K klimt skrev:
Ok, men en sådan granskning måste initieras av någon part Det är nog inte helt enkelt att hitta en lämplig utförare, som behöver vara kunnig på många områden. Jag har inte hört talas om sådana utvärderingar i bostadsrättsföreningar, men det kanske görs. Det gäller också att motivera denna kostnad, och varför man inte tycker att revisorns insats räcker.
Styrelsen bör hela tiden utvärdera och försöka förbättra sitt arbete, så det bästa är nog om styrelsen initierar, kanske genom en vänlig påtryckning. En möjlighet är också att medlemmar begär en extra stämma där man framför förslaget.
Om du får med dig minst 10% av föreningen så kan ni skicka in en begäran till Bolagsverket om särskild granskning. Då utser de en lämplig person som ska få tillgång till ALLT. Vi har precis skickat in en sådan pga galna kostnader kring en totalrenovering. Våra 20 lägenheter fördelat på fyra radhuslängor ska renoveras för 12 mkr, redan efter halva arbetet (försenat tre mån) så är ÄTA uppe i 30%… våra hus är den 1959 och knappt ens taxerade till renoveringskostnaden. Ska man skratta eller gråta…
 
Det tråkiga är att avgiftsnivån har en väldigt stor påverkan på bostadsrättens försäljningsvärde. Det gör att styrelser pressas att hålla nere avgifter och det är nog väldigt vanligt att de inte alls räcker till kommande underhåll. Väldigt många har ett mkt kort perspektiv på sitt boende och struntar nog i kommande underhåll som kanske dyker upp om 10 år. Dessa tycker förstås att det är helt fel att de ska behöva betala för det nu utan att till synes få ut något av det. Men fastigheten förslits under tiden de bor där och någon annan har ju betalat för det underhåll som utförs för stunden. Så självklart ska man vara med och betala. Att hålla låga avgifter är ungefär lika klokt som att kissa i byxorna när man fryser en kall vinterdag. Det är jätteskönt för stunden men sedan så blir det obehagligt. Att sedan lägga en massa pengar på hög för en kommande åtgärd kanske inte alltid är så klokt, här kanske det i stället är bättre att amortera frist så man inte är så skuldsatt i framtiden och då kan ta upp nya lån utan att det behöver dra iväg så mycket.

Sedan är det nog väldigt många som inte fattar vad det egentligen innebär att driva en bostadsrätt och lever i tron att HSB/Riksbyggen ska betala underhållet. På sin höjd nöjer man sig med att lägenheten är fint skick med exklusiva materialval och missar helt fastighetens skick i övrigt.
 
  • Gilla
JohanLun och 1 till
  • Laddar…
A
Från erfarenhet av större byggprojekt så: stambyten för 100 lägenheter ska inte ta mer än 3-6 månader. Verkar som samordningen inte är bra, kanske dolda fel som hittades på vägen.

J _Julius skrev:
Hejsan.

Jag är del av en brf i stockholms-området med cirka 100 lägenheter som har hållt på med ett stambyte i ungefär 1.5 år nu.

När stambytes-projektet presenterades vid årsstämman 2019 så presenterades vi med estimat på att kalaset skulle kosta mellan 14 och 17 miljoner, vilket skulle finansieras av ett lån på 10 miljoner och troligtvis inga avgifts-höjningar, vilket godkändes. Och såklart med en not om att "Avvikelser och justeringar kan tillkomma under projektets gång".

Nu har vi nyligen haft våran årsstämma där det har framgått att utöver dom initiala 10 så har 39 miljoner till lånats upp och spenderats på stambytet, så nu har vi efter två år landat på:

- 49 miljoner i lån för stambytet.
- Lån per m2 har gått från 3700/m2 till 15,000/m2.
- Belåningsgraden har gått från 34 till 143%.
- Soliditeten har gått från 70 till 30%.
- Avgifterna har har gått upp ungefär 10% hittills och det förväntas höjningar med 20-30% över 5 år.
- Tummåttet för stambytta badrum verkar vara på 250-300k/badrum och vi sitter nu på närmare 500k.

Och det är från ett halvår innan stambytet är klart och "övriga stammar" för näringsverksamheten i närheten som ska pågå i 1-2 år till.

Och det har inte ens diskuterats varför. i kallelsen nämns dom nya lånen i mån av att "vi har lånat upp 10 miljoner initialt och sedan mer", ingenting presenterades om det hela under årsmötet varken detta år eller förra, och styrelsen vägrade dela med sig av projektplanen för stambytet.

Så jag undrar:

- Kan en styrelse verkligen få fria tyglar att spendera hur mycket som helst efter att påbörjandet av ett stambyte har godkänts?

- Låter det som om brf'en potentiellt är på väg att konka eller att något skumt försiggår?

- Bryr sig vår externa revisor alls om sånt här, eller finns det någon bättre att kontakta gällande den juridiska/ekonomiska situationen?

Älskar min lägenhet och har renoverat allt i den för egen maskin, men jag går i flytt-tankar bara för att inte hamna i något kaotiskt scenario.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.