I somras byggde vi ett staket/spaljé och allt var frid och fröjd.
Under den gångna månaden har dock alla stormar gått hårt åt staketet som inte orkar hålla emot.
Resultatet har blivit att stolpskorna börjar ge vika.

Därför undrar jag vad Ni rekommenderar för åtgärd när det gäller att stötta upp staketet?!

Staketet är ca 12m långt (10 stolpar). I ena änden sitter det fast med regel i en vägg. I andra änden är det "fritt" men samtidigt betydligt lägre än övriga staketet.
Vi har satt ner 70centimeters betongplintar med stolpsko upptill.

Se gärna bifogade bilder för en bättre översikt.
IMAG0343.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
IMAG0344.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
IMAG0345.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
IMAG0346.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Vår tanke är att stötta upp med två stycken 45 graders stolpar å kanske sätta dessa vid stolpe nummer 5 och nummer 7 då det är här det svajar som mest.

Tacksam för tips om hur man lättast och bäst gör.
 
Är det helt enkelt inte så att marken/jorden intill plintarna inte är tillräckligt packad, så hela plintarna rör sig? I så fall kan du ju antingen packa jorden (gräv upp, packa två decimeter i taget med hemgjord stamp till exempel), eller gräva till "orörd jord" och fylla upp med lite betong en bit under mark.

Eller är det verkligen stolpskorna som vikt sig?
 
Redigerat:
Jag hade byggt en portal mellan tegelväggen ock staketet.då borde det hålla sig ngn rakt
Att bygga ett staket utan sidostöd som skall vara rakt existerar inte om det inte är ett jättejobb
med grundsula.(beroende av höjd).Skaffa några grova kilar och rikta upp staketet men ni kommer nog
att behöva rikta varje år
 
stoif skrev:
Är det helt enkelt inte så att marken/jorden intill plintarna inte är tillräckligt packad, så hela plintarna rör sig? I så fall kan du ju antingen packa jorden (gräv upp, packa två decimeter i taget med hemgjord stamp till exempel), eller gräva till "orörd jord" och fylla upp med lite betong en bit under mark.

Eller är det verkligen stolpskorna som vikt sig?
Nej, plintarna rör inte på sig en millimeter.
Däremot ser man att stolpskorna är böjda.
Stolpskorna är justerbara. Alltså av typen man kan skruva upp/ner.
 
stefan63 skrev:
Jag hade byggt en portal mellan tegelväggen ock staketet.då borde det hålla sig ngn rakt
Att bygga ett staket utan sidostöd som skall vara rakt existerar inte om det inte är ett jättejobb
med grundsula.(beroende av höjd).Skaffa några grova kilar och rikta upp staketet men ni kommer nog
att behöva rikta varje år
Tack för svaret.
Tanken med portal har slagit oss, men då staketet i stort sett inte rört på sig i den fria änden (där vindfånget inte är stort) behövs nog ett komplement till portal.
För stunden ser staketet ut som en banan där mittpartiet drabbats hårdast och buktar utåt. Men när vinden vänder buktar det inåt i stället.
 
Vet inte hur det ska lösas lättast men felet är att det är fel typ av stolpsko. Det ska vara sådana med fästen som är 30-40 com långa.
 
minimum nedgrävda i marken 80 cm.
Anledning: frysa marken. 80cm nedanför NO frost penetration
 
Ja, vi inser att våra nuvarande är för klena.
Saken är den att när vi köpte stolpskorna rekommenderades vi att satsa på de justerbara, och säljaren plockade fram dessa åt oss.
Vad vi känner till så finns det inte längre stolpskor som är justerbara och att gräva upp plintarna är inte ett alternativ.
 
Plintarna är inte problemet.
De sitter tillräckligt djupt ner och rör sig inte.
 
För att förtydliga vår fråga behöver vi tips/hjälp om hur man stöttar upp staketet med "sneda" stolpar.
Hur ska dessa förankras i marken?
Går det att använda stolpspjut?
Är det bäst att "bygga en triangel" som stöttar upp?
 
Danna99 skrev:
Plintarna är inte problemet.
De sitter tillräckligt djupt ner och rör sig inte.
grunden till problemet
 
  • Gilla
Usurpatorn
  • Laddar…
Hur menar du då?
Kan du utveckla?
 
Nu hoppas jag att jag förstår vilka stolpskor ni har,de är alltså reglerbara på höjden med en stolpe i mitten
med en mutter som man kan justera med
 
Givetvis går det att lappa och fixa så att staketet står rakt, men huvudproblemet är ändå plintfästena. Bäst hade varit att plocka ned staketet och antingen byta ut plintarna eller gjuta fast rejäla plattjärn som staketet sedan skruvas i.
 
  • Gilla
snuttjulle och 1 till
  • Laddar…
stefan63 skrev:
Nu hoppas jag att jag förstår vilka stolpskor ni har,de är alltså reglerbara på höjden med en stolpe i mitten
med en mutter som man kan justera med
Ja, precis.
Bifogar bild på en sådan.
Justerbar-stolpsko.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.