C cpalm skrev:
Klart det inte är. Det räknas som uttag av tjänst.
[länk]
Inte med ett AB som inte ägs av samma person. Sen är det en juridisk person som gör en affär med en fysiker.

Inget konstigt. Självklart kan man anställa hantverkare som fysiker. Inte heller konstigt.
 
C cpalm skrev:
Mycket "innovativa" idéer i den här tråden... :seenoevil:
Tänk på att farbror polisen kommer och hälsar på rätt som det är.
Varför det? Inget olagligt alls. Möjligtvis att skatt kan ha en åsikt men högst osannolikt. Definitivt inte om köparen är bra på att förhandla med ett AB. Två helt olika juridiska parter.
 
T
C cpalm skrev:
Klart det inte är. Det räknas som uttag av tjänst.
[länk]
Ta fram om jag använder mina snickare hemma, vad händer då? och du måste söka som enskildföretagare.
Varor och förmåner har jag berättat hur dom skrivs, jag betalar dom privat och lyfter inte moms. men anställda?
 
T
Huggedugge1 Huggedugge1 skrev:
Varför det? Inget olagligt alls. Möjligtvis att skatt kan ha en åsikt men högst osannolikt. Definitivt inte om köparen är bra på att förhandla med ett AB. Två helt olika juridiska parter.
Visst kan man ta personalrabatt från sitt AB men blir priset för bra räknas det som lön/förmån, plocka ut ett helt hus kommer med 100% ses som förmån och kommer skattas efter det, samma om man använder anställa från ett AB hemma.
 
T Takläggare skrev:
Visst kan man ta personalrabatt från sitt AB men blir priset för bra räknas det som lön/förmån, plocka ut ett helt hus kommer med 100% ses som förmån och kommer skattas efter det, samma om man använder anställa från ett AB hemma.
Skrev jag någonstans ”sitt AB”? Armlängdsavstånd.

Oavsett fullt lagligt.
 
T
Huggedugge1 Huggedugge1 skrev:
Skrev jag någonstans ”sitt AB”? Armlängdsavstånd.

Oavsett fullt lagligt.
Tyvärr täcker även ett AB = Detta gäller inte bara det du tar ut till dig själv eller familjen. Även det du tar ut till vänner och närstående ska tas upp. Samma sak gäller om du använder något som bytesvaluta.

Så AB är svårare, men ett AB kan du spara pengar i , varav dom har hårdare regler.
Vill man inte riskera något skattetillägg så kör inte AB, vid granskning tillkommer även böter och skattetillägg.
Annars hade upplägget med AB varit grymt förmånligt, men går inte använda anställda o köpa billigare varor lagligt ur ett AB sedan använda det privat, blir en förmån.
 
  • Gilla
Krille4
  • Laddar…
T Takläggare skrev:
Tyvärr täcker även ett AB = Detta gäller inte bara det du tar ut till dig själv eller familjen. Även det du tar ut till vänner och närstående ska tas upp. Samma sak gäller om du använder något som bytesvaluta.

Så AB är svårare, men ett AB kan du spara pengar i , varav dom har hårdare regler.
Vill man inte riskera något skattetillägg så kör inte AB, vid granskning tillkommer även böter och skattetillägg.
Annars hade upplägget med AB varit grymt förmånligt, men går inte använda anställda o köpa billigare varor lagligt ur ett AB sedan använda det privat, blir en förmån.
Njae... Nu pratade vi om armlängdsavstånd... (Även om det med största sannolikhet skulle fungera utan.) Samt ett AB som sysslar med entreprenad. Ungefär som att jag skulle köpa ett jobb av dig där du säljer materialet till 50% av inköpsvärdet.
Principen blir detsamma oavsett svenskt eller utländskt företag.

Sen tror jag inte att högarna på Skatt består av rapporterade förmåner oavsett.
 
T
Huggedugge1 Huggedugge1 skrev:
Njae... Nu pratade vi om armlängdsavstånd... (Även om det med största sannolikhet skulle fungera utan.) Samt ett AB som sysslar med entreprenad. Ungefär som att jag skulle köpa ett jobb av dig där du säljer materialet till 50% av inköpsvärdet.
Principen blir detsamma oavsett svenskt eller utländskt företag.

Sen tror jag inte att högarna på Skatt består av rapporterade förmåner oavsett.
Problemet med ett nystartat AB är att du får fel moms om du säljer det billigare än inköp, på så sätt kommer förmånen fram, men om man betalar fakturan privat , det vill säga lyfter inte moms och använder bara rabatter man har på inköp då fungerar det, även med ett etablerat bolag med höga rabatter där ser man inte skillnader.
Sedan betala lön åt en anställd från ett AB man använder hemma är även det en förmån, men som sagt AB skattas bolaget för sig själv medans ett enskiltföretag skattas efter resultat och person, varav det är lagligt med ett enskiltföretag, där finns inga andra alternativ på hur jag ska redovisa mitt resultat för året, samt inget annat sätt att anställa personerna på, dessa skiljer sig mellan AB o enskilt.

Så det fungerar inte och köpa in o betala ex 1 milj i varor sedan snabbt sälja iväg dom till någon, lyfta momsen och inte betala in moms för försäljning ,sedan gå i konkurs, då får du något som heter konstaterade kundförluster, eller har olika namn. men då blir du personligt dömd.

Men sedan visst fuskas det mycket, man kan jobba åt någon privat, skriva hela fakturan på personens AB , samt specificera den så den passar in i AB detta är mycket vanligt och mycket svår granskat , där är både kund och företagare eniga om att jobbet varit till AB och inte privat, nästan omöjligt att bevisa motsats för någon, men ur laglig mening inte rätt.
Har skrivit om detta tidigare på någon tråd, mitt ex , hennes pappa jobba högt upp på PEAB, jag byggde ett eget hus, han lyfte bara luren och bad några lastbilar och en traktor släppa av grus o planera ut hela grunden åt mig, kostnad lite fika bröd. helt sjuk hur det fungerade för 20 år sedan, (uppkom inte en enda fråga om detta.)
 
T Takläggare skrev:
Problemet med ett nystartat AB är att du får fel moms om du säljer det billigare än inköp, på så sätt kommer förmånen fram, men om man betalar fakturan privat , det vill säga lyfter inte moms och använder bara rabatter man har på inköp då fungerar det, även med ett etablerat bolag med höga rabatter där ser man inte skillnader.
Sedan betala lön åt en anställd från ett AB man använder hemma är även det en förmån, men som sagt AB skattas bolaget för sig själv medans ett enskiltföretag skattas efter resultat och person, varav det är lagligt med ett enskiltföretag, där finns inga andra alternativ på hur jag ska redovisa mitt resultat för året, samt inget annat sätt att anställa personerna på, dessa skiljer sig mellan AB o enskilt.

Så det fungerar inte och köpa in o betala ex 1 milj i varor sedan snabbt sälja iväg dom till någon, lyfta momsen och inte betala in moms för försäljning ,sedan gå i konkurs, då får du något som heter konstaterade kundförluster, eller har olika namn. men då blir du personligt dömd.

Men sedan visst fuskas det mycket, man kan jobba åt någon privat, skriva hela fakturan på personens AB , samt specificera den så den passar in i AB detta är mycket vanligt och mycket svår granskat , där är både kund och företagare eniga om att jobbet varit till AB och inte privat, nästan omöjligt att bevisa motsats för någon, men ur laglig mening inte rätt.
Har skrivit om detta tidigare på någon tråd, mitt ex , hennes pappa jobba högt upp på PEAB, jag byggde ett eget hus, han lyfte bara luren och bad några lastbilar och en traktor släppa av grus o planera ut hela grunden åt mig, kostnad lite fika bröd. helt sjuk hur det fungerade för 20 år sedan, (uppkom inte en enda fråga om detta.)
Avseende enskild firma och AB så kan du ha en poäng men om du säljer fastigheten kan det troligt ses som beskattningsunderlag privat.

DET du beskriver i övrigt är 100% olagligt. Helt ointressant.

Man kan göra det helt lagligt utan momsfiffel eller trix med bokföring, personal och tjänster. Det är inte svårigheten.

Snarare så ligger nog svårigheten i att vara kompetent nog för att kunna hantera en svensk entreprenad med t ex Polska eller svenska hantverkare.
 
T
Huggedugge1 Huggedugge1 skrev:
Avseende enskild firma och AB så kan du ha en poäng men om du säljer fastigheten kan det troligt ses som beskattningsunderlag privat.

DET du beskriver i övrigt är 100% olagligt. Helt ointressant.

Man kan göra det helt lagligt utan momsfiffel eller trix med bokföring, personal och tjänster. Det är inte svårigheten.

Snarare så ligger nog svårigheten i att vara kompetent nog för att kunna hantera en svensk entreprenad med t ex Polska eller svenska hantverkare.
Fast du har samma löner för Polska anställda som svenska om du följer avtalen, finns över 200 hundra Ryska snickare i Umeå, men jag kan inte anställa dom för 50 kr timme lagligt o använda hemma.
Dom kan tecknas som företagare i sitt hemland , men då är dom inte mina anställda, utan inhyrda.
 
T
Huggedugge1 Huggedugge1 skrev:
Avseende enskild firma och AB så kan du ha en poäng men om du säljer fastigheten kan det troligt ses som beskattningsunderlag privat.
.
Men samtidigt vill du sälja privat just för skatten, har sålt med företag en gång kommer inte göra om det, jag tappade mer i skatt samt fick inte ut pengarna lika snabbt, vilket även gjorde att jag inte kunde köpa nästa privat.
Pengar i ett företag är inte samma som att ha dom privat. känner bara några som köpt via företag, även stora fastighetsägare köper sina hus privat, skiljer ur dom från sitt fastighetsbestånd. finns en orsak varför dom gör det, vilket även jag lärde mig, bästa är att äga privat sitt boende.
 
T Tomas Appelberg skrev:
Hej
Jag läste en tråd om detta där det mesta handlade om att lura till sig förmåner på ett eller annat sätt eller om det orimliga i att ett företag inte skulle gå in i en noll- eller minusaffär.
Jag jobbar i ett medelstort byggföretag och har varit tjänsteman i 20 år. Dessförinnan har jag en yrkesarbetarbakgrund. Jag har lärt mig en del men att bygga åt sig själv är en ny erfarenhet och jag tar tacksamt emot råd och erfarenheter.

Situationen
Jag och min fru har ritat vårt hus själva eftersom vi tyckte att husleverantörerna levererade snålt och dyrt.
Vi äger en tomt.
Bygglov har gått igenom. KA och konstruktör är anlitade.
Förhandsvärdering är utförd.
Startbesked erhålls INTE från kommunen förrän vi kan visa upp en färdigställandegaranti.
Banken vill se ett kontrakt med en byggentreprenör för att utfärda ett byggnadskreditiv.
En färdigställandegaranti kan tecknas mot uppvisande av ett kontrakt med en byggentreprenör.
Vi vill inte köpa hela produktionen på totalentreprenad av en byggentreprenör. Det blir mycket dyrt.
Vi vill själva kunna styra framdrift och inköp och därmed köpa produktionen på delad entreprenad. Jag kommer att ta tjänstledigt och sätta ca 1000 egna timmar i produktionen. Köpta timmar planeras till ca 1700.

Vi behöver anlita ett AB för att teckna avtal mot och dra alla inköp igenom (mot ett arvode). Vi hittar dock inget AB som skulle vilja genomföra projektet i samverkan med oss på det här upplägget. Det är förståeligt och vi drar därför slutsatsen att min fru startar ett AB och jag tecknar ett avtal om delad entreprenad mot detta bolag. Bolaget kommer bara att existera för bygget av detta hus.

Fråga/frågor
Vad kan banken ha för invändningar när vi frågar om ett byggkreditiv på detta avtal?
Vad ser ni för problem för övrigt?
MVH
Tomas
Visar du upp en budget där du inte betalar mer än 10 basbelopp(ca 400') behöver du ingen färdigställandeförsäkring.
Dock hade jag tecknat en sjukförsäkring till dig själv om du ska bygga själv.
 
P PiaHelena skrev:
Bolaget får inga lån utan säkerhet så det upplägget faller..
Hej PiaHelena
Bolaget ska inte låna. Det används bara som en konstruktion för att slussa pengar från bankkreditiv till kontrakterade varor och tjänster.
Mvh
Tomas
 
T Tomas Appelberg skrev:
Hej PiaHelena
Bolaget ska inte låna. Det används bara som en konstruktion för att slussa pengar från bankkreditiv till kontrakterade varor och tjänster.
Mvh
Tomas
Bankkreditivet är ställt på mig, mot ett kontrakt som jag har med min frus bolag.
//tomas
 
  • Gilla
Huggedugge1
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.