Nedan är en kravmatris. Det är ju lite hårdare krav vid nybyggnad än vid Tillbyggnad. men om du står på dig och kan hävda att du är självbyggare, och INGENTING handlas på ENTREPRENAD. Så skall du ha lagen på din sida. Men undvik a la ord som har med entreprenad, och helst allt som har med inhyrt. Jag tror inte det sakll spela någon roll att du hyr in tex elfirma för el jobben. Så länge det är du som står för projekteringen, och de bara skall genomföra arbetet, på löpande. De har då inget entreprenadsansvar. De gör bara det de blir tillsagda...

Sen är även tjänstemännen på kommunen människor, så lägg ingen skuld på dem, attd egjort fel etc. VAr ödmjuk, säg att du avrit klantig i benämning, då du inte riktigt förstått skillnaden mellan entreprenadformer etc.
Lättare om man får dom med sig istället för att sätta dem i försvarsläge:)-

Tabell som visar när färdigställandeskydd krävs för olika byggprojekt såsom nybyggnad och tillbyggnad.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder











M mojjen skrev:
Nyckeln mot kommunen måste avra att få bort all terminologi om entreprenad. Kalla det inte en delad entreprenad etc.
Meddela dem att du ahr uttryckt dig klumpigt. Du är en sjävbyggare, helt utan avatlssituation med någon Entreprenör. Detta skall inte kommunen kunna neka. Det är vad jag förstått dock ett avsteg från huvudregeln. Det innebär att beslutet eventuellt måste tas via nämndmöte. (Vilekt du rimligen kan begära). Det som är viktigt i såfall är att du myckets akligt och tydligt skriver till dem att du har för avsikt att bygga huset själv som Självbyggare, och att du med stöd av Boverkets regler inte kan begäras teckna Färdigställande skydd.

Detta ahr du lagstöd för. Det gäller bara att presentera det på rätt sätt. Vi är uppenbarligen många bara i denna tråden som fått igenom startbesked enligt dessa argument. Är du inte nöjd med din handläggares beslut, begär att få prata med dennes chef.
M mojjen skrev:
Nyckeln mot kommunen måste avra att få bort all terminologi om entreprenad. Kalla det inte en delad entreprenad etc.
Meddela dem att du ahr uttryckt dig klumpigt. Du är en sjävbyggare, helt utan avatlssituation med någon Entreprenör. Detta skall inte kommunen kunna neka. Det är vad jag förstått dock ett avsteg från huvudregeln. Det innebär att beslutet eventuellt måste tas via nämndmöte. (Vilekt du rimligen kan begära). Det som är viktigt i såfall är att du myckets akligt och tydligt skriver till dem att du har för avsikt att bygga huset själv som Självbyggare, och att du med stöd av Boverkets regler inte kan begäras teckna Färdigställande skydd.

Detta ahr du lagstöd för. Det gäller bara att presentera det på rätt sätt. Vi är uppenbarligen många bara i denna tråden som fått igenom startbesked enligt dessa argument. Är du inte nöjd med din handläggares beslut, begär att få prata med dennes chef.

I mitt fall stod det också krav på färdigställande skydd som villkor för startbesked. Jag mailade Kommunens inspektör, som hade utsetts i samband med bygglovet, och förklarade med fakta att och varför jag ville ha bort den, och några andra krav. Fick vändande svar. Mitt bygge avsåg bygge av helt ny våning på huset, så en rätt omfattande åtgärd, även om det inte är ett nybygge. Jag hade dock ingen extern finansiering, vilket jag också framförde som skäl, plus att jag med det kunde ljuga ner kostanden rätt bra. Tror dock inte det är något de hade med i beslutet. Jag fick ett enkelt mail att det var ok utan....
itt fall stod det också krav på färdigställande skydd som villkor för startbesked. Jag mailade Kommunens inspektör, som hade utsetts i samband med bygglovet, och förklarade med fakta att och varför jag ville ha bort den, och några andra krav. Fick vändande svar. Mitt bygge avsåg bygge av helt ny våning på huset, så en rätt omfattande åtgärd, även om det inte är ett nybygge. Jag hade dock ingen extern finansiering, vilket jag också framförde som skäl, plus att jag med det kunde ljuga ner kostanden rätt bra. Tror dock inte det är något de hade med i beslutet. Jag fick ett enkelt mail att det var ok utan....
 
  • Gilla
-MH- och 1 till
  • Laddar…
T
Helt klart TS som uttrycker sig fel mot kommunen, Garbo eller färdigställandeskydd behövs inte när man bygger själv, antingen säger han fel ord till kommun eller så vet inte handläggaren om § , om handläggare inte vet om § så visa den åt handläggaren, jag och många fler har byggt i egenregi , inte behövt någon försäkring, men har däremot behövt lyfta fram § så dom förstår att den inte behövs.

Skriv att du är byggherre , sedan om du eftersom lejer in arbetskraft bryr sig inte kommunen om.
Skriv alla papper på er, då behövs inget färdigställandeskydd, allt klubbat i lag 2014, denna kan inte kommunen sätta sig emot, lag är lag som kommunen måste följa.
 
  • Gilla
mojjen
  • Laddar…
T
Däremot ska man släppa tanken på starta AB , vi med existerande företag kan använd den, då brukar våra leverantörer ge så kallat kompis pris på material , dessa fakturor skrivs utan att rabatt är upptagen, bara försäljningspris presenterade , på så sätt kryper man under SKV regler och kan inte bli förmånsbeskattad. samt en massa andra metoder, men för att nå dessa så bör man vara storkund hos leverantörer, går inte o bara starta ett bolag och tro man når priserna.
Arbetskostnader och material kostnader är stora vid hus bygge, kan du fixa offert på allt material och förhandla priser kommer du göra stor vinst, kan du vara ledig 1 år och bygga heltid kommer vinsten vara ännu större.
För den händige är detta en stor chans i livet, här har man chans till sin bästa lön igenom livet , samt påverka sin boendekostnad till bara bottenlån, samt utrymme låna på huset för bil eller andra saker man behöver, till mycket förmånlig ränta.

Nu var du i byggbranschen , då har du din livs chans att använda dina kunskaper som gynnar dig själv.

Ta offert från ett husföretag , det hus ni tänkt bygga, använd denna mot banken se om ni får lån, räkna själv ut vad det kommer kosta dig att bygga i egenregi , så ser du stora skillnader på miljon belopp. så har jag gjort även många av mina vänner, även om dom inte haft kontant insatts har dom fått lån då dom presenterat skillnaderna, dessa skillnader har räknats som kontant insatts.

Och här kommer skillnader på AB och enskiltbolag , som enskild kan jag använda anställda att bygga privat för mig själv, ingen förmånsbeskattning vid enskilt bolag:cool: det presenteras som minus siffror , men företags världen är en annan värld än den anställdas.
 
Redigerat:
  • Gilla
larsson r
  • Laddar…
M MrXman skrev:
En stor nackdel är också att privatpersoner inte är vana att köpa (och mäklare inte vana att sälja) AB med fastighet i, man upplever sannolikt detta som osäkert, man får inte heller ta med sig uppskovsavdrag etc. Så även om det kan verka billigt att spara in momsen så kan det kräva merarbete senare...
Helt rätt! Vilken normal familj vill köpa ett hus där de måste ta över ett AB? Nej tänk om, det är inte menat att privatpersoner ska starta AB för att köpa eller sälja till sig själva. Myndigheterna gör allt vad de kan för att man inte ska kunna dra fördelar av det. Privatpersoner får ju idag uppskov på all vinst vid behov, ränteavdrag och rotavdrag vilket inte företag får. Sedan blir det kanske problem makar emellan om skötsel drift och ekonomi och det är dumt att blanda det in i livet. Bara ett tips..
 
  • Gilla
cpalm
  • Laddar…
Grizzlybjörnen123 Grizzlybjörnen123 skrev:
Ett AB blir kostsamt och krångligt när det sedan ska avslutas. Bättre då att anlita ett annat AB som redan finns och sköta transaktionerna genom dem
AB:t är inte ägare till huset.
 
P PiaHelena skrev:
Helt rätt! Vilken normal familj vill köpa ett hus där de måste ta över ett AB? Nej tänk om, det är inte menat att privatpersoner ska starta AB för att köpa eller sälja till sig själva. Myndigheterna gör allt vad de kan för att man inte ska kunna dra fördelar av det. Privatpersoner får ju idag uppskov på all vinst vid behov, ränteavdrag och rotavdrag vilket inte företag får. Sedan blir det kanske problem makar emellan om skötsel drift och ekonomi och det är dumt att blanda det in i livet. Bara ett tips..
AB:t skall inte äga fastigheten. Enbart verka som entreprenör.
 
Bolaget får inga lån utan säkerhet så det upplägget faller..
 
  • Gilla
larsson r
  • Laddar…
Huggedugge1 Huggedugge1 skrev:
AB:t skall inte äga fastigheten. Enbart verka som entreprenör.
Men då löser det inte heller problem med färdigställandeskydd. Då Blir hans AB Näringsidkare med avtal mot TS. Och måste följaktligen teckna färdigställande skydd mot TS. Här är Lagen glasklar. Nybyggnation mellan näringsidkare och Konsument kräver färdigställandeskydd. här finns inga kryphål. Ända sätte ahde varit om AB Bygger och äger, och sen säljer till TS. Bortsett rån problem med Lån, så kommer det dock bli en mycket dyr affär. SKV kommer inte acceptera en försäljning under marknadspris. Då faller förmånsskatt ut. Säljs det till marknadspris, så gör AB troligen en vinst som måste beskattas.
 
M mojjen skrev:
Men då löser det inte heller problem med färdigställandeskydd. Då Blir hans AB Näringsidkare med avtal mot TS. Och måste följaktligen teckna färdigställande skydd mot TS. Här är Lagen glasklar. Nybyggnation mellan näringsidkare och Konsument kräver färdigställandeskydd. här finns inga kryphål. Ända sätte ahde varit om AB Bygger och äger, och sen säljer till TS. Bortsett rån problem med Lån, så kommer det dock bli en mycket dyr affär. SKV kommer inte acceptera en försäljning under marknadspris. Då faller förmånsskatt ut. Säljs det till marknadspris, så gör AB troligen en vinst som måste beskattas.
Har svarat tidigare. Armlängdsavstånd, inte äga bolaget själv. Kanske utlandsföretag.

Det är inte förbjudet eller olagligt att göra en dålig affär.
 
P PiaHelena skrev:
Bolaget får inga lån utan säkerhet så det upplägget faller..
Bolaget behöver inga lån utan använder sig av lyftplan.
 
T [QUOTE="Takläggare skrev:
Och här kommer skillnader på AB och enskiltbolag , som enskild kan jag använda anställda att bygga privat för mig själv, ingen förmånsbeskattning vid enskilt bolag:cool: det presenteras som minus siffror , men företags världen är en annan värld än den anställdas.
Och här kommer skillnader på AB och enskiltbolag , som enskild kan jag använda anställda att bygga privat för mig själv, ingen förmånsbeskattning vid enskilt bolag:cool: det presenteras som minus siffror , men företags världen är en annan värld än den anställdas.[/QUOTE]

M: Intressant, kan du utveckla detta lite mer? Dvs, att använda Enskild firma istället för eget AB att ta kostnaderna för husbygget.
 
T
M Matado skrev:
Och här kommer skillnader på AB och enskiltbolag , som enskild kan jag använda anställda att bygga privat för mig själv, ingen förmånsbeskattning vid enskilt bolag:cool: det presenteras som minus siffror , men företags världen är en annan värld än den anställdas.

Har du anställda och vinst varning , För det första kan du aldrig anses som anställd i din enskilda firma. För det andra beskattas du för verksamhetens resultat och inte för hur mycket pengar du tar ut.

På så sätt betalar man bara den faktiska lön kostnaden för den anställda man använder, (inte fullt pris bara lön arbetaravgift ) det vill säga med oskattade medel egen förtjänst man jobbat ihop, samt vinsten dom anställa jobbat ihop under året. om man ex börjar bygga under sommaren/hösten, lön som enskild är resultatet och den påverkas när du har anställda som jobbar några månader hemma hos mig privat. ganska bra att använda och mycket förmånligt för den enskilda näringsdirkaren. det sänker preliminär skatten som kommer tillbaka som en bonus vid nästa deklaration., samt man når ett 0-resultat det året, eller 0- taxerar.
 
C
T Takläggare skrev:
Och här kommer skillnader på AB och enskiltbolag , som enskild kan jag använda anställda att bygga privat för mig själv, ingen förmånsbeskattning vid enskilt bolag:cool: det presenteras som minus siffror , men företags världen är en annan värld än den anställdas.
Huggedugge1 Huggedugge1 skrev:
Det är inte förbjudet eller olagligt att göra en dålig affär.
Mycket "innovativa" idéer i den här tråden... :seenoevil:
Tänk på att farbror polisen kommer och hälsar på rätt som det är.
 
T
Huggedugge1 Huggedugge1 skrev:
Har svarat tidigare. Armlängdsavstånd, inte äga bolaget själv. Kanske utlandsföretag.

Det är inte förbjudet eller olagligt att göra en dålig affär.
Det är inte förbjudet att göra en dålig affär, problemet med AB och jobba åt sig själv är just lagar och regler, skatteverket är inte nådiga på dessa, utan med nästan 99% kommer du bli skön taxerad om man använder ett AB för egen vinning eller gör fel moms avdrag, man kan inte köpa en diskmaskin och sedan sälja den till sig själv för lägre pris, om du inte tror mig läs på skatteverkets sida, jag vet detta med erfarenhet, varav jag kör enskiltbolag när jag använder anställda privat. även då måste leverantörer skriva enbart pris på varan jag köper, skriver dom rabatt åker jag på förmånsbeskattning , även som enskild företagare.
 
T
C cpalm skrev:
Mycket "innovativa" idéer i den här tråden... :seenoevil:
Tänk på att farbror polisen kommer och hälsar på rätt som det är.
Haha det är skatteverket som lärt mig, jag har snackat med dom om detta, det bryter ingen lag eller skatter, det är fullt lagligt, även du som privatperson kan anställa en snickare som jobbar hemma, bara du ger han lön och betalar arbetsgivare avgift, som enskild företagare kan jag inte anställa på annat sätt, så inga regler bryts :thinking:
Lite lustigt fenomen men det är sant. kanske mer konstigt inte fler kan dessa regler? så AB är inte det bästa i alla lägen.
 
  • Gilla
Huggedugge1
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.