Det kan vara så att geotekniska firman bara vill göra affärer med AB, enskilda firmor anses lite väl suspekta och funkar det ändå inte för TS.
Geofirman kan också ha så höga kostnader för att lägga upp ett nytt kundnummer så det inte är intressant för en enda undersökning.

Protte
 
Okej nu är det ju synd att det är helg så jag inte kan ta itu med detta. Men om jag förskottsbetalar så finns det en möjlighet att firman ändrar sig och jag slipper starta företag?

Grejen är att jag pratat med tre olika geotekniker. Den ena gav ett pris på 8000kr om jag grävde ett par gropar, men trots påminnelser verkar han ointresserad så han skiter jag i nu. Nästa är en företagsgrupp som sa 5000 ex moms, men endast till företag, om jag fixar inspektionsgropar. Den tredje firman gav mig en offert på 19800 då kommer de med maskin och borrar prover. Jag frågade om de kunde tänka sig att endast kontrollera provgropar för en lägre summa men de har inte hört av sig så då skiter jag i dom med. Det känns lite som att konkurrensen är för låg bland geotekniker så de behöver liksom inte vara trevliga eller ta några jobb de inte riktigt vill ha. Så om någon som läser detta är arbetslös, plugga till geotekniker ;)

Jag kan lätt tänka mig starta ett företag och ha de på sidan om mitt vanliga jobb och prova lite smått att gå med vinst på något. Om det krävs ett vinstintresse för att det ska vara okej så har jag inget emot att prova, kanske kan importera något och sälja vidare.
 
Redigerat:
Börja med att gräva inspektionsgroparna å ring sen nån av dem och fråga om de kan titta förbi efter jobbet något dag.... ;)
 
Mja men tror man gärna ska ha ett officiellt intyg med i hushandlingarna nu för tiden :)
 
Utan att veta vad det skall bli av ditt projekt men är det inte ROT på jobbet, isf. är väl 19800 - ROT en ganska bra affär isf att börja kladda med starta firma?
 
Men just nu är det obebyggt på tomten så jag kan nog inte utnyttja ROT? Jag har inte ens skickat in ansökan för bygglov än. Vill veta om jag kommer behöva påla innan jag tar beslut.

Kan bjuda på en bild hur mitt halvmeterdjupa handgrävda "provhål" ser ut i dagsläget.
Därför tror jag att om jag gräver 2m djupt så gäller det att geoteknikerna är där ganska omgående :p
 
  • 20140224_171643[1].jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
D09
Är nog inte mycket som märks om du betalar en faktura genom företaget och bokför den som "eget uttag"

Men du får betala momsen precis som en vanlig privatperson.

Att man inte fakturerar privatpersoner kan väl ha att göra med konsumentköpslagen.
 
Redigerat:
TS, så länge ditt företag inte pysslar med att sälja geotekniktjänster så bokför du bara den fakturan som ett eget uttag så behöver du inte tänka på nåt mer sedan vad gäller marknadsmässiga priser etc.
Inga konstigheter att göra så när man har enskild firma.
Vet inte varför jag inte tänkte på det från början, så gör ju alla enskilda firmaägare för jämnan ;)

Edit: Oj, jag var visst rätt långt efter D09 på den. Nåja, så enkelt är det i alla fall :)
 
  • Gilla
D09
  • Laddar…
Skall man vara riktigt petig så är det tydligen inte riktigt OK att bara sälja till sig själv på det viset, utan marginal. En kompis har AB, han har en "onödigt bra (=dyr)" revisor. Han köpte in en maskin i 10 000kr klassen till sitt privata bygge. Firman vägrade sälja till en privatperson, så han tog det via firman. Och sålde den sedan vidare till sig själv direkt. Men enl. revisorn var han då tvungen att göra ett påslag på 20%. Om hans firma sålde till honom själv utan vinst så var det att betrakta som en skattepliktig förmån.
 
Om man har enskild firma så kan du väl helt enkelt välja att inte ta med en faktura i bokföringen, om du ser till att fakturan står i ditt namn och du betalar den som privatperson så har ju det egna företaget inte blivit inblandat?
 
hempularen skrev:
Skall man vara riktigt petig så är det tydligen inte riktigt OK att bara sälja till sig själv på det viset, utan marginal. En kompis har AB, han har en "onödigt bra (=dyr)" revisor. Han köpte in en maskin i 10 000kr klassen till sitt privata bygge. Firman vägrade sälja till en privatperson, så han tog det via firman. Och sålde den sedan vidare till sig själv direkt. Men enl. revisorn var han då tvungen att göra ett påslag på 20%. Om hans firma sålde till honom själv utan vinst så var det att betrakta som en skattepliktig förmån.
Det blir inte en förmån bara för att företaget inte tar ut en vinst, det blir en förmån om priset ligger under marknadsvärdet. Där har skattemyndigheten varit tydliga när jag talat med dem i saken.
Att det skulle finnas någon praxis på 20% har jag aldrig hört talas om, det skuile jag gärna vilja se en referens på, det borde revisorn kunna prestera om inte annat.

En annan möjlig alternativ lösning på en sådan "affär" är att kunden, i detta fallet din kompis, helt enkelt inte tar in fakturan i sin bokföring utan betalar den privat istället. Hur ok det är med skattemyndigheten vet jag dock inte, men jag har sett det förekomma en del på större företag faktiskt.
Edit: Men va fasiken, nu är jag ju tvåa på bollen igen :)
 
Redigerat:
b_hasse skrev:
För en säljare finns ingen anledning att kontrollera F-skatt hos köparen. Det är bara när man köper en tjänst som man måste kontrollera att säljaren har F-skatt.
Detta torde falla under "omvänd skattskyldighet" mellan näringsidkare? Då är det faktiskt upp till säljaren att kontrollera att köparen har F-skatt:

https://www.skatteverket.se/foretag...tskyldighet.4.1e6d5f87115319ffba38000712.html
 
Ja det funkar enl skatteverket OM du har aktiebolag, som sen fakturerar dig vidare. Som enskild företagare får du inte göra jobb åt dig själv genom "företaget" .....
 
Nicklas Consulting och Nicklas är ju samma person, myndigheterna ser ingen skillnad. Så är det när man är enskild ! Jag är enskild själv och har fastigheter.....så jag har pratat m masen flera gånger om sånt här .
 
Jag tycker ni krånglar till det i onödan. Ja det finns regelverk kring hur och när man startar företag, vilket de flesta inte bryr sig om i alla fall (vinstintresse osv).

Det enda som skattemyndigheten är riktigt på jakt efter är ju skattesmitare. Så länge man följer regelverken uppsatta av skatteverket så är de ju nöjda. Problemet är bara att det inte alltid är så tydligt vad som gäller, inte ens för skattemyndigheten (tro mig efter många timmar i telefon).

Problemet är ju att du vill köpa en tjänst som bolaget inte är villigt att sälja till privatpersoner (oavsett anledning, spelar ju ingen roll om de inte ändrar sig). Att sätta upp ett bolag bara för detta känns lite overkill eftersom det kommer att bli en del arbete med deklarationen så att gå till vem som helst annan och låna ett företag vore ju enklast (de bolaget får ökad omsättning och lite fakturahantering så det kvittar not ut sig).

Går inte det så starta då ett företag och be om att bli fakturerad men dra inte fakturan genom företaget. Köper du in tjänster som företaget inte är registrerat för kan det bli tjafs (om ett musikbolag köper en cementblandare tex). Om företaget är registrerat för det (typ byggbolag) blir det tjafs för att du inte lägger på vinst osv. Visst går det att prata med dem men du vinner verkligen inget på det.

Betala fakturan privat så kan ingen säga ngt. Såvitt jag vet är det än så länge inte olagligt att betala fakturor åt andra ;)

/Gjort det förr
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.