Nu börjar verktygslådan och maskinparken likna något och snart drar det igång med invändig renovering av en villa från -39. Jag har fått mycket hjälp i en annan tråd (http://www.byggahus.se/forum/verktyg-maskiner-fordon/155289-verktyg-foer-renovering-synpunkter.html) tidigare, vilket jag är väldigt glad för.

En fråga återstår dock och jag väljer att skapa en ny tråd, då frågan är mer specifik.

Om man måste välja mellan stick- och cirkelsåg, vilket är att föredra? Alternativen är väl en Bosch GST135CE eller en Hitachi C6BU2, men modellerna spelar inte så stor roll för den generella diskussionen.

Jag behöver sågen i första hand till att kapa OSB-skivor och där är väl cirkeln att föredra, men eftersom de ändå skall täckas med gips skulle man nog fixa det med stickisen? Och sticksågen kan man väl ha till lite allt möjligt annat, där cirkeln inte duger? Men snitten blir nog finare med cirkeln?

Synpunkter? Någon som har bara det ena och klarar sig med det? Eller kanske det finns någon som har båda, men där den ena samlar damm?
 
Redigerat:
Tigersåg var för mig en stor besvikelse. Nästintill totalt oanvändbar.

Cirkelsåg däremot är mycket användbar. Kapa OSB-skivor, klyva brädor etc etc.

Enkelt val!
 
GST135CE är en sticksåg, inte en tigersåg.

En tigersåg är bra att riva med, såga lite grenar etc. I övrigt har du liten nytta av den, att såga skivor är den verkligen inte lämpad till.

Cirkelsågen får du inte ha att riva med - kastrisken är stor. Glöm också att såga i träd etc. Utmärkt till att kapa och klyva med, såga skivor etc.

Sticksågen är inget vidare för rivning. Bra där det krävs kurvade snitt.

Gips bör du absolut knäcka istället för att såga.

Mitt tips är - skippa tigersåg och köp en fogsvans, sticksåg och cirkelsåg.
 
Om TS blandat ihop begreppen och egentligen menar sticksåg versus cirkelsåg skulle jag säga att det är hugget som stucket! Båda är ett måste!
 
Som nybörjare har man förmodligen mer nytta av en sticksåg. Lugnade sågning och lätt kontrollera. Som mer erfaren så är cirkelsågen bättre. Rakare och framförallt snabbare snitt. En "billig" cirkelsåg fungerar i alla fall bättre än en billig sticksåg om du ska snåla!
 
Sticksåg menar jag naturligtvis!!! Tur att det finns folk här som är mer vakna än vad jag är. Jag får skylla på att jag jobbat natt. Mitt första inlägg är redigerat nu. Daniel, kan du ändra rubriken? Jag behöver väl inte framstå som dummare än jag är längre än nödvändigt? :blushing:

Sticksåg alltså? Vad kommer jag att sakna om jag bara skaffar en stickis? Kan jag, som hyfsat händig men oerfaren, göra godkänt raka snitt genom 2700mm OSB med en sådan tror ni?

Är båda verkligen ett måste?
 
Du klyver inte gärna en planka eller bräda med en sticksåg och du gör inte annat än raka skär med en cirkelsåg!

Är det BARA såga av OSB-skivor rakt av det handlar om så går det lika bra med båda. Cirkelsågen är något snabbare och ger rakare sågning.

Måste man välja blir det nog ändå sticksågen för mig. Det mesta GÅR att göra med den; cirkelsågen har fler begränsningar.
 
Om jag absolut måste välja blir det cirkelsågen. Men jag säger också: båda ingår i basarsenalen.
 
Håller med övriga. Ta båda! Pendel på sticksågen är ett måste, annars duger den bara till att såga pussel med. Hur raka snitt behöver du egentligen i en OSB-skiva? Den sitter ju bakom gipset i regel? En sticksåg duger för detta, men det går 10ggr snabbare och blir ett snyggare snitt med cirkelsåg. River du har du stor nytta av bägge.
 
Rubriken ändrad/mod
 
Får man säga båda så gör jag det, vetef_n om inte stickisen skulle fått bli nummer 1 annars.
Dock läste jag att du ska kapa skivor o då är cirkel med skena trevligt. :)

Tigersågen verkar praktiskt, vid rivning. VVSarn demonterade delar av det gamla rörsystemet när värmepumpen skulle in.
 
Jag tycker att du bör investera i båda. Men först - en riktigt bra fogsvans, tex Bahco Superior XT. Den är snabbare och lättare att göra raka snitt med än en sticksåg, fast man behöver lite mer utrymme såklart. Till osb som ska sitta bakom gips kan du såga tillräckligt rakt med vilken såg som helst.

Billiga sticksågar är skräp. Billiga cirkelsågar är också dåliga, fast inte riktigt lika dåliga som en billig sticksåg. Är budgeten tight så kanske du kan titta i UK eller på begagnatmarknaden.

Jag hade satsat på Bosch gst85 istället för 135:an - en mycket kompetent såg, som är billigare än 135:an. Bra blad är ett absolut måste och ännu viktigare på sticksågen än på cirkeln.

Som cirkelsåg är hitachi c6bu eller c6bu2 som alltid heta val - hög kvalitet och tillräckligt kapdjup för det allra mesta. Väljer du någon annan modell - se till att du får klyvkniv, motorbroms är också trevligt.

Fogsvans - bahco superior xt som sagt - behandla den med silkesvantar, såga bara i rent virke etc så kommer den att hålla otroligt länge. Går inte att jämföra med gamla tiders fogsvansar eller billigare modeller.
 
Det här var ju inte bra, jag hade hoppats på ett samstämt "Strunta i den ena, man fixar allt med den andra". Även om jag aldrig riktigt trodde på det... Det blir kanske till att gräva djupt i plånboken ändå. Eller bara sticksåg.

Men det räcker kanske med GST75BE, den finns för 110 pund på axminster. 85:an verkar de inte gilla i utlandet. Jag skall surfa på saken, 85 eller 75.
 
En snabb titt ger vid handen att det är 135 eller 85 som gäller och med tanke att 135:an är billigare i england än 85:an är i Sverige är det nog inget snack. Men jag har fortfarande ett tag på mig att leta begagnat.

Fler synpunkter i huvudfrågan, stick- eller cirkelsåg?
 
Båda behövs som sagt var, men jag hade personligen valt cirkelsåg framför sticksågen. Enda gången sticksågen åker fram är när jag skall såga kurvor.

Behöver du inte det absolut bästa men ändå vill ha kvalitet så kan jag rekommendera att beställa Makita från England. Du får både cirkel- och sticksåg för totalt 2000 kr exkl. frakt (halva priset mot Sverige):
http://www.toolstop.co.uk/makita-5604r-6/165mm-circular-saw-240v-p3994
http://www.toolstop.co.uk/makita-43...ol-less-blade-fixing-and-job-light-240v-p5186

Cirkelsågen är bra för det priset (har klyvkniv) och sticksågen är det nästan Bosch-klass på.

Skall du kapa mycket skivor så köp en masonitskiva och bygg följande sågskena så blir jobbet mycket lättare:
http://www.youtube.com/watch?v=CH5dW-QcgeI
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.