MaxPax skrev:
Har du pistagenötter hemma?
Kul. Det är väl därför man som geotekniker hellre tar 950:-+moms än hänger på forum. Begriper du inget av varför jag frågar är det väl bättre att hänga fråga varför. Skrivklådan på kan du kanske bota på Flashback eller Familjeliv.
 
KungAnka skrev:
Kul. Det är väl därför man som geotekniker hellre tar 950:-+moms än hänger på forum. Begriper du inget av varför jag frågar är det väl bättre att hänga fråga varför. Skrivklådan på kan du kanske bota på Flashback eller Familjeliv.
Du kan ju själv fundera på varför du får den reaktionen du fick, och hur de frågor du ställer uppfattas av den som får dem. Börja med att förklara varför du vill ha svar på dessa för TS till synes helt irrelevanta frågor om t.ex. vem han köpt marken av, så kanske du får lite vettiga svar. Det är rätt arrogant att fråga på som du gör utan minsta förklaring. Du kanske tycker att du kan va det för att du sitter inne med svar som önskas, risken är bara att du aldrig får tillfälle att ge dem pga arrogansen.
"Gratiskonsulta"? Är det nu TS ska lägga sig ner på knä och kyssa dina fötter? Du kanske inte har tänkt på det, men gratiskonsultar är det vi alla gör här på forumet hela tiden när vi hjälper varandra med den kompetens vi besitter.
 
Du får gärna lägga dig på knä om du vill, men vill du förorena mina fötter ska jag ha betalt! ;)

Om TS anlitar ett proffs kommer denne (om han är seriös) att ställa ungefär dom frågorna. Utan att för den skull skriva en lärobok. Precis som alla andra som svarar på frågor inte skriver en lärobok. Tänk om nån frågar om att bygga om ett badrum, då vill man ju veta bjälklag, bef. golvbrunn, ledningar ut genom vägg/tak/golv osv, massa saker jag inte har koll på, och hur nya badrummet ska se ut. Utan att behöva förklara alla frågor. vad har du för cc mellan golvbjälkarna för att bkr osv osv. Det sväller ut.

För att sammanfatta det hela: Kanske kan TS göra 1/2 av geoteknikerns arbete själv. Servera alla data geo vill ha så svänger han ihop rapporten för halva pengen. Vad jag var ute efter var att veta vilka data som kan finnas att få gratis (efter diverse tjat hos myndigheter som bara kräver tid men ingen kompetens) samt att se om man kan få det att landa i geoteknisk kategori 1. GK 1 innebär okomplicerat bygge på bra mark, typ. Kolla sidan 2 i detta utdrag ur EKS8 http://www.boverket.se/Global/Bygga_o_forvalta/Dokument/EKS/EKS 8/Avdelning I.pdf Har man GK1 kan man bara ta ett tabellvärde på maximal tillåten marklast och sen är det bra. Villor hamnar nästan alltid i GK1, men jag har sett tomter till salu där man nog måste påla altanen och kompensationsgrundlägga sandlådan. :)

Lärobok: Kompensationsgrundläggning. När man tar bort lika mycket lera som huset väger och ersätter med något lättare. Cellplast eller leca eller en källare. Typ som Archimedes princip, fast mer lera istället för vatten.
 
  • Gilla
kontorsråttan och 3 till
  • Laddar…
D09
Fortsätt med gratiskonsultandet :)

Tycker att det är intressant :)
 
M
KungAnka skrev:
Kul. Det är väl därför man som geotekniker hellre tar 950:-+moms än hänger på forum. Begriper du inget av varför jag frågar är det väl bättre att hänga fråga varför. Skrivklådan på kan du kanske bota på Flashback eller Familjeliv.
Mja... Jag menade inte något illa med det. Ditt inlägg påminde mig mest om denna videon:

http://www.youtube.com/watch?v=9HPW89Z0LDw
 
Hej tack för alla svar! Som någon sade så var det en försäkringsfråga varför de inte utför jobb åt privatpersoner.

Min tomt är en åker utanför Västerås. Jag hörde av en geotekniker att om man kan hitta knytnävsstora stenar på åkern tyder det på bra omständigheter. Och jag har en hel del av dessa. Hur det nu hänger ihop.

Såhär ser den nuvarande planen ut förutom carporten som håller på att konstrueras smartare.
Platta på mark och golvvärme i både huset och garaget om det gör skillnad. Konsultera gärna vidare, men jag måste ändå få dit en geotekniker:)

Och saken är att jag ska göra så mycket som möjligt själv. Och får vissa saker gjorda av bekanta så som grävning, så jag har hittills inte någon jag kan använda att skicka fakturan till.
 
  • Tomten.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Redigerat:
Ser ut som att du redan bestämt dig för platta på mark :). Trähus, 1,5 plan och inga nivåförändringar av marken. Det ska mycket till för att det ska ge några större problem.

Västerås är inte mitt område, men stenar indikerar ju i alla fall att det inte rör sig om en ren lera.

Varför jag frågade om nyexploaterat område beror på att man i så fall har gjort en undersökning för gatan som du nog kan få ut från kommunen. Markundersökningsrapport (MUR), Rapport Geoteknik (RGeo) eller PM Geo. Den kan du ge till din geotekniker. Och får du tag i den som gjorde undersökningen kan han/hon nog klämma ur sig en rapport utan att fundera så mycket.

Varför jag frågade om kommunalt VA beror dels på samma sak som ovan, dels på att om du ska ha eget avlopp så kan kommunen vilja att geoteknikern nämner nåt om att det går att anlägga sådant.

En annan sak du kan göra, mest för din egen nyfikenhet, är att gå in på http://www.sgu.se och klicka på kartgeneratorn och ladda ner en jordartskarta. Den är ganska grov, så gränserna är långt ifrån exakt, de flesta gjordes innan datorn och GPS:er. Men ganska bra brukar det stämma.

Kolla om inte grävmaskinsgubben kan ta in geoteknikern som underhuggare. Eller om du har en konstruktör eller arkitekt inblandad så kan dom också göra det åt dig. Geoteknikern vill i alla fall helst vara på plats samtidigt som grävaren, man ser mer då än i vattenfyllda omblandade gropar. Och undvik gärna att gräva djupa gropar precis där huset ska stå, det stör jordens packning.
 
  • Gilla
kontorsråttan och 1 till
  • Laddar…
Hoppas inte själva ämnet är förbi nu (snabbskummade de sista två sidorna bara):

Känner du ingen som har företag? Eller känner någon som känner någon? Eller någon hantverkare som du ändå skall anlita, be dem i så fall att få ta fakturan via deras bolag (du kan ju alltid fjäska med att dom kan lägga på 10%).

Att starta ett bolag för en faktura verkar väldigt dumt!

Men som någon sa, be att få betala i förskott annars lösningen ovan. I värsta fall kan jag fakturera dig (har några olika bolag). Det där med 20% påslag är ju också löljligt, det är ju en sak om du köper för inköpspris av en grossist, men det gör du ju inte.

Lycka till!
 
Jo kommunalt vatten ska anslutas men området är från 70 talet så det finns inga direkta undersökningar.
Klickade mig fram och jordartskartan visade postglacial lera. Och uppskattat djup till berg 10-20m.


Min mor har eget företag inom friskvård, så det känns tokigt att skicka en geoteknisk undersökning dit då hon inte har sånt som företagsbeskrivning. Men när det blir skarpare tänkte jag se om det funkar med förskottsbetalning. Kan det fungera? Problemet var ju grejen med konsultförsäkring vid jobb åt privatpersoner.

Jag kommer nog behöva anlita en elektriker för att ansluta tomten till elnätet och få en elplint uppsatt så kanske kan ta det därigenom annars.
 
Redigerat:
Rem skrev:
Hoppas inte själva ämnet är förbi nu (snabbskummade de sista två sidorna bara):

Känner du ingen som har företag? Eller känner någon som känner någon? Eller någon hantverkare som du ändå skall anlita, be dem i så fall att få ta fakturan via deras bolag (du kan ju alltid fjäska med att dom kan lägga på 10%).

Att starta ett bolag för en faktura verkar väldigt dumt!

Men som någon sa, be att få betala i förskott annars lösningen ovan. I värsta fall kan jag fakturera dig (har några olika bolag). Det där med 20% påslag är ju också löljligt, det är ju en sak om du köper för inköpspris av en grossist, men det gör du ju inte.

Lycka till!
Tänk på att konsumenttjänstlagen gäller när/om du säljer denna tjänst till TS och du står som ansvarig vid en eventuell reklamation, det är trots allt inte "bara" faktureringen det handlar om.
 
Krullert skrev:
Jo kommunalt vatten ska anslutas men området är från 70 talet så det finns inga direkta undersökningar.
Klickade mig fram och jordartskartan visade postglacial lera. Och uppskattat djup till berg 10-20m.


Min mor har eget företag inom friskvård, så det känns tokigt att skicka en geoteknisk undersökning dit då hon inte har sånt som företagsbeskrivning. Men när det blir skarpare tänkte jag se om det funkar med förskottsbetalning. Kan det fungera? Problemet var ju grejen med konsultförsäkring vid jobb åt privatpersoner.

Jag kommer nog behöva anlita en elektriker för att ansluta tomten till elnätet och få en elplint uppsatt så kanske kan ta det därigenom annars.
Handlar det om försäkringar kommer förskott inte att hjälpa, men prova! Men att ta det via din mors firma går ju fint. Förutsatt att geoteknikerna går med på det. Skulle det bli tvist av det hela kommer en domstol att titta på vilken lagstiftning som gäller, och det har hänt att de har beslutat att konsumentlagstiftning gäller trots att fakturering gått via bolag, eftersom det uppenbarligen varit av privat karaktär.Har geoteknikerna koll på detta kanske de säger nej ändå, men som sagt, alltid värt att prova :)
 
Krullert skrev:
Som jag skrev i första posten, jag betalar min firma.
Geoteknik vill ha 5000kr exkl. moms för tjänsten.
Kan inte "Nicklas Consulting" skicka en faktura till tomtägaren Nicklas. Där tomtägaren Nicklas betalar 5000+moms till Nicklas Consulting som i sin tur betalar Geoteknik?

Ser inget fiffel i det, förutom att mitt företag inte gör någon vinst. Men kan inget om att driva företag.

Är det förfärligt om mitt företag utför en tjänst utan att ta betalt så får väl Nicklas Consulting ta 5200kr+moms, betala Geoteknik 5000 och behålla 200kr som vinst för tjänsten.

Genom dethär försöker jag på inget sätt fuska med skatt etc. Utan jag vill bara använda ett företag som inte utför tjänster åt privatpersoner. De hade inget problem med att göra det om jag visste någon de kunde fakturera.
Hej!

Finns det inte risker med det upplägget rent ansvarsmässigt? Om ni i framtiden säljer huset och det visar sig att det finns brister i den geotekniska undersökningen hur påverkar det då "Nicklas consulting" som faktiskt sålt undersökningen till er?

/Krille
 
Jag har utan problem i 20år handlat saker i firmanamnet men sedan betalt med personliga pengar. Många företag låter inte mej som privat person handla eller få rabatter och då måste man var kreativ för att rundgå idiotin. Järn handeln här är benhårda med att jag som person ska betala 3 gånger dyrare vid beställning av skruv o bult. Nu har Gärdin o Person försvårat mitt fiffel med nya kassarutiner vilket gör att jag aldrig mer handlar där.
Jag har drivit hyreshus, olika uppfinnings projekt mm som då inte har ett firma namn men man är ändå näringsidkare enligt skatteverket och då anser jag det som sjukt att företag inte ger mej rabatter mm.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.