Hej.
Skickade in ett bygglov till kommunen med en stödmur mot väg, 60cm hög (på högsta punkt) och ca 12m lång. (Bifogad bild)

Fick avslag från kommunen då muren är på prickad mark.
Fått tre alternativ (Bifogad bild).
Detalj planen är ifrån 2012, det står inget i Planbeskrivningen om vad som gäller på prickad mark.

Vad ska man göra?
 
  • Ritning av en byggnadsfasad med dimensioner, fönster, dörr och text "FASAD MOT ÖST".
  • Arkitektonisk ritning, fasad mot norr, måttsatt längd och höjd, mönstrad bakgrund, modern stil, inget foto.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Svensk text om bygglovsärende med alternativ och deadline. Innehåller juridiska termer och taxebeskrivning.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Redigerat:
Kommunen hänvisar till prickad mark och du skriver att det inte finns ngn sådan. Det låter konstigt. Har du möjlighet att bifoga detaljplanen? Utan den är det svårt att veta hur/varför kommunen har gjort sin bedömning, och det blir svårt att ge dig bra råd.
 
  • Gilla
TRJBerg och 3 till
  • Laddar…
M MetteKson skrev:
Kommunen hänvisar till prickad mark och du skriver att det inte finns ngn sådan. Det låter konstigt. Har du möjlighet att bifoga detaljplanen? Utan den är det svårt att veta hur/varför kommunen har gjort sin bedömning, och det blir svårt att ge dig bra råd.
Prickmark finns markerad på Nybyggnadskartan, men hittar inget i Planbeskrivningen till Detaljplanen, vad som gäller?
(Jag var lite otydlig, Uppdaterade första inlägget)

Detaljplanen.
https://www.mark.se/globalassets/b-...a-290-med-flera-skogshojd/planbeskrivning.pdf
 
  • Teknisk ritning, konstruktionsdetalj, måttsatt, geometriska former, svart linjer, orange markeringar, ingenjörskonst.
Redigerat:
M MegakriL skrev:
Prickmark finns markerad på Nybyggnadskartan, men hittar inget i Planbeskrivningen till Detaljplanen, vad som gäller?
(Jag var lite otydlig, Uppdaterade första inlägget)

Detaljplanen.
[länk]
Har du kollat samtliga dokument? I planbeskrivningen refereras det ju också till "Antagna handlingar" och "Övriga planhandlingar" på sidan 2. Du lär nog gräva ner dig i samtliga handlingar om du ska få fram alla detaljplanens detaljer.
 
  • Gilla
TRJBerg och 2 till
  • Laddar…
Ja då kanske det är så illa att kommunen faktisk har helt rätt i sitt beslut. Om man inte kan hitta någon kreativ lösning.
Förändringar i markens höjd kan du ju få göra ändå utan marklov om du håller dig under 0.5m. Men kanske måste avsluta med en slänt istället för mur.

Intressant fall, som jag kommer att följa. Jag har också en slänt nära gata, men med lutning mot huset, där det är prickad mark och där jag skulle vilja göra nånting. T.ex en trappa
 
  • Gilla
Sigge1960
  • Laddar…
Jag fick lov att bygga min stödmur 0,5m för att komma runt samma problemet
 
  • Gilla
MrDizzy och 3 till
  • Laddar…
S Stuff skrev:
Har du kollat samtliga dokument? I planbeskrivningen refereras det ju också till "Antagna handlingar" och "Övriga planhandlingar" på sidan 2. Du lär nog gräva ner dig i samtliga handlingar om du ska få fram alla detaljplanens detaljer.
Det är ”Plankarta med bestämmelser skala 1:1000” som är den juridiskt bindande när det gäller bygglov och som dina handlingar granskas mot. Planbeskrivningen TS postade beskriver och förklarar planens syfte och de ställningstagande byggnadsnämnden gjort under planprocessen.
 
  • Gilla
Claes Sörmland och 3 till
  • Laddar…
Viktor.J Viktor.J skrev:
Jag fick lov att bygga min stödmur 0,5m för att komma runt samma problemet
Höjden 0,5 m är inget som är ingen lagstadgad höjd, även om det är vad kommuner oftast använder när det rör markförändringar och murar. Jag vet kommuner/detaljplaner som inte tillåter mer än 0,3 m förändring utan lov. En annan kommun kan vara mer generös.
 
  • Gilla
Smygnorden och 3 till
  • Laddar…
M MegakriL skrev:
Finner bara denna också
där det står får ej bebyggas?
[länk]
Det är denna som är det juridiskt gällande dokumentet jag nämnde tidigare.
 
  • Gilla
Claes Sörmland och 1 till
  • Laddar…
M MetteKson skrev:
Höjden 0,5 m är inget som är ingen lagstadgad höjd, även om det är vad kommuner oftast använder när det rör markförändringar och murar. Jag vet kommuner/detaljplaner som inte tillåter mer än 0,3 m förändring utan lov. En annan kommun kan vara mer generös.
Jag ser inte att jag hävdar något annat. Jag gjorde som kommunen sa för att få igen ett smidigt marklov (jag gjorde andra förändringar av tomten också).
 
  • Gilla
Roger Fundin och 1 till
  • Laddar…
Som ett alternativ har jag funderat på att bygga altan på plintar. Då får jag en användbar yta istället för slänten. I mitt fall kommer altanen vara max 1 meter hög (dvs lika djup som slänten) som jag fått höra inte behöver bygglov.

Vad tror du om den lösningen?
 
Placeras muren på prickad mark- det vill säga mark som inte får bebyggas så är bedömningen att muren avviker från detaljplanen på ett sådant sätt som avser en stor avvikelse. Alltså något vi inte kan ge bygglov till utan behöver ta till nämnden för avslag.

Anledningen till att mur inte kan bebyggas på den prickade marken är att det i detaljplaen står att marken inte får bebyggas. Detaljplanen är gjord efter nya PBL gjordes och då ska man tolka detaljplanen efter detta. I nya PBL är bebygga definerat som att förse området med ett eller flera byggnadsverk och byggnadsverk är definerat som en byggnad eller annan anläggning. Mur anses vara en anläggning.
 
  • Gilla
eemeliie och 1 till
  • Laddar…
Viktor.J Viktor.J skrev:
Jag ser inte att jag hävdar något annat. Jag gjorde som kommunen sa för att få igen ett smidigt marklov (jag gjorde andra förändringar av tomten också).
Jag hävdar inte att du gjort ngt fel. Min mening med mitt inlägget var att informera TS m fl om att höjden 0,5 m inte alltid är de som gäller, vilket många tror.
 
  • Gilla
Daggew och 2 till
  • Laddar…
M MetteKson skrev:
Jag hävdar inte att du gjort ngt fel. Min mening med mitt inlägget var att informera TS m fl om att höjden 0,5 m inte alltid är de som gäller, vilket många tror.
Problemet är prickmarken, även om vi skulle byggt en mur på 20cm.

Kommunens hemsida:
Riktlinjer för staket, plank och murar.
Inom detaljplan och sammanhållen bebyggelse
Generellt krävs bygglov för att uppföra en stödmur högre än 0,5 meter eller
fristående mur eller plank högre än 1.1 meter. Murens höjd räknas från den sida
där muren är högst i förhållande till marknivån. Undantag från krav på bygglov
gäller för inhägnad av uteplats.
Ifall plank eller mur placeras på mark som enligt detaljplan inte får bebyggas så
prövas detta som en planavvikelse och berörda sakägare ska höras i samband med
bygglovet.

Mot allmän plats

Placering av murar och plank närmare än 4.5 meter mot väg, gata eller park kräver
alltid bygglov även utanför detaljplan

Det var därför vi sökte bygglov. (Mot allmän plats)
 
  • Gilla
MetteKson
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.