Så liten del att de flesta inte erbjuder ROT.
 
Glöm inte att jämföra de löpande kostnaderna. Det är där de ska ta in vinsten.
 
namor namor skrev:
Är det några fler som har hoppat på erbjudande från Stadsnätsbolaget, hur har det gått?

Recensionerna på nätet är tyvärr långt ifrån smickrande. Vår samfällighet har fått erbjudande från SNB som ger en totalkostnad på ~14500 utslaget på 24 månader givet att rot kan nyttjas. Det kommunala bolaget, Telge Nät, har en totalkostnad på 32252:- på 24 månader.
Vår samfällighet har fått fiber indragen via dem. Vad ska man säga, det blev väldigt försenat men vad jag förstår pga markägare som trilskades så de tvingades söka ledningsrätt. När tillståndet väl var klart gjordes arbetet ganska snabbt och bredbandet har varit driftsäkert sedan dess, vilket ju egentligen är viktigast.
Vi fick hyfsad information löpande om ärendet så jag tycker ändå att allt sköttes helt ok utifrån vad jag kan se, men jag vet ju inte hur mycket deras fel det var att de inte kom överens med markägare (vet dock att det finns väldigt bakåtsträvande markägare i bygden så det var nog inte Stadnsnätsbolagets fel).
 
H hempularen skrev:
Hur resonerar de om ROT? Det är väl bara en väldigt liten del som är ROT berättigad, grävningen på din egen tomt.
Det har räknat på installation och montage av utrustning, vet inte om det är rätt eller fel.

Bild av ett erbjudande från Stadsnätsbolaget med priser på installation, månadskostnader och tillval för fibertjänster.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


D Daniel 109 skrev:
Glöm inte att jämföra de löpande kostnaderna. Det är där de ska ta in vinsten.
Vilka löpande kostnader kan uppstå i samband med installation av fiber? Kommer givetvis fråga de när de drar sin presentation, men det kan vara bra att ha med sig några vettiga exempel.

M MaBj skrev:
Vår samfällighet har fått fiber indragen via dem. Vad ska man säga, det blev väldigt försenat men vad jag förstår pga markägare som trilskades så de tvingades söka ledningsrätt. När tillståndet väl var klart gjordes arbetet ganska snabbt och bredbandet har varit driftsäkert sedan dess, vilket ju egentligen är viktigast.
Vi fick hyfsad information löpande om ärendet så jag tycker ändå att allt sköttes helt ok utifrån vad jag kan se, men jag vet ju inte hur mycket deras fel det var att de inte kom överens med markägare (vet dock att det finns väldigt bakåtsträvande markägare i bygden så det var nog inte Stadnsnätsbolagets fel).
Hur lång tid tog från att de började till att de vart klara?

Vad gick det på, tillkom det några kostnader utmed vägen?
 
  • Gilla
Utlida15
  • Laddar…
namor namor skrev:
Hur lång tid tog från att de började till att de vart klara?

Vad gick det på, tillkom det några kostnader utmed vägen?
Det tog mer än två år, såpass länge att avtalet egentligen löpte ut och man hade kunnat backa ur om man velat. Dock var det som sagt mest ställtid pga att de inte fick avtal med markägare (och under tiden hann ett tillstånd de fått av Trafikverket gå ut så de blev tvungna att söka om).

När de väl började jobba har jag för mig att det tog några månader innan det var i drift.

Ang ROT så ja, det drogs lite för grävarbetet på tomten och installation i huset men det var nog inte mer än nån tusenlapp.
 
  • Gilla
namor
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.