nu håller jag mest på med ny byggnation, och sticksåg är ett big no no. det används aldrig! cirkelsåg använder man ett par gånger om dagen. något som är bättre än en vanlig tigersåg och sticksåg är dom nya små batteri drivna tigersågarna. dom kan användas i nödlägen och ger mycket bättre resultat och lite mer som en multi maskin.
tex http://www.verktygsproffsen.se/inde...tegory_id=15&option=com_virtuemart&Itemid=138
 
Det blir en GST135CE och en alu-linjal. Tack för alla tips, jag blev lite klokare. Cirkeln får vänta. Liksom japansågarna. Lite i alla fall...
 
Och ni sågar OSB med den batterisågen? Tillåt mig tvivla!
 
Annars kan du slå till en Festool PS300 då man kan hitta rätt billiga om man letar lite. Priset för PS300 har fallit rätt markant sen Carvex kom ut på marknaden. Men hittar du GST135 till ett bra pris så är det bara att slå till.
 
Förresten, jag skrev inte allt. Tanken med just Festool var att du kan skaffa skena för att göra någorlunda raka snitt nu och sedan komplettera med en sänksåg när behovet dyker upp och plånboken tillåter.
 
  • Gilla
bredbar
  • Laddar…
Jag såg den, men den saknade parallellanslaget. Jag letar vidare.
 
antsiranean skrev:
Jag såg den, men den saknade parallellanslaget. Jag letar vidare.
Parallellanslaget till c6bu/c6bu2 kostar ca 30-40 kr och är inget avancerat.
 
En del saker vill man knappt veta i efterhand...
 
antsiranean skrev:
En del saker vill man knappt veta i efterhand...
Nästa gång köper du en såg som andra inte bjuder på, för att den saknar parallellanslag. :)

Och när du gjort det, så hör av dig till mig så ska du få köpa mitt parallellanslag billigt, det använder jag inte.
 
Tillbaka till frågan. jag har bosch gks55:an med skena och den har jobbat klart mycket mer än gst135:an. Då har jag renoverat tre sovrum. byggt skjutdörrar, byggt till och helrenoverat köket, lagt altan.
Men de gånger när jag har behövt stickisen så har den varit guld. Jag anser att skenorna är suveräna, men sedan finns det somliga här som är bra påhittiga och löser det mesta. Jag orkar inte det så för mig har skonorna varit nödvändiga. Så funkar makitorna som länkades till tidigare med skena så kör på dem.
 
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.