Jag har gett bort min gamla spis. Nu får jag hem en induktionsspis om någon vecka. Men den saknar stickpropp. Den förra såg ut så här:

: Hand håller en vit europeisk typ av elkontakt med tre pinnar framför en suddig bakgrund.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder



och uttaget så här: Smutsig gammal vägg med en eluttag utan täckplatta och synlig ledning.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Jag behöver nu köpa en ny stickpropp innan spisen kommer, men vilken och var? Vi har 380/220 Volt i huset.
Tacksam för svar.
 
Till att börja med måste du kolla vad du har i uttaget, risk är att nolla saknas.
 
  • Gilla
BirgitS
  • Laddar…
Skulle börja med att kolla så att du har nollan framtagen till ditt uttag.
 
De ska kolla vid leveransen om nollan är framdragen och om den inte är det måste jag anlita elektriker.
Bästa vore förstås att kolla innan spisen levereras, men jag vet inte hur.
Spelar spänningen ingen roll?
 
B
Om du öppnar uttaget så kan du ju mäta med en multimeter vad du har för spänning. Då ser du ju om det är 230 v (fas mot nolla), eller om det är runt 400v (fas - fas).
 
A arbina skrev:
De ska kolla vid leveransen om nollan är framdragen och om den inte är det måste jag anlita elektriker.
Bästa vore förstås att kolla innan spisen levereras, men jag vet inte hur.
Spelar spänningen ingen roll?
Det finns bara ett system i Sverige. Så spänningen är rätt. Med det donet har du trefas. Din förra spis gick på 400V och använde inte nollan. Din nya går på 230V och måste ha nolla. Om ditt uttag saknar nolla går spisen sönder. Du kan öppna uttaget och titta. Om det är fem ledare fram är det näst intill 100% rätt. Saknas det ledare måste det åtgärdas.
 
  • Gilla
arbina och 1 till
  • Laddar…
B BSOD skrev:
Om du öppnar uttaget så kan du ju mäta med en multimeter vad du har för spänning. Då ser du ju om det är 230 v (fas mot nolla), eller om det är runt 400v (fas - fas).
D Daniel 109 skrev:
Det finns bara ett system i Sverige. Så spänningen är rätt. Med det donet har du trefas. Din förra spis gick på 400V och använde inte nollan. Din nya går på 230V och måste ha nolla. Om ditt uttag saknar nolla går spisen sönder. Du kan öppna uttaget och titta. Om det är fem ledare fram är det näst intill 100% rätt. Saknas det ledare måste det åtgärdas.
Kanske blir jag så modig att jag öppnar uttaget (efter att ha stängt av elen). Det är alltsp det enda jag behöver kolla?
 
A
A arbina skrev:
Kanske blir jag så modig att jag öppnar uttaget (efter att ha stängt av elen). Det är alltsp det enda jag behöver kolla?
Du behöver inte öppna uttaget för att mäta, och mäta måste du göra eller se till att det görs. Har du ingen multimeter så låt någon annan göra detta.
 
  • Gilla
tergo och 2 till
  • Laddar…
A
Jag skulle passa på att byta uttaget samtidigt
 
  • Gilla
tergo och 2 till
  • Laddar…
electroluxaren skrev:
Jag skulle passa på att byta uttaget samtidigt
Säkert bra. VAd heter ett uttag som passar?

Fungerar den här stickproppen till spisen:
Vit stickpropp för spis med tre metallstift på vit bakgrund.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Vit stickpropp med tre metallstift avsedd för spisuppkoppling.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Perilex heter de. Om du behöver komplettera uttaget med nolla så behöver du en elektriker, som sannolikt byter även uttaget. Men om du har nolla skulle jag inte göra något.
 
  • Gilla
arbina
  • Laddar…
A
A arbina skrev:
Säkert bra. VAd heter ett uttag som passar?

Fungerar den här stickproppen till spisen:
[bild]
bara proppen räcker kanske inte utan du behöver även 5-ledaren som ansluter
 
D Daniel 109 skrev:
Perilex heter de. Om du behöver komplettera uttaget med nolla så behöver du en elektriker, som sannolikt byter även uttaget. Men om du har nolla skulle jag inte

[bild]


Med rak eller vinklad insättning? Och funkar den här också. Då tänker jag mest på kvaliteten eftersom den kostar mindre än hälften av den förra
 
  • En beige ABL Sursum stickpropp med jordning ansluten till ett adapteruttag.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
electroluxaren skrev:
bara proppen räcker kanske inte utan du behöver även 5-ledaren som ansluter
Företaget Tretti ska ansluta spisen vilket betyder göra allt som man inte behöver vara elektriker för att göra.
 
Fairlane
A arbina skrev:
Företaget Tretti ska ansluta spisen vilket betyder göra allt som man inte behöver vara elektriker för att göra.
Det de får göra är då att skruva fast en kontakt på en sladd och montera i spisen. De får i te dra en nolla till ditt uttag så du måste se till att nollan finns där innan de kommer.
 
  • Gilla
TRJBerg och 1 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.