsläget. Dock så blir det en betydlig kostnad för detta. En fråga jag har till er som läser och är intresserade av detta är: efter det att jag rensat utloppsröret där det går ner i diket så blir nivån på vattnet i spridarbrunnen inte lika hög längre men går ändå över utloppet till spridarröret, se bifogad bild, jag tänkte checka med miljöförvaltningen och checka med dem först och se vad de säger. Vad tror ni? Kommer de att kräva en ny avloppsanläggning? Ytterligare en fråga: vad är en rimlig kostnad för att byta ut en markbädd?
Gräv upp bädden o tvätta modulerna o ev byt gruset
 
Hur ser det ut i trekammarbrunnens sista kammare? Alltså där utloppet finns. Är det mycket slam där också?
 
J JanneS69a skrev:
Hur ser det ut i trekammarbrunnens sista kammare? Alltså där utloppet finns. Är det mycket slam där också?
Sen uppdatering: detta är "sista" kammaren, dvs fördelningsbrunnen. Under maj månad kommer vi att börja jobbet med att koppla bort markbädden och ersätta med ett minireningsverk efter anmodan från kommunen. Anledningen till att problemet började är att utloppet blev tätt. Trodde att det skulle fixa sig efter det att jag rensat utloppet och spolat igenom infiltrationsrören i markbädden med en iller kopplad till högtryckstvätten men icke.
 
anderssose anderssose skrev:
Sen uppdatering: detta är "sista" kammaren, dvs fördelningsbrunnen. Under maj månad kommer vi att börja jobbet med att koppla bort markbädden och ersätta med ett minireningsverk efter anmodan från kommunen. Anledningen till att problemet började är att utloppet blev tätt. Trodde att det skulle fixa sig efter det att jag rensat utloppet och spolat igenom infiltrationsrören i markbädden med en iller kopplad till högtryckstvätten men icke.
Varför ett reningsverk, låter onödigt dyrt, är du villig att betala för service av anläggningen?
Gräv ner en tät markbädd på burk istället (finns flera olika). Bara att ansluta mot din trekammarbrunn, vill du så kan du ju använda fördelningsbrunnen som fjärde kammare för att få mer volym i slamavskiljningen.
Kanske kan vara värt att kolla ph-värdet i slamavskiljaren, har du för dålig ventilation (syresättning) så sätter bädden igen sig snabbare.
 
Det låter som ett ännu dyrare förslag. Har kommunen anmodat ett reningsverk så får man nog gräva upp sin markbädd på burk och göra om...
 
useless useless skrev:
Det låter som ett ännu dyrare förslag. Har kommunen anmodat ett reningsverk så får man nog gräva upp sin markbädd på burk och göra om...
Hur tänker du då, att det skulle vara dyrare?
Varför skulle det inte gå att resonera med kommunen för? Det enda kommunen vill är att vattnet som kommer ur anläggningen håller en viss renhetsgrad.
 
Om kommunen har kommit fram till att skyddsnivån kräver ett reningsverk och bygglovet är villkorat utifrån att man ska installera ett reningsverk så är det väl kapitalförstöring att göra en markbädd istället?
 
useless useless skrev:
Om kommunen har kommit fram till att skyddsnivån kräver ett reningsverk och bygglovet är villkorat utifrån att man ska installera ett reningsverk så är det väl kapitalförstöring att göra en markbädd istället?
Det finns inga skyddsnivåer som kräver just ett minireningsverk (mig veterligen, men om du vet det så beskriv gärna dessa), står det nånstans i tråden att kommunen kräver minireningsverk? Det skulle vara otroligt märkligt eftersom de har godkänt markbädd tidigare.
Jag hade ifrågasatt kommunens val och fört en dialog om det skulle gå bra att använda slamavskiljare och tät markbädd istället, de fungerar även i de strängaste skyddsnivåerna.
 
Man måste inte ha dyra avtal bara för att man har minireningsverk.
 
  • Gilla
Nalleman64
  • Laddar…
D Daniel 109 skrev:
Man måste inte ha dyra avtal bara för att man har minireningsverk.
Det stämmer, men många kommuner kommer inte godkänna ett minireningsverk utan att utbildad personal gör servicen. Vår är en sådan.
Minireningsverken har dessutom rörliga delar i sig och drar ofta ström, vilket gör installationen lite bökigare.

Eftersom TS bara har en igenslammad markbädd så känns det ju onödigt att byta ut hela installationen till ett minireningsverk.
 
Vilken utbildning kräver de? Väldigt många kommuner har kommit fram till att de inte får ställa den typen av krav. Men jag tror inte att det prövats rättsligt än, det är sannolikt därför tolkningen av reglerna varierar. Men jag kan inte tänka mig att de kan ställa krav på serviceavtal.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.