Fairlane
T Troberg skrev:
Finns inte en chans att de kommer att sätta i ett anonymt USB-minne i sina datorer.
Jag skulle påstå att det finns stor risk för det. De borde inte göra det, men oavsett hur många Security Awareness program man gör så missar ändå en massa människor. Jag vet ett företag där man körde ett obligatoriskt Security Awareness-program, där ledningen var drivande. Sen några veckor senare så skickade man ut ett mail med en länk där man skulle svara på lite frågor och fick chansen att vinna en iPad för att se hur många och vilka som klickade på länken. Jodå, det klickades, även av personer i ledningen... Så jag tror att man sannolikheten att de stoppar in ett USB-minne som kommer i posten med rätt följebrev är rätt stor.
 
  • Gilla
  • Ledsen
Staffan_V och 5 till
  • Laddar…
T Troberg skrev:
Liten not: Lita inte på appar för att mäta ljudnivå om du inte kan kalibrera dem mot riktig utrustning.

Finns inte en chans att de kommer att sätta i ett anonymt USB-minne i sina datorer.
Vet att man inte kan lita till 100% på en mobilapp men de ger iallafall en indikation.

Såhär skriver arbetsmiljöverket lm sin egna app "Buller appen"

Bullerappen mäter bäst mellan 40 och ca 85 dB(A) om du har en Android-telefon och 40 och upp till 105 dB(A) för vissa iPhone-modeller.
 
  • Gilla
ylven och 1 till
  • Laddar…
P Prodigys skrev:
Flyttade du dit före eller efter verksamheten startade?
Får man göra vad som helst, sålänge ingen fanns/bodde i närheten, då verksamheten började.
TS frågar ju efter gränsvärden. Om ljudnivåerna var otillåtet höga redan när TS köpte huset/lägenheten spelar ju ingen roll. Otillåtet är otillåtet.
 
  • Gilla
Roger Fundin och 5 till
  • Laddar…
Pojkstreck Pojkstreck skrev:
Ska jag vara helt ärlig så vet jag inte ens om alla som "jobbar" där är anställda. Den informationen jag lyckats få fram så är det bröder, farbröder, pappor m.m som jobbar med bilarna.
Tja, det är ju en riskbransch helt klart...

Får du känslan av att någon bor där så kan det vara personer som inte har uppehållstillstånd, gränspolisen gör inspektioner om de finner det lämpligt, men de får info via länken ovan med..

Vet inte vilken region du bor i, men i de flesta finns ett samarbete mellan flertalet myndigheter som kallas AKC, center mot arbetslivskriminalitet, där man delar information om liknande ärenden, så en anmälan till polisen kan resultera i besök från Skatteverket, Migrationsverket, Försäkringskassan Arbetsförmedlingen etc...
 
  • Gilla
  • Älska
Roger Fundin och 3 till
  • Laddar…
I
RoTe RoTe skrev:
Om du ska hålla på å anmäla kom ihåg att all korrespondens med kommunen går att begära ut, så om du ska vara anonym får du se till att göra ett bra jobb.
Detta kan inte understrykas nog. Man kan tycka att folk borde följa reglerna, men dagens klimat fungerar inte så. Om din anmälan får betydande påverkan på deras verksamhet, så kan de mycket väl få för sig att leta upp den som satte käppar i hjulet för dem.

Du kan absolut kontakta kommunen och fråga generellt utan att nämna namn, men om man ska peka finger så hade jag personligen gjort det anonymt i ett fall som detta, även om lagen är på din sida. Jag håller med om att det framstår som fegt, men om karusellen väl sätts igång, ska man inte tro att rättsväsendet kan skydda en. Jag besitter inte tillräckligt med våldskapital för att stå emot bröder, kusiner, farbröder och allt vad det kan vara.
 
  • Gilla
MichelleW och 8 till
  • Laddar…
I Ironside skrev:
Detta kan inte understrykas nog. Man kan tycka att folk borde följa reglerna, men dagens klimat fungerar inte så. Om din anmälan får betydande påverkan på deras verksamhet, så kan de mycket väl få för sig att leta upp den som satte käppar i hjulet för dem.

Du kan absolut kontakta kommunen och fråga generellt utan att nämna namn, men om man ska peka finger så hade jag personligen gjort det anonymt i ett fall som detta, även om lagen är på din sida. Jag håller med om att det framstår som fegt, men om karusellen väl sätts igång, ska man inte tro att rättsväsendet kan skydda en. Jag besitter inte tillräckligt med våldskapital för att stå emot bröder, kusiner, farbröder och allt vad det kan vara.
Tvekar på att dom får klappa ihop sin verksamhet för att dom för lite oljud. Men jag är med på vad du säger.

Detta problem skulle kunna lösas med hjälp antingen ett bullerplank eller att dom håller sig i verkstadslokalerna med stängda portar. Bullerplank kostar ju så sett så det blir en ekonomisk förlust för dom men att stänga porten till lokalen dom egentligen borde jobba i är ju gratis.
 
  • Gilla
aeroform och 5 till
  • Laddar…
I Ironside skrev:
Detta kan inte understrykas nog. Man kan tycka att folk borde följa reglerna, men dagens klimat fungerar inte så. Om din anmälan får betydande påverkan på deras verksamhet, så kan de mycket väl få för sig att leta upp den som satte käppar i hjulet för dem.

Du kan absolut kontakta kommunen och fråga generellt utan att nämna namn, men om man ska peka finger så hade jag personligen gjort det anonymt i ett fall som detta, även om lagen är på din sida. Jag håller med om att det framstår som fegt, men om karusellen väl sätts igång, ska man inte tro att rättsväsendet kan skydda en. Jag besitter inte tillräckligt med våldskapital för att stå emot bröder, kusiner, farbröder och allt vad det kan vara.
Visst är det mycket gängkriminalitet osv. Men så allvarligt är det väl ändå inte. Att man typ riskerar att bli skjuten eller bortrövad, för att man anmäler oväsen från en bilverkstad.
OM, jag säger om, det däremot är gängkriminella som driver verkstaden, där det ständigt florerar droger, stulna bilar och mycket bråk. Samt poliser som ständigt är i krokarna. Då först kanske man ska vara försiktig. Detsamma kan även gälla vissa MC-klubbar. Men att tro att det skulle vara så överlag är, enligt mig, lite "foliehattsvarning"
 
  • Gilla
  • Wow
nissenhj och 2 till
  • Laddar…
Jag lider med TS. Jag vet ett ställe längs E22 där det finns en "vedfabrik". Gårdsägaren sågar ved dagarna i ände, det måste vara hemskt att bo granne där. Stället har växt från litet till stort.
Jag tror inte det är ett problem speciellt med nysvenskar. Man kan även hitta här på BH folk som tycker: "jag får göra vad jag vill på min gård", och om det är att leka med grävmaskinen kväller och helger.
 
  • Gilla
Roger Fundin och 4 till
  • Laddar…
T Thomas_Blekinge skrev:
Jag lider med TS. Jag vet ett ställe längs E22 där det finns en "vedfabrik". Gårdsägaren sågar ved dagarna i ände, det måste vara hemskt att bo granne där. Stället har växt från litet till stort.
Jag tror inte det är ett problem speciellt med nysvenskar. Man kan även hitta här på BH folk som tycker: "jag får göra vad jag vill på min gård", och om det är att leka med grävmaskinen kväller och helger.
Vi bor inte jättelångt ifrån varandra 😁 cirka 8 mil österut.
 
I
Pojkstreck Pojkstreck skrev:
Tvekar på att dom får klappa ihop sin verksamhet för att dom för lite oljud. Men jag är med på vad du säger.

Detta problem skulle kunna lösas med hjälp antingen ett bullerplank eller att dom håller sig i verkstadslokalerna med stängda portar. Bullerplank kostar ju så sett så det blir en ekonomisk förlust för dom men att stänga porten till lokalen dom egentligen borde jobba i är ju gratis.
Det är inte troligt, nej, som privatperson har man färre rättigheter än vad många tror. Men skulle det mot förmodan ändå vara något där som kommunen drar vidare, t.ex. biltvätten, så kan det få betydande konsekvenser för dem (med all rätt).

Missuppfatta mig inte, jag ser upp till dem som inte bara knyter handen i fickan utan faktiskt står upp offentligt för sin sak, särskilt när man bryter mot regler! Men jag har varit med om tillräckligt för att veta att tröskeln kan vara förvånansvärt låg till reprimander (även om det inte är "regelrätta" kriminella) och det kan få betydande och långtgående konsekvenser för personen. Anonym anmälan är kanske inte lika effektiv men det är troligen där jag hade börjat.

I ditt fall skulle jag även funderat över om det kan finnas andra konsekvenser från att ha en bilverkstad som uppenbarligen tar genvägar som granne, ex vattenbrunn(om man motförmodan har sådan).
 
  • Gilla
Roger Fundin och 1 till
  • Laddar…
I Ironside skrev:
Det är inte troligt, nej, som privatperson har man färre rättigheter än vad många tror. Men skulle det mot förmodan ändå vara något där som kommunen drar vidare, t.ex. biltvätten, så kan det få betydande konsekvenser för dem (med all rätt).

Missuppfatta mig inte, jag ser upp till dem som inte bara knyter handen i fickan utan faktiskt står upp offentligt för sin sak, särskilt när man bryter mot regler! Men jag har varit med om tillräckligt för att veta att tröskeln kan vara förvånansvärt låg till reprimander (även om det inte är "regelrätta" kriminella) och det kan få betydande och långtgående konsekvenser för personen. Anonym anmälan är kanske inte lika effektiv men det är troligen där jag hade börjat.

I ditt fall skulle jag även funderat över om det kan finnas andra konsekvenser från att ha en bilverkstad som uppenbarligen tar genvägar som granne, ex vattenbrunn(om man motförmodan har sådan).
Jag står mer än gärna upp för mina rättigheter om jag nu har några 😁 skulle de ledas in på den vägen så får jag hantera det då. Om någon nu mot förmodan kommer mmer in på min tomt så borde jag väl ha rätt att försvara mig tänker jag?

Vi bor i tätbebyggt bostadsområde så vi har kommunalt vatten och avlopp som tur är.
 
  • Gilla
  • Haha
nissenhj och 2 till
  • Laddar…
wildeside
Jobbigt att övervaka dygnet runt för att vara beredd att försvara sig mot eventuella hämndauktioner
 
P Prodigys skrev:
Nej men fanns verksamheten redan där vid inflytt så är det ju lite dumt att komma och klaga nu då det verkar ha funnits många möjligheter att upptäcka omfattningen av ljuden innan köp.
Enig med dig.

Att bli förundrad att en verkstad låter och stå utanför med dB-mätare är ett besynnerligt beteende som granne.

Vill du ha det tyst och lugnt? Bosätt dig långt ut i skog & mark med många hektar tomt.

Folk i allmänhet har ljud för sig, folk i verkstäder i synnerhet.
 
  • Arg
  • Älska
  • Gilla
Roger Fundin och 4 till
  • Laddar…
F Festlund skrev:
Enig med dig.

Att bli förundrad att en verkstad låter och stå utanför med dB-mätare är ett besynnerligt beteende som granne.

Vill du ha det tyst och lugnt? Bosätt dig långt ut i skog & mark med många hektar tomt.

Folk i allmänhet har ljud för sig, folk i verkstäder i synnerhet.
Förr eller senare kommer alltid ett inlägg som det här om att man ska flyta långt ut i ingenstans om man vill ha tyst. I en del fall är det ett vettigt råd - t ex om man stör sig på barn som leker, grannar som grillar eller att glassbilen tutar. Fast i en del andra fall är rådet inte lika vettigt - som t ex om man undrar om det är ok att köra vinkelslip utomhus sju dagar i veckan långt utanför vanlig arbetstid.

Folk i allmänhet låter både inne och ute. De flesta bilverkstäder låter inne. Jag tycker att det är rätt rimligt att fråga om det är ok att låta högt utomhus bara för att man är en verkstad. Kanske är det ok, kanske inte. Det får man lättare veta om man frågar.
 
  • Gilla
  • Älska
MichelleW och 30 till
  • Laddar…
F Festlund skrev:
Enig med dig

Att bli förundrad att en verkstad låter och stå utanför med dB-mätare är ett besynnerligt beteende som granne.

Vill du ha det tyst och lugnt? Bosätt dig långt ut i skog & mark med många hektar tomt.

Folk i allmänhet har ljud för sig, folk i verkstäder i synnerhet.
Är fullt medveten om att grannar har ljud för sig. Och jag har inga problem med grannar som spelar hög musik eller kör vinkelslip och cirkelsåg i trädgården, men då handlar det om några dagar upp till veckor. I det här fallet pratar vi årets alla dagar 10-21. Och ljud runt 90db vilket kan jämföras med en åkgräsklippare i örat.

Trådstarten handlar heller inte om att jag ska skylla mig själv eller inte, utan om vad maxgränsen för buller ligger.

Ska du hugga eller kasta skit kan du hitta någon annan tråd att göra det i.
 
  • Gilla
  • Älska
  • Haha
MichelleW och 27 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.