Hej

Imorgon är det oförskämt lågt elpris i SE4, framförallt mellan 12.00-17.00. Bör man stänga växelriktaren och istället vräka på med höga elförbrukning för att samla på sig köpta kwh till 60-öringen ?

/M
 
  • Gilla
Johannadutch och 3 till
  • Laddar…
M mortimer skrev:
Hej

Imorgon är det oförskämt lågt elpris i SE4, framförallt mellan 12.00-17.00. Bör man stänga växelriktaren och istället vräka på med höga elförbrukning för att samla på sig köpta kwh till 60-öringen ?

/M
Starta kokaren och koka på en redig sats
 
  • Gilla
  • Haha
Klargplutte och 9 till
  • Laddar…
Blir troligen att stänga mellan 12.00-16.00. Den tiden vräker vi på med vattenpump, tvättmaskin, AC, kanske slänger in en kälknöl i ugnen och ett långkok på spisen, vrider upp termostaten på VVB till max (85grader). Hade jag haft elbil kunde man laddat den full, men det har jag inte ännu.

Jag vet med mig att fram tills vi köper elbil så kommer vi sälja ca 10.000kwh och köpa 5.000kwh, så vi buffrar lite 60-öringar imorgon.
 
  • Gilla
  • Haha
  • Älska
Sorkus och 3 till
  • Laddar…
Kommer slå av växelriktaren här med. Tyvärr är båda elbilarna fulladdade redan 😩
 
  • Gilla
maston66
  • Laddar…
D Diablito skrev:
Kommer slå av växelriktaren här med. Tyvärr är båda elbilarna fulladdade redan 😩
Ut och kör!
 
  • Gilla
  • Haha
Mony och 6 till
  • Laddar…
Även om elspotpriset är 0 kr/kWh, så har du:
-energiskatt, 0,392 kr/kWh
-elnätsavgift, ca 0,32 kr/kWh
-elcertifikat, ca 0,01 kr/kWh
-moms på ovan med 25 %. 0,178 kr/kWh
Totalt 0,90 kr/kWh

Så även om spotpriset är 0, så kostar strömmen likväl dyra 0,90 kr/kWh.

Visserligen får man skattereduktion på 0,60 kr/kWh för såld solström, men man går back likväl med 0,30 kr/kWh.
Men kan du använda strömmen till något nyttigt och inte enbart köra stor byggfläkt och värma utomhusluften, då kanske vettigt.

Men jag ser nu att spotpriset imorgon i Elområde 4 kl. 14:00 ska bli -0,69 kr/kWh. Då tjänar man på att bränna bort ström utan att ha den till något nyttigt, och man tjänar då ca 0,39 kr/kWh. Har man 20A huvudsäkringar kan man ta från allmänna elnätetet ca 13,9 kW, och under 4 h, blir det 56 kWh, och man tjänar blygsamma 22 kr.

Mortimer,
har installatören hos dig satt en automatsäkring 25A på kabeln från mätarskåpet till husets elcentral?
Du kan ju ta från allmänna elnätet 20A och du kan få från solcellerna 18A(=12,5 kW), dvs totalt kan det gå hela 38 A i den kabeln, och det är den säkert inte dimensionerad för.
 
Redigerat:
  • Gilla
Roger Fundin och 14 till
  • Laddar…
En sak jag inte riktigt förstår är varför vanliga kommersiella elproducenter fortsätter producera el vid noll eller negativa priser. Ok, vissa anläggningar kan inte enkelt stängas av (tex kärnkraftverk) men hur funkar det med resten av producenter och kraftslag, hur får man ekonomi i detta?
 
  • Gilla
hosselompan och 1 till
  • Laddar…
harald blåtumme,
det förstår jag inte heller att de är så dumma och kör sin elproduktionsanläggningen med förlust. T.ex. kol- eller gaskraftverk och kombivärmeelkraftverk, och vattenkraftverk. Företagsledningen borde sätta stopp för det, tycker man. Det är kanske för att 4 h är alltför få timmar, och nerkörning och återuppstart och annat tar tid.
 
  • Gilla
simbic
  • Laddar…
Vi betalar strax under 60 öre per kWh till nätägaren (rörliga kostnader). Så är priset under -60 öre tjänar vi på att förbruka elen.

Blir första gången på 5 år som priset är så lågt att solcellerna behöver slås av.

Så länge priset håller sig över -60 behöver inget slås av då skattereduktionen är högre.
 
Diablito,
så ert elnätsbolag tar bara 0,088 kr/kWh i elnätsavgift?
För ni har väl energiskatt på 0,392 kr/kWh, och sedan moms på hela allt?
 
  • Gilla
pkk och 2 till
  • Laddar…
Vad är elnätsavgift, är det samma som överföringsavgift för den el du köper av nätägaren ? Hos oss är den lagom låga 16öre exkl moms

P.g.a överproduktion så får jag preliminärt bara 30öre/kwh i 60-öringsskattereduktion för den solelen jag säljer. Iallafall tills vi köper elbil, slutar elda med ved m.m..

Sen just nu så får jag 20öre/lwh extra för såld el till Vattenfall.

Nätnyttan är här 11öre exkl. moms som nätägaren lägger på 25% moms på för att kunna räkna av den från våra fasta avgifter. Alltså 13öre/kwh inkl. moms

Så kort får jag för varje såld kwh:
30+20+13=63 öre/kwh
Därutöver sedan då spotpriset

Varje köpt kwh kostar mig med avtalet med Vattenfall och min nätägare:
Överföringsavgift: 16öre/kwh exkl. moms
Skatt: 39.2öre exkl. moms
Påslag: 2,19öre/kwh inkl. moms
Elcertifikat 1,75öre/kwh inkl. moms
Handelsavgifter (juni): 1,86öre/kwh exkl. moms
Summerat: 75,27öre/kwh inkl. moms och sedan därutöver då timspotpriset

Skillnaden i bara avgifter här är då drygt 12öre/kwh
Kan jag då istället köpa kwh till negativt pris så bör det innebära att jag viktar upp 60öringen över året.

Tror jag räknade för någon vecka sedan att jag behöver öka årsförbrukningen från 9000kwh till 11.000kwh för att få 42öre/kwh i 60-öringen istället för 30öre här ovan. Och troligen är det smartare att öka förbrukningen när priset är som det är på sommaren än på vintern när priset är högre.

@Arnodt: är inte riktigt med på hur du menar eller vilken punkt du tänker på.
Kabeln från mätarskåpet till solcellerna 5G6 är avsäkrad med 20A 3-polig automatsäkring.
Som jag förstår det så ska denna kabeln sitta direkt på plinten där kablarna från elmätaren går in och sedan från denna plint går det då in kablar till huvudcentralen inomhus. Menar du att mellan "utgångssidan" på plinten och husets huvudcentral så skulle det sitta en 25A 3-polig automatsäkring också så man inte teoretiskt trycker in ca 38A i husets huvudcentral ?
 
  • Gilla
t3o och 1 till
  • Laddar…
mortimer,
Ofta tänker elektrikern inte på att det kan komma via huvudsäkringarna 20A och dessutom ytterligare från solcellerna ditt fall 18 A, blir 38 A som du kan förbruka från din elcentral(där alla husets säkringar sitter), innan huvudsäkringarna 20A smälter av.
Så på sommaren då solcellerna ger sin maxefekt, kan du slå på apparater och dra 38A ut från din elcentral, och det är säkert inte den kabeln från fasad-elmätaskåpet och till din elcentral dimensionerad för. Den kabeln är nog dimensionerad för att tåla ditt fasad-elskåps högsta tillåtna huvudsäkringar 25A.
 
  • Elektriskt schema som visar anslutningar för strömförsörjning, inklusive abonnentens matning och säkringar.
Redigerat:
  • Gilla
E.Josefsson och 1 till
  • Laddar…
A Arnodt skrev:
mortimer,
Ofta tänker elektrikern inte på att det kan komma via huvudsäkringarna 20A och dessutom ytterligare från solcellerna ditt fall 18 A, blir 38 A som du kan förbruka från din elcentral(där alla husets säkringar sitter), innan huvudsäkringarna 20A smälter av.
Så på sommaren då solcellerna ger sin maxefekt, kan du slå på apparater och dra 38A ut från din elcentral, och det är säkert inte den kabeln från fasad-elmätaskåpet och till din elcentral dimensionerad för. Den kabeln är nog dimensionerad för att tåla ditt fasad-elskåps högsta tillåtna huvudsäkringar 25A.
Tackar för informationen och flaggningen @Arnodt. Det sitter en SMA STPx 15 hos mig som är begränsad till 20A/13,8kw och elkabeln mellan plint och växelriktaren är avsäkrad med 3-polig 20A automatsäkring. MEN det sitter ingen 3-polig automatsäkring mellan plint och min huvudcentral. 6mm2 ledare i VP-rör vad jag kan se. Är det standard/normalt/krav att elektriker sätter en 25A säkring där ?
 
Ändå värre för dig då mortimer, 20 + 20 = 40 A på den kabeln. Men det är ännu litte värre pga 20A smältsäkringar smälter först av vid ca 25A. Själva elcentralen(där säkringarna sitter) får heller inte hantera mer än högst 25A in.
Här en artikel i en dagstidningen om detta som en del elektriker vid solcellsinstallation missar att sätta en extra automatsäkring att skydda elkabel från elmätarskåp till elcentralen.
https://blt.se/nyheter/han-varnar-for-felinstallerade-solceller-kan-leda-till-villabrand-f46887f8

Slår man på den elektrikens namn och solceller, kan ske man får träff på annan artikeln i annan tidning.


Men detta har väl din solcells-besiktningsman redan sett och noterat i sitt protokoll att installatören ska åtgärda?
 
Redigerat:
  • Gilla
knightjocke
  • Laddar…
A Arnodt skrev:
Ändå värre för dig då mortimer, 20 + 20 = 40 A på den kabeln. Men det är ännu litte värre pga 20A smältsäkringar smälter först av vid ca 25A. Själva elcentralen(där säkringarna sitter) får heller inte hantera mer än högst 25A in.
Här en artikel i en dagstidningen om detta som en del elektriker vid solcellsinstallation missar att sätta en extra automatsäkring att skydda elkabel från elmätarskåp till elcentralen.
[länk]

Slår man på den elektrikens namn och solceller, kan ske man får träff på annan artikeln i annan tidning.


Men detta har väl din solcells-besiktningsman redan sett och noterat i sitt protokoll att installatören ska åtgärda?
Förhoppningsvis har han det ja.
Jag har inte fått protokollet ännu, så jag vet inte i detalj vad som står däri. Men jag flaggade nu ikväll att det behöver framgå i protokollet.

Den artikeln i BLT var låst så kan inte läsa den tyvärr.

Finns det någon elsäkerhetsföreskrift som reglerar och bestämmer att elektrikern är skyldig att göra detta ?
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.