Fairlane Fairlane skrev:
Det de får göra är då att skruva fast en kontakt på en sladd och montera i spisen. De får i te dra en nolla till ditt uttag så du måste se till att nollan finns där innan de kommer.
De kan mäta om nollan finns där.
 
Jag skrev till Tretti för att fråga om stickproppen och nollan behövs inte alls. Det går med både 2 och 3-fas och jag slipper anlita en elektriker för att bekräfta det. Perilexkontakten har 4 poler, är det OK?
 
Det låter väldigt osannolikt. I princip alla nya spisar idag är gjorda för 230V och kräver nolla.
Vad är det för modell på spisen?
 
useless useless skrev:
Det låter väldigt osannolikt. I princip alla nya spisar idag är gjorda för 230V och kräver nolla.
Vad är det för modell på spisen?
 
  • E-postsvar om att modellen HCE763353V kan kopplas till 2 eller 3 fas, utan nolla.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Fairlane
D Daniel 109 skrev:
De kan mäta om nollan finns där.
Absolut, men det är ju rätt meningslöst om de kommer dit och mäter och så saknas nolla (om den nu behövs).
 
Fairlane
Det ser onekligen ut som en 400 V spis, så det verkar korrekt som tretti svarat att nolla inte behövs. Då ska det inte vara något problem för dem att koppla in.
 
Fairlane Fairlane skrev:
Det ser onekligen ut som en 400 V spis, så det verkar korrekt som tretti svarat att nolla inte behövs. Då ska det inte vara något problem för dem att koppla in.
Men det kanske behövs en nolla iallfall. för jag ser nu att frågan gällde den gamla modellen och inte den som kommer att levereras. Kände inte igen modellnumret. Då kan man kanske anta att en nolla behöver dras fram? Den gamla spisen installerades 2014.
 
Fairlane
Vilken modell är det du ska installera?
 
Bosch HLS79W350U
 
Den kräver nolla.
 
Fairlane
Då måste du ha nolla.

Informationstavla som visar olika typer av kablar, längden på en anslutningskabel och spänningsintervall.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Fairlane
Dvs kolla innan de kommer för att installera om det finns nolla så slipper du att de åker därifrån utan att kopplat in spisen.
 
Det ska dock påpekas att sitter det perilex så ska nolla finnas. Det är ett krav men det betyder ju såklart inte att kraven följts....
 
useless useless skrev:
Den kräver nolla.
Ja, det var svaret Bosch gav. Nu är jag tillbaka till mitt ursprungsproblem:

Jag har betalat Tretti för installation, vilket betyder att man ansluter stickproppen till spisen.
Därför bör jag ha en Perilex stickpropp när de kommer och kanske även en fem-ledare?

Tretti kan tala om för mig om nollan är framdragen eller inte. Om den är det är allt frid och fröjd
om jag har vad som behövs för stickproppen. OM den inte är det måste jag anlita
en elektriker efter att spisen levererats.
Alternativet är att jag anlitar en elektriker innan leveransen men då kan ju inte hela installationen göras, bara
nollan kan dras fram.
 
Fairlane
Du kan inte mäta själv eller känner någon som kan?
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.