MathiasS skrev:
Nej.

Byggahus är till för att leda folk fram till fördärvet. Själva klivet in i fördärvet tar man sedan själv om man känner sig redo för det.
Detta borde Byggahus ha som motto (y)
 
rakarör skrev:
Haha... får jag rätt grejer tror jag att det kommer gå bra. Frstn, du nämnde tätningsteknik. Duger den där kläggan man smörjer gängorna med, eller ska man köra med något mer...?
Jag tycker "kläggan" är det som funkar bäst. Gängtejp är bara en jäkla elände. Har du använt lin och past förut? Annars kommer här en kort instruktion som så som jag brukar göra.

* Smeta på fullt med pasta i gängdalarna.
* För de dimensioner som du ska pyssla med här så "kamma ut" ungefär (detta är svårt att uppskatta då det går rätt mycket på känsla) 2 strån tjockt och 1cm brett med lin. Det gör du genom att ta "lagom mycket" lin från nystanet med vänster tumma och pekfinger och sedan dra med höger hands tummer och pekfinger neråt. Upprepa detta "kammande" tills det inte är trassligt. Håll kvar linet i vänsterhanden och ta en klick med pasta på högerhanden och fortsätt kamma så linet är "mättat" med pasta.
* Linda på linet på rörgängorna, samma håll som gängorna. Lägg lite omlott på första gängvarvet för att "låsa" linet så det inte glider runt. Linda på hela gänglängden.
* "Gänga på" pasta med fingrarna ovan på linet så det är helt indränkt.
* Skruva på ihop kopplingen, det ska gå trögt men inte så du behöver bruka våld för att dra ihop det. Går det lätt är det för lite lin och då är det bara att göra om, Går det väldigt tungt så är det för mycket (tjockt) och då är det också bara att göra om.

Lycka till, det är väldigt roligt tycker jag när man bara gör det på hobbybasis. :D
 
mexitegel skrev:
Jag tycker "kläggan" är det som funkar bäst. Gängtejp är bara en jäkla elände...
Ursäkta att jag drar tråden lite off topic, men varför är alla proffs och "halvproffs" så negativa till teflontejp?

Det är väl inte många kopplingsgängor jag har lindad teflontejp på i mina dar, men ingen har i alla fall läckt hittils.

Det är ju så enkelt.
Och alla har väl minst en rulle teflontejp i bra-att-ha lådan?
 
Vi får ju hoppas att inte gubbarna får rätt, kranen spricker och vattnet börjar spruta...
 
KnockOnWood skrev:
Ursäkta att jag drar tråden lite off topic, men varför är alla proffs och "halvproffs" så negativa till teflontejp?
Är det så? Detta är bara min personliga reflektion eftersom jag sällan lyckas få det tätt med tejp. Pastan blir man ju rätt skitig av tyvärr...
 
Nyfniken skrev:
Vi får ju hoppas att inte gubbarna får rätt, kranen spricker och vattnet börjar spruta...
TS ska ju byta ut konsolen och de olämpliga ventilerna?
 
En grej som slog mig var om det verkligen är nödvändigt att byta ut hela PEM kopplingen? Skulle det inte gå lika bra med en koppling efter den och sedan till VA konsolen?

...I annat fall om man byter PEM koppling betyder detta att man måste kapa / klippa bort i PEM slang för att bli av med den gamla och således montera nya VA konsolen längre ner?

Och en trejde grej :)

Någon som känner till för- och nackdelar mellan Beulco och de traditionela PRK kopplingarna? Är fortfarande skeptiskt till vilken man ska välja.
 
rakarör skrev:
MathiasS: tittar man på din bild ser man att vänstra avstängningsventilen har röranslutning Vänster - Höger. Men på VA-Konsolen ([länk]) ansluter båda ventilerna nedtill. Köpte du en separat ventil?
Bra fråga. Jag är rätt säker på att jag beställt konsolen komplett som den ser ut (fast inte från rinkabyror). Jag tittade på www.beulcoarmatur.se men kunde inte hitta den variant jag har - är dock ganska säker på att den varianten finns och då går den att beställa från tex sigro (mha RSK-nr).

Här har du annars rsk-nr till alla varianter av Beulcos ventiler du kan tänkas behöva:

http://www.beulcoarmatur.se/index.p...st&Itemid=56&pid=48543&gid=20004&menuid=20004
 
rakarör skrev:
En grej som slog mig var om det verkligen är nödvändigt att byta ut hela PEM kopplingen? Skulle det inte gå lika bra med en koppling efter den och sedan till VA konsolen?

...I annat fall om man byter PEM koppling betyder detta att man måste kapa / klippa bort i PEM slang för att bli av med den gamla och således montera nya VA konsolen längre ner?

Och en trejde grej :)

Någon som känner till för- och nackdelar mellan Beulco och de traditionela PRK kopplingarna? Är fortfarande skeptiskt till vilken man ska välja.
Att låta PEMkopplingen sitta kvar gör det ju lite besvärligt att montera resten av prylarna. Om du inte hittar någon sorts koppling med lekande mutter måste ju alla andra kopplingar dras på plats vid röret (dvs du kan inte göra det innan SV kommer) och det är ju lite opraktiskt och antagligen svårt för den som är ovan. Som rör-amatör tycker jag det är mycket enklare att stå vid skruvstädet och dra i hop rörkopplingar.
 
OK, det låter inte dumt. Jag såg framför mig att göra allt på plats, men förstår poängen med att förkoppla så mycket som möjligt innan de kommer. Du stängde alltså av inkommande ventil, frikopplade resten och kopplade in med den gamla vattenmätaren, eller?
 
Arbetsgången var:
1. Montera de kopplingar som behöver monteras på konsollen (tex PRK kopplingen i mitt fall)
2. SV stänger av vattnet i gatan
3. Klipp PEM till rätt längd. Trä på plastdelen av prk-kopplingen på slangen
4. Montera konsolen (borra hål etc), se till att pem går i botten på kopplingen
5. Dra fast pem.
6. Konsolens ventil i stängt läge.
7. SV monterar vattenmätaren
6. SV sätter på vattnet

Monterar du konsolen i förväg kan det vara svårt att få in PEMslangen i kopplingen.
 
:) min PEM slang var tydligen 40mm, inte 32 och då verkar det vara svårt att hitta en 40xR25, det finns dock bussningar.

Måste dock säga att jag fortfarande funderar på att låta nuvarande PEM sitta kvar, vore dock intressant att höra hur långt tid det tar att skruva det andra på plats. Jag ser inte framför mig exakt vad som kan göras innan SV kommer...?
 
När det kommer till att kapa till PEM slangen vet jag att det finns tänger för detta, även om jag inte hittar de på nätet just nu :) Kommer troligen bara använda den en gång, men är det någon som starkt avråder från alternativa metoder som ex. bågfil?
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.