Bågfil går bra, men det kan vara lite trixigt att få ett rakt snitt - specieltl om det är trågt och eländigt.
 
rakarör skrev:
Bör man använda stödhylsa i PEM slang? ex. denna [länk]
Det beror nog på vilken koppling du använder.
T.ex. Beulcos kopplingar som Rinkaby rör säljer har en stödhylsa integrerad i kopplingen.
Inga extragrejer behövs, även klämringen ingår.

Och jag skulle vilja upprepa vad jag skrivit tidigare:
Om man inte är helt säker på att man får ihop det är det ibland rätt att anlita en fackman.
Särskilt när det är kritiska moment.
Det är ju inte så kul att vara utan vatten flera dagar medan man försöker pussla ihop några kopplingar (för att spara pengar).
Speciellt inte om vattnet måste stängas av för hela gatan :thumbdown:

Men rörisarna får ju förstås ytterligare en kul historia att dra på fikarasten :rolleyes:
 
Redigerat:
Mitt tips är att göra en lista, koppling för koppling från början till slut så man är klar över att man har alla delar man kan tänkas behöva.
 
KnockOnWood skrev:
Det beror nog på vilken koppling du använder.
T.ex. Beulcos kopplingar som Rinkaby rör säljer har en stödhylsa integrerad i kopplingen.
Inga extragrejer behövs, även klämringen ingår.

Och jag skulle vilja upprepa vad jag skrivit tidigare:
Om man inte är helt säker på att man får ihop det är det ibland rätt att anlita en fackman.
Särskilt när det är kritiska moment.
Det är ju inte så kul att vara utan vatten flera dagar medan man försöker pussla ihop några kopplingar (för att spara pengar).
Speciellt inte om vattnet måste stängas av för hela gatan :thumbdown:

Men rörisarna får ju förstås ytterligare en kul historia att dra på fikarasten :rolleyes:
Det går mot PRK koppling tror jag. Se denna: http://www.vvsobadrum.se/40xr25-taprkkoppling-rak-inv-gg-p-7615-c-1237.aspx

Beulco hade ingen som gick hela vägen från 40 till R25.

Min fråga var egentligen rätt enkel, ska man använda stödhylsa när man använder PRK?
 
MathiasS skrev:
Mitt tips är att göra en lista, koppling för koppling från början till slut så man är klar över att man har alla delar man kan tänkas behöva.
Precis, listan är redan påbörjad.
 
Nej, ingen stödhylsa till PRK för PEMslang.
 
För att få kopplingen att stämma på andra sidan där 22mm CU sitter och T koppling undrar jag följande.

Denna koppling 25R inv borde väl funka att koppla på direkt på vattenmätarkonsolen som har 25R utv?
 
Nu känner jag att det brinner i skallen på mig - Döm om min förvåning när jag får ett brev i Måndags från Stockholm Vatten med beskedet att dom skall fakturera mig ca 750 Sek för att jag inte varit hemma när dom aviserat besök?
Jag släppte ju in karln och han fick kika och sa att det inte gick att byta!

Bah! Fly förbannad är en underdrift...
 
Skicka dom en faktura på förlorad inkomst 2 x halvdag x lämplig timpennig (inte under 250:-!)


/Vojma
 
Säg till om detta funkar :)
 
slacker skrev:
Nu känner jag att det brinner i skallen på mig - Döm om min förvåning när jag får ett brev i Måndags från Stockholm Vatten med beskedet att dom skall fakturera mig ca 750 Sek för att jag inte varit hemma när dom aviserat besök?
Jag släppte ju in karln och han fick kika och sa att det inte gick att byta!

Bah! Fly förbannad är en underdrift...
Vad var orsaken då? Varför kunde h*n inte byta?
 
slacker skrev:
Nu känner jag att det brinner i skallen på mig - Döm om min förvåning när jag får ett brev i Måndags från Stockholm Vatten med beskedet att dom skall fakturera mig ca 750 Sek för att jag inte varit hemma när dom aviserat besök?
Jag släppte ju in karln och han fick kika och sa att det inte gick att byta!

Bah! Fly förbannad är en underdrift...
Coola ner dig! Tänk på att det är en kommunal verksamhet.

Montörerna som kollade glömde meddela "mätarbytargänget".

Ring och prata med dem så ordnar det upp sig.
Men varva ner lite först :)
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.