L larsson r skrev:
Öö hur menar du nu . hitta annant material under leran . brukar sällan va så lätt
Vet du, eller gissar du?
Lerlager är väl sällan tiotals eller hundratals meter tjocka?
 
KnockOnWood KnockOnWood skrev:
Vet du, eller gissar du?
Lerlager är väl sällan tiotals eller hundratals meter tjocka?
är det lera så är det lera o så berg under . ytters sällan det finns grus under
 
  • Gilla
JanneS69a
  • Laddar…
L larsson r skrev:
är det lera så är det lera o så berg under . ytters sällan det finns grus under
jag har bara kört grävmaskin i 37 år så jag vet ju inte säkert
 
  • Gilla
Vispen74 och 1 till
  • Laddar…
D09
Om jag inte minns fel så ska samtliga avlopp vara inventerade av kommunerna. När detta gjordes i min kommun så lades det ut på entreprenad och där i gick en undersökning av markförhållanden i området etc

Kolla med kommunen om det finns någon sådan som kan vara till hjälp eller ge en hint om vad som komma skall under din bädd.
 
Lite off topic info, med historiska inslag:

Fram till 1800-talet var Laholms-slätten ett träsk.
All odling bedrevs på höjderna ovanför, mot Simlången och Bolmen.

Så där vi bor, 80 meter över havet, är det gammal odlingsmark, full med gärdsgårdar, husgrunder och odlingsrösen.
Men nu är hela Laholmsslätten utdikad med täckdikning och bäckar.
Och hela den gamla sjöbotten är uppodlad, med raps, korn, havre, vete, majs, åkerbönor och allt vad det är.
Vi som bor uppe på de gamla åker-markerna har bara lite betesmarker kvar..
 
KnockOnWood KnockOnWood skrev:
Vad exakt är problemet hos dig?

Man brukar börja med att gräva en "provgrop" för att se var grundvatten-nivån ligger, och se hur genomsläppliga marklagren är, dvs vad det är för jordarter. Lera, silt, sand osv.
Och utifrån den analys som görs så beslutar man om lämplig avloppshantering.

Så kalla in en grävare, och gräv en två meter djup provgrop,
så får du se sedan vad som är möjligt att göra.
Nivån på avloppsvattnet i slamavskiljaren i 3 kammarbrunnen innan markbädden är alldeles för hög samt att det är vatten i avluftningsröret efter markbädden. Har även haft stopp i utloppsröret i diket som jag rensat med avloppsrensare kopplad till högtryckstvätt och grävt upp så att vattnet skall mynna ut på ett smidigt sätt vilket det inte gjort. Trodde att detta skulle få ner nivån i 3 kammarbrunnen men icke sa nicke.
 
anderssose anderssose skrev:
Trodde att detta skulle få ner nivån i 3 kammarbrunnen men icke sa nicke.
Vattennivån i trekammarbrunnen är väl konstant, dvs så högt som utloppet sitter.
Så det är väl inte där problemet sitter.
Men att inte vattnet infiltreras ner i underliggande jordlager är ju allvarligt.

Jag upprepar: Gräv en provgrop!
 
Markbädden har säkerligen slammet igen och är tät. Vilket händer 9 st av 10 inom en 10-15 år period. Risken är nog stor att man tvingas gräva om och anlägga en ny markbädd.
 
J JanneS69a skrev:
Markbädden har säkerligen slammet igen och är tät. Vilket händer 9 st av 10 inom en 10-15 år period. Risken är nog stor att man tvingas gräva om och anlägga en ny markbädd.
Precis vad avloppsfirman jag kontaktat tror. De kommer ut gör en inspektion om 1 & 1/2 vecka.
 
KnockOnWood KnockOnWood skrev:
Vattennivån i trekammarbrunnen är väl konstant, dvs så högt som utloppet sitter.
Så det är väl inte där problemet sitter.
Men att inte vattnet infiltreras ner i underliggande jordlager är ju allvarligt.

Jag upprepar: Gräv en provgrop!
Njae, problemet är att vattennivån ligger betydligt högre än vad utloppet befinner sig. Frågan är bara det beror på att markbädden slammat igen eller om det beror på att utloppsröret pluggat igen. Utloppsröret som mynnar ut i ett dike c:a 50 m efter markbädden var ju helt igenpluggad och låg under jord. Har tagit bort "pluggen" och dikat ur. Ser att vattennivån sjunkit i 3 kammarbrunnen men inte tillräckligt så att man kan se utloppet till markbädden. Dock så ser jag att vattnet i avluftningsröret efter markbädden nästa är borta nu. Jag hoppades att detta var lösningen men det verkar inte så eller också tar det lång tid för 3 kammar brunnen att få bort vattnet genom markbädden så att man måste avvakta ett par dagar.
 
OK, vi håller tummarna och hoppas på det bästa!

Om det behövs en ny infiltration, har du plats för det på din tomt?
 
  • Gilla
anderssose
  • Laddar…
KnockOnWood KnockOnWood skrev:
OK, vi håller tummarna och hoppas på det bästa!

Om det behövs en ny infiltration, har du plats för det på din tomt?
Nej, får bli att gräva upp den befintliga då! Den består av lager med geoduk och platonmatta rör längst ner (från Fann) och är väl inte så trevliga att hantera kan jag tänka mig.
 
anderssose anderssose skrev:
Nej, får bli att gräva upp den befintliga då! Den består av lager med geoduk och platonmatta rör längst ner (från Fann) och är väl inte så trevliga att hantera kan jag tänka mig.
"Skitkul"! ;)
 
  • Gilla
KnockOnWood
  • Laddar…
Claes Sörmland
Det låter på beskrivningen som att du av någon anledning fått stopp i utloppsröret från bädden. Vattnet har stigit i bädden och det blir syrebrist. Bakterierna som tål syrebrist växer till och börjar producera slam. Bädden är nu igensatt. Vattnet börjar stiga i slamavskiljaren.

Tyvärr är det nog omgrävning som gäller. Men varför blev det stopp i utloppsröret från början? Felkonstruerat? har jord rasat ned?
 
anderssose anderssose skrev:
Nej, får bli att gräva upp den befintliga då! Den består av lager med geoduk och platonmatta rör längst ner (från Fann) och är väl inte så trevliga att hantera kan jag tänka mig.
dom kan du ta upp o tvätta . använd Yes diskmedel o vattenslang . viktigt med Yes o inget billigt
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.