Hep Hep skrev:
Förr eller senare kommer alltid ett inlägg som det här om att man ska flyta långt ut i ingenstans om man vill ha tyst. I en del fall är det ett vettigt råd - t ex om man stör sig på barn som leker, grannar som grillar eller att glassbilen tutar. Fast i en del andra fall är rådet inte lika vettigt - som t ex om man undrar om det är ok att köra vinkelslip utomhus sju dagar i veckan långt utanför vanlig arbetstid.

Folk i allmänhet låter både inne och ute. De flesta bilverkstäder låter inne. Jag tycker att det är rätt rimligt att fråga om det är ok att låta högt utomhus bara för att man är en verkstad. Kanske är det ok, kanske inte. Det får man lättare veta om man frågar.
Tack ❤️
 
  • Gilla
miafors och 4 till
  • Laddar…
wildeside
F Festlund skrev:
Enig med dig.

Att bli förundrad att en verkstad låter och stå utanför med dB-mätare är ett besynnerligt beteende som granne.

Vill du ha det tyst och lugnt? Bosätt dig långt ut i skog & mark med många hektar tomt.

Folk i allmänhet har ljud för sig, folk i verkstäder i synnerhet.
Faan det är inte ens tyst långt ut i skogen.
Djuren låter, fåglarna kvittrar.
Bönder som sår o harvar.
Vinden viner o regnet trummar ner på taket.
Jägarna skjuter och beter sig
Friluftsfolket smyger om kring o campar och eldar.
En o annan helikopter flaxar förbi.
Detta evinnerliga flygande med jetmotorer hit o dit, inte nog med det det flygs med propellerplan ibland.
Plus en massa andra massa ljud dygnet runt.
Allt detta medför att man knappt kan vistas ute😂
 
  • Haha
  • Gilla
  • Älska
lat och 8 till
  • Laddar…
Pojkstreck Pojkstreck skrev:
Är fullt medveten om att grannar har ljud för sig. Och jag har inga problem med grannar som spelar hög musik eller kör vinkelslip och cirkelsåg i trädgården, men då handlar det om några dagar upp till veckor. I det här fallet pratar vi årets alla dagar 10-21. Och ljud runt 90db vilket kan jämföras med en åkgräsklippare i örat.

Trådstarten handlar heller inte om att jag ska skylla mig själv eller inte, utan om vad maxgränsen för buller ligger.

Ska du hugga eller kasta skit kan du hitta någon annan tråd att göra det i.
Jag köper det du säger, men det faller på sin orimlighet att dom kör vinkelslip 11 timmar om dygnet, 365 dagar om året. Det finns inte så många kapskivor på denna sida ekvatorn.

Så mitt tips; överdriv inte på samma sätt när du pratar med kommunen ang. Detta för dom kommer aldrig ta dig seriöst då.

Var saklig och koncis, men troligtvis har du ingenting att hämta med tanke på att du själv har bosatt dig bredvid en aktiv verkstad.
 
  • Haha
nissenhj
  • Laddar…
F Festlund skrev:
Jag köper det du säger, men det faller på sin orimlighet att dom kör vinkelslip 11 timmar om dygnet, 365 dagar om året. Det finns inte så många kapskivor på denna sida ekvatorn.

Så mitt tips; överdriv inte på samma sätt när du pratar med kommunen ang. Detta för dom kommer aldrig ta dig seriöst då.

Var saklig och koncis, men troligtvis har du ingenting att hämta med tanke på att du själv har bosatt dig bredvid en aktiv verkstad.
Sa aldrig att dom kör kap 11 timmar om dygnet. Lägg till illvarvande motorer, nutterknack, bankande i metall, högtrycksluftsverktyg och säkert mer därtill och 3-5 styckena som jobbar där så kommer du upp i ett gäng timmar.

Sen att Kapskivorna i världen inte skulle räcka till en gubbe som nöter kapskivor 11 timmar om dygnet är ju bara skrattretande.

Detta medför dock inget till tråden så tycker vi avslutar där.
 
  • Gilla
  • Älska
MichelleW och 17 till
  • Laddar…
Jag tycker du skall gå dit och diskutera med dem. Ifall du räknar med språkproblem ta med dig någon som kan deras språk som kan vara tolk och vittne.

Säg att det är bra att de arbetar hårt och inte lever på bidrag men du undrar om de skulle kunna försöka ta litet tystare kvällsskiften när verksamheten tillåter.

Troligen går det komma överens. Då får du en liten förbättring utan bråk.

Eftersom du bosatte dig bredvid en bilverkstad får du finna dig i att där pågår verksamhet. Jag har själv ofta saker på gång ute från morgon till kväll och inte tänker jag lägga ned och bli bidragstagare bara för att någon annans bostadstomt skall öka i värde. Å andra sidan tar jag väldigt gärna hänsyn till andras sömnbehov om bara någon ber om det och jag har någon sorts möjlighet att genomföra det.

Att hålla på och anmäla folk anonymt för påhittade saker är enligt min åsikt ett brott som borde straffas med offentlig piskning på torget följt av hårt straffarbete i någon gruva. De där anmälningarna är uppsåtligt förstörande av arbetstid både för myndigheter och för den som arbetar och betalar skatt. Sabotage. Den som är så feg att man inte kan ta problemet till tals ärligt och i eget namn skall hålla käft.
 
  • Gilla
  • Haha
nissenhj och 6 till
  • Laddar…
I
Antar att du är
H heimlaga skrev:
Att hålla på och anmäla folk anonymt för påhittade saker är enligt min åsikt ett brott som borde straffas med offentlig piskning på torget följt av hårt straffarbete i någon gruva. De där anmälningarna är uppsåtligt förstörande av arbetstid både för myndigheter och för den som arbetar och betalar skatt. Sabotage. Den som är så feg att man inte kan ta problemet till tals ärligt och i eget namn skall hålla käft.
Oj, vilken nivå vi har sjunkit till här. Jag antar att det är mig du svarar på, eftersom ingen annan har nämnt anonyma tips. Så vad är det för "påhittade saker" du syftar på? Menar du att TS:s inlägg är påhittat?

Bor man i tätbebyggelse anpassar man sig, vilket innebär att man visar hänsyn och håller sig rimligt tyst på kvällskvisten. Man sätter inte igång tunga maskiner efter klockan 9 på kvällen. Vill man hålla på med sådant bör man starta verksamhet i ett industriområde eller flytta ut på landsbygden.

För övrigt är det inget fel med anonyma tips. De fyller en viktig funktion på många nivåer i samhället, inte minst för rättsväsendet. Du kanske tycker att det är fegt, men har antagligen aldrig blivit riktigt förtyckt, hotad, förföljd eller misshandlad.

Jag kan dock hålla med om att i tätbebyggelse går man i första hand över och pratar med grannen, men om det finns risk för konflikt och man vill bo kvar utan problem, så väljer man en annan väg. I detta fall är det självklart att man vänder sig till kommunen (miljöförvaltningen), eftersom de också bryter mot miljöbalken. Skulle de blir fälda måste man vara medveten om att de kan leta upp vem som anmälde om man inte gjorde det anonymt.
 
  • Gilla
MichelleW och 13 till
  • Laddar…
H heimlaga skrev:
Jag tycker du skall gå dit och diskutera med dem. Ifall du räknar med språkproblem ta med dig någon som kan deras språk som kan vara tolk och vittne.

Säg att det är bra att de arbetar hårt och inte lever på bidrag men du undrar om de skulle kunna försöka ta litet tystare kvällsskiften när verksamheten tillåter.

Troligen går det komma överens. Då får du en liten förbättring utan bråk.

Eftersom du bosatte dig bredvid en bilverkstad får du finna dig i att där pågår verksamhet. Jag har själv ofta saker på gång ute från morgon till kväll och inte tänker jag lägga ned och bli bidragstagare bara för att någon annans bostadstomt skall öka i värde. Å andra sidan tar jag väldigt gärna hänsyn till andras sömnbehov om bara någon ber om det och jag har någon sorts möjlighet att genomföra det.

Att hålla på och anmäla folk anonymt för påhittade saker är enligt min åsikt ett brott som borde straffas med offentlig piskning på torget följt av hårt straffarbete i någon gruva. De där anmälningarna är uppsåtligt förstörande av arbetstid både för myndigheter och för den som arbetar och betalar skatt. Sabotage. Den som är så feg att man inte kan ta problemet till tals ärligt och i eget namn skall hålla käft.
Du har missförstått mitt syfte med trådstarten helt och hållet.

Tycker det är jättebra att dom jobbar och kanske eventuellt betalar skatt (tvivelaktig om den saken) men dom har 3 garage med liftar. De mesta av jobbet dom gör borde kunna göras där inne med stängda portar.

Har heller inte anmält någon anonymt, har endast ringt kommunen för att kolla vad som gäller inför ett eventuellt samtal med dom.

Sen att detta skulle vara påhittat. Varför skulle jag lägga ner tid att starta en tråd om detta och även sitta och läsa igenom paragrafer från diverse statliga/kommunala sidor.
Denna tiden hade jag i allra högsta grad hellre lagt på nåt roligare.
 
  • Gilla
MichelleW och 19 till
  • Laddar…
F Festlund skrev:
Jag köper det du säger, men det faller på sin orimlighet att dom kör vinkelslip 11 timmar om dygnet, 365 dagar om året. Det finns inte så många kapskivor på denna sida ekvatorn.

Så mitt tips; överdriv inte på samma sätt när du pratar med kommunen ang. Detta för dom kommer aldrig ta dig seriöst då.

Var saklig och koncis, men troligtvis har du ingenting att hämta med tanke på att du själv har bosatt dig bredvid en aktiv verkstad.
Såhär, tror du inte det är så att mekanikerna och TS vill njuta av det fina vädret samtidigt, dvs 100% av den tiden det är fint ute, soligt och varmt. Då kan man lätt känna att de är ute och stör för jämnan, så är det ju inte förstås, men fortfarande 100% av den förväntade njutbara tiden på dygnet och året.
/W
 
  • Gilla
nissenhj och 1 till
  • Laddar…
H heimlaga skrev:
Jag tycker du skall gå dit och diskutera med dem. Ifall du räknar med språkproblem ta med dig någon som kan deras språk som kan vara tolk och vittne.

Säg att det är bra att de arbetar hårt och inte lever på bidrag men du undrar om de skulle kunna försöka ta litet tystare kvällsskiften när verksamheten tillåter.

Troligen går det komma överens. Då får du en liten förbättring utan bråk.

Eftersom du bosatte dig bredvid en bilverkstad får du finna dig i att där pågår verksamhet. Jag har själv ofta saker på gång ute från morgon till kväll och inte tänker jag lägga ned och bli bidragstagare bara för att någon annans bostadstomt skall öka i värde. Å andra sidan tar jag väldigt gärna hänsyn till andras sömnbehov om bara någon ber om det och jag har någon sorts möjlighet att genomföra det.

Att hålla på och anmäla folk anonymt för påhittade saker är enligt min åsikt ett brott som borde straffas med offentlig piskning på torget följt av hårt straffarbete i någon gruva. De där anmälningarna är uppsåtligt förstörande av arbetstid både för myndigheter och för den som arbetar och betalar skatt. Sabotage. Den som är så feg att man inte kan ta problemet till tals ärligt och i eget namn skall hålla käft.
”Den som är så feg att man inte kan ta problemet till tals ärligt och i eget namn skall hålla käft”

Oj! Det var rakt och ganska macho😲 men fel enligt mig.
Dessutom tror jag ditt eget namn är något annat än det du kallar dig.
 
  • Gilla
MichelleW och 9 till
  • Laddar…
H heimlaga skrev:
Eftersom du bosatte dig bredvid en bilverkstad får du finna dig i att där pågår verksamhet.
I Sverige så är många verksamheter tillståndspliktiga och har i många fall ganska strikta begränsningar vad gäller störningar till den omgivande miljön så att man ska finna sej i att det fanns en verksamhet där när man flyttade dit är rent nonsens eller ren jäkla bullshit!!
 
  • Gilla
Roger Fundin och 6 till
  • Laddar…
I Ironside skrev:
Antar att du är

Oj, vilken nivå vi har sjunkit till här. Jag antar att det är mig du svarar på, eftersom ingen annan har nämnt anonyma tips. Så vad är det för "påhittade saker" du syftar på? Menar du att TS:s inlägg är påhittat?

Bor man i tätbebyggelse anpassar man sig, vilket innebär att man visar hänsyn och håller sig rimligt tyst på kvällskvisten. Man sätter inte igång tunga maskiner efter klockan 9 på kvällen. Vill man hålla på med sådant bör man starta verksamhet i ett industriområde eller flytta ut på landsbygden.

För övrigt är det inget fel med anonyma tips. De fyller en viktig funktion på många nivåer i samhället, inte minst för rättsväsendet. Du kanske tycker att det är fegt, men har antagligen aldrig blivit riktigt förtyckt, hotad, förföljd eller misshandlad.

Jag kan dock hålla med om att i tätbebyggelse går man i första hand över och pratar med grannen, men om det finns risk för konflikt och man vill bo kvar utan problem, så väljer man en annan väg. I detta fall är det självklart att man vänder sig till kommunen (miljöförvaltningen), eftersom de också bryter mot miljöbalken. Skulle de blir fälda måste man vara medveten om att de kan leta upp vem som anmälde om man inte gjorde det anonymt.
Själv har jag inte blivit mer än mordhotad så jag har tydligen ingen rätt att uttala mig.

Det hanterade jag genom att göra vetligt i hela trakten att jag hade blivit mordhotad och av vem och varför. Med uträkningen att när skurken får höra om det ryktesvägen så räknar han snabbt ut vem som först blir häktad ifall det händer mig någonting. Sedan såg jag till att ha en yxa till hands i bilen och en annan bredvid sängen.
Inte vet jag men jag lever ännu 15 år senare.
Fast det här räknas ju inte.

Jag har själv sannolikt råkat ut för anonyma okynnesanmälningar några gånger så jag vet hur mycket arbetstid det tar att bevisa sin oskuld. Vill vi ha ett samhälle där folk arbetar och gör rätt för sig kan vi inte ha ett angiverisystem annat än gällande verklig brottslighet där det behövs ett absolut vattentätt vittnesskydd som är bättre än dagens.

Jag tror fortfarande att bilverkstaden kan anpassa sitt buller litet utan att osämja uppstår om trådstartaren helt enkelt går dit och talar med dem som en vanlig hygglig granne gör när någonting är galet.
 
  • Gilla
  • Haha
Janetgorgis och 1 till
  • Laddar…
Grejen är nog mest den att när dylika personer driver verkstad så blir det väldigt familjärt och alla som känner vederbörande åker såklart dit och lagar sin egen bil. De som driver verkstan är inne och pysslar med sitt eget medans vänner och bekanta ockuperar övriga ytor. De har oftast inga som helst problem med detta. Men det kan ju såklart handla om vad som helst......
 
  • Gilla
Staffan_V och 3 till
  • Laddar…
wildeside
H heimlaga skrev:
Själv har jag inte blivit mer än mordhotad så jag har tydligen ingen rätt att uttala mig.

Det hanterade jag genom att göra vetligt i hela trakten att jag hade blivit mordhotad och av vem och varför. Med uträkningen att när skurken får höra om det ryktesvägen så räknar han snabbt ut vem som först blir häktad ifall det händer mig någonting. Sedan såg jag till att ha en yxa till hands i bilen och en annan bredvid sängen.
Inte vet jag men jag lever ännu 15 år senare.
Fast det här räknas ju inte.
Inte för att göra dej ledsen eller upprörd men yxa o kniv är förhistoriska vapen, jag tror din yxa står sig ganska klen emot 1 kg C4 som exploderar utanför din entré eller en kalashnikov som smattrar in ett magasin med kulor genom fönstren.

Har aldrig varit rädd för något men min överlevnadsinstinkt säger mej idag att jag bör undvika att vittna anonymt eller med namn och konfrontationer med allt och alla, framför allt en stor del av den yngre generationen som har tappat allt vet o sans och konsekvenstänkande existerar inte längre.

Det vi sett av att oskyldiga blir skjutna utsatta för sprängningar m.m. är bara en börja på vad som kommer att komma är jag ganska övertygad om.
Har funderat en å annan gång på hur mycket som händer som tystas ned av myndigheterna, att dom inte är helt transparenta det vet jag redan
 
Redigerat:
  • Gilla
  • Haha
Claes Sörmland och 4 till
  • Laddar…
I
wildeside wildeside skrev:
Inte för att göra dej ledsen eller upprörd men yxa o kniv är förhistoriska vapen, jag tror din yxa står sig ganska klen emot 1 kg C4 som exploderar utanför din entré eller en kalashnikov som smattrar in ett magasin med kulor genom fönstren.

Har aldrig varit rädd för något men min överlevnadsinstinkt säger mej idag att jag bör undvika att vittna anonymt eller med namn och konfrontationer med allt och alla, framför allt en stor del av den yngre generationen som har tappat allt vet o sans och konsekvenstänkande existerar inte längre.

Det vi sett av att oskyldiga blir skjutna utsatta för sprängningar m.m. är bara en börja på vad som kommer att komma är jag ganska övertygad om.
Har funderat en å annan gång på hur mycket som händer som tystas ned av myndigheterna, att dom inte är helt transparenta det vet jag redan
Dagens klimat i städerna är betydligt mer hänsynslöst än vad det var på 90-talet. Det spelar ingen roll vem som har rätt eller fel när något påpekas, och tröskeln kan vara förvånansvärt låg för någon att förlora fattningen. Det är också mycket vanligare att folk i grupp söker upp och hämnas i efterhand, och det handlar inte om en-mot-en.

Polisen agerar inte på känslan av hot eller känsla av osäkerhet. Det krävs ett faktiskt brott, men även efter exempelvis en misshandel eller vad det kan vara tenderar ärenden att läggas ner. Mord är naturligtvis allvarligare, men oftast används någon minderårig för dessa brott. Straffskalorna och möjligheten att slingra sig ur dem är skrattretande. Baserat på det är det inte konstigt att civilkurage blir allt ovanligare, folk väljer att titta bort eller stå vid sidan för att inte dras in i något okontrollerbart.

Det finns fortfarande de som vågar stå upp, och ibland går det bra, men vi hör också om fall där det går riktigt illa.

Det var dock inte detta tråden skulle handla om.
 
Redigerat:
  • Gilla
mikethebik och 1 till
  • Laddar…
Pojkstreck Pojkstreck skrev:
Ska jag vara helt ärlig så vet jag inte ens om alla som "jobbar" där är anställda. Den informationen jag lyckats få fram så är det bröder, farbröder, pappor m.m som jobbar med bilarna.
Låter som mums mums för Skatteverket.
 
  • Gilla
Claes Sörmland och 1 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.