Jag är intresserad av praktiska, självupplevda och tidsmässigt långa erfarenheter av hur blottad masonit klarar väder och vind i en yttervägg.

Jag skissar just nu på en ytterväggskonstruktion där masonit tillsammans med sågbakar ingår som en del i ytterfasaden. Masonitens funktion är att hålla den lösa isoleringen på plats och att stoppa vinden.

Jag är också intresserad av att höra hur ni tänker kring skillnaderna mellan de olika masonitskivorna. Tjocklek, hårdhet och behandling ?

Jag är också intresserad av att höra hur ni tänker kring montering av skivorna. Blötläggning och infästning ?

Jag är också intresserad av att höra hur ni tänker kring eventuell egen behandling av skivorna. Olja, tjära och färg ?

Mycket tacksam för svar.
 
Yttervägg, fattigmanspanel kallas det. Det kan buckla sig och vittra sönder i nederkant men har ganska bra hållbarhet om du köper bra kvalitet. Men varför?
 
  • Gilla
cpalm och 2 till
  • Laddar…
R
R Rodgar Den Frie skrev:
Jag är intresserad av praktiska, självupplevda och tidsmässigt långa erfarenheter av hur blottad masonit klarar väder och vind i en yttervägg.

Jag skissar just nu på en ytterväggskonstruktion där masonit tillsammans med sågbakar ingår som en del i ytterfasaden. Masonitens funktion är att hålla den lösa isoleringen på plats och att stoppa vinden.
Hur ser din tilltänkta stomme ut beskriv gärna hur du tänker inifrån och ut…
 
Jonatan79 Jonatan79 skrev:
Yttervägg, fattigmanspanel kallas det. Det kan buckla sig och vittra sönder i nederkant men har ganska bra hållbarhet om du köper bra kvalitet. Men varför?
Tack

Låg insats av valutan Pengar!

Låg insats av valutan Arbete!
 
R Rejäl skrev:
Hur ser din tilltänkta stomme ut beskriv gärna hur du tänker inifrån och ut…
Stående sågbakar så tätt det går
Kraftig papp
Kutterspån
45 x 220: syll, stående cc 120, hammarband
45 x 45: 2 st kortlingar i facken cc 80
Masonit
Stående sågbakar så tätt det går

Beskriv gärna hur du tänker…
 
R
R Rodgar Den Frie skrev:
Stående sågbakar så tätt det går
Kraftig papp
Kutterspån
45 x 220: syll, stående cc 120, hammarband
45 x 45: 2 st kortlingar i facken cc 80
Masonit
Stående sågbakar så tätt det går

Beskriv gärna hur du tänker…
Oj detta är en vöggmetod där jag ingen kunskap har😊
 
Om man målar och underhåller fasaden som vilken annan fasad som helst håller det länge.
Bekant till mig bytte fasad för några år sen, inte för att det var nått fel på masoniten från -54, utan för att tilläggsisolera.
Fasaden väl underhållen av tidigare ägare som byggde huset.

Värt att notera, det är baksidan/den skrovliga på masoniten som ska vara utåt och som man ska måla på, inte den släta, där fäster färg dåligt för utomhusbruk.
 
  • Gilla
Cruzze
  • Laddar…
R Rejäl skrev:
Oj detta är en vöggmetod där jag ingen kunskap har
R Rejäl skrev:
Oj detta är en vöggmetod där jag ingen kunskap har😊
Jag arbetar med att konstruera en så billig yttervägg som möjligt
Minimera:
Materialslag, material, arbetsinsats och valutan Pengar

Maximera:
Inneklimatet, hållbarheten, funktionen och skönheten
 
R
R Rodgar Den Frie skrev:
Minimera:
Materialslag, material, arbetsinsats och valutan Pengar

Maximera:
Inneklimatet, hållbarheten, funktionen och skönheten
Ok följer med spänning hade vart kul o få se bilder när detta förverkligas😊
 
Isakare Isakare skrev:
Om man målar och underhåller fasaden som vilken annan fasad som helst håller det länge.
Bekant till mig bytte fasad för några år sen, inte för att det var nått fel på masoniten från -54, utan för att tilläggsisolera.
Fasaden väl underhållen av tidigare ägare som byggde huset.

Värt att notera, det är baksidan/den skrovliga på masoniten som ska vara utåt och som man ska måla på, inte den släta, där fäster färg dåligt för utomhusbruk.
Stort tack Mycket intressant svar Är intresserad av hur ytterfasaden var konstruerad Har du möjlighet att beskriva eller visa med foto?
 
  • Gilla
Rejäl
  • Laddar…
R Rejäl skrev:
Ok följer med spänning hade vart kul o få se bilder när detta förverkligas😊
Tack för din positiva energi Den ger mig fortsatt inspiration
 
R Rodgar Den Frie skrev:
Tack för din positiva energi Den ger mig fortsatt inspiration
Gör det inte, det ingen bra ide'. Det finns en orsak till att man inte använder masonit så längre.
 
  • Gilla
Nissens och 1 till
  • Laddar…
R Rodgar Den Frie skrev:
Stående sågbakar så tätt det går
Kraftig papp
Kutterspån
45 x 220: syll, stående cc 120, hammarband
45 x 45: 2 st kortlingar i facken cc 80
Masonit
Stående sågbakar så tätt det går

Beskriv gärna hur du tänker…
Hur högt blir huset och är det för permanentboende? Jag ser ett problem om du får liggande skarvar mellan skivorna om fasaden blir över 250cm hög.
 
R Rodgar Den Frie skrev:
Stort tack Mycket intressant svar Är intresserad av hur ytterfasaden var konstruerad Har du möjlighet att beskriva eller visa med foto?
Nej, har inget sånt.
Men många av de så kallade Egnahemshusen på 40 och 50 talet hade masonitfasad.
Bla Mockfjärds Elementhus hade färdiga väggelement, masonit limmad och spikad båda sidor på en tunn regelstome fyllda med kutterspån.
Inåt var den släta sidan som man tapetserade på, utåt den skrovliga som kläddes med läkt, målad o klar såg den ut som vilken träfasad som helst.

Men de väggarna var ju väldigt tunna och når inte dagens standard.
 
  • Gilla
guggen och 1 till
  • Laddar…
Är troligtvis ganska enkelt att slå på läkt och riktigt panel om det visar sig inte fungera bra efter några år.
 
  • Gilla
guggen
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.