För fastnät är trafikkostnaden relativt liten jämfört med avskrivningen av installationen och utrustningen. Priset i samband med gruppupphandling är ca 90 sek/månad för 1 Gbit/s. För ett dedikerat företagsabbonemang kan man komma till ca 300 sek/månad per gbit/s i lite rejäl volym (10+ gbit/s).

Bara fakturering mm är dyrare än kapacitet för alla normala hemabbonemang.

Sedan vill gärna operatörerna öka marginalen. Vi har nog förmodligen för mycket konkurrens här för det.

Flera undersökningar visar att hushåll är villiga att betala ca 1000-2000 sek/månad för kommunikation. Det är fastnät, mobiler, tv. Mycket är det det som sätter priserna och vad som erbjuds.
 
Jag tror nog att man ska ta det resultatet av undersökningarna med en nypa salt speciellt om dom kommer från operatörerna själva eller andra som säljer produkten.
 
De är rätt säkerställda, det är oberoende forskare som har undersökt utfallet av olika kampanjer. Det går att plocka ut så mycket ur hushåll innan de börjar dra sig ur. I stället för att konkurrera med pris så konkurrerar leverantörer med mer tjänster för samma pris.
 
Kostnaden beror ju helt på behovet, vi är nu bara två i familjen och våra mobil/fiber och tjänster kostar ca 1400-1500kr/månad. Två mobiler privat (vi har även arbetsmobiler men de får leva i sin egen värld), fiber 250Mbit/s, TV, Spotify och lite mobilt bredband. Jag kan hitta abonnemang styckpris från olika operatörer till lägre pris men tar jag vårat behov paketerat så blir det billigast från en operatör/tjänsteleverantör.
Så utifrån vad vi betalar för det hela stämmer undersökningen mycket bra ;)
 
Som sagt, marknadsundersökningar visar att flertalet av kunderna mentalt grupperar alla kommunikationstjänster och så länge summan är under 1000-2000 per hushåll känns kostnaden "liten".
 
P petersv skrev:
Som sagt, marknadsundersökningar visar att flertalet av kunderna mentalt grupperar alla kommunikationstjänster och så länge summan är under 1000-2000 per hushåll känns kostnaden "liten".
Har du någon källa till påståendet?
 
K Kristina Kickan Bäckström skrev:
Jag googlade mig blå idag och har dragit öronen åt mig. Bolaget har en ordförande och två ledamöter i styrelsen, inga anställda. Gubbarna på posterna sitter i mellan 10 och 18 styrelser var, många av dem för bolag utan innehåll. Bara skal.
Stadsnätsbolaget verkar vara en nybildad gren avföretaget Svensk infrastruktur som har hur många dåliga omdömen som helst. Söndergrävda tomter, saltade räkningar och elände. Dessutom innebär avtalet att fiberföretaget får rätt att gräva ner andras fiber över din tomt, en gömd nyttjanderätt "in
Blanco". Usch!

K
Tack för uppdatering och att du delar med dig av vad du fått fram! Tack vare det du skriver kanske någon annan får en varning om de googlar på stadsnätsbolaget.
 
  • Gilla
Kickan123
  • Laddar…
K Kickan123 skrev:
Fick erbjudande om fiber till kåken från Stadsnätsbolaget. Är det någon som vet om de är ok?
Dealen låter nästan för bra för att vara på riktigt.

Kristina
Varit och jobbat för dem i Vallvik utanför Söderhamn. Alla fastighetsägarna var supernöjda med deras jobb.
 
  • Gilla
Kickan123
  • Laddar…
Stickan56
P petersv skrev:
För fastnät är trafikkostnaden relativt liten jämfört med avskrivningen av installationen och utrustningen. Priset i samband med gruppupphandling är ca 90 sek/månad för 1 Gbit/s. För ett dedikerat företagsabbonemang kan man komma till ca 300 sek/månad per gbit/s i lite rejäl volym (10+ gbit/s).

Bara fakturering mm är dyrare än kapacitet för alla normala hemabbonemang.

Sedan vill gärna operatörerna öka marginalen. Vi har nog förmodligen för mycket konkurrens här för det.

Flera undersökningar visar att hushåll är villiga att betala ca 1000-2000 sek/månad för kommunikation. Det är fastnät, mobiler, tv. Mycket är det det som sätter priserna och vad som erbjuds.
Ja, för tjänster i öppna fibernät så verkar konkurrensen fungera. Under de 18 år som jag haft fiber så har priset på ett abonnemang nominellt legat på samma nivå.

Stickan
 
Nästan hela avgiften i öppna när går till fiberoperatören. Där är det ingen konkurrens så de går med rätt bra vinst antar jag.
 
Vi hoppade på dealen från Stadsnätsbolaget i feb 2018 med "målet" att det skulle vara installerat till sommaren 2018. För en månad sen kom de och grävde (alltså apr 2019), sedan dröjde det 2-3 veckor innan nästa gubbe kom och installerade fiberboxen. Jag ringde dem en handfull gånger under 2018 för att få svar hur det går men de kunde aldrig ge något svar. I efterhand fick jag reda på att de inte fått tillåtelse från kommunen att skära och gräva i marken på alla ställen som behövdes.
På ett sätt kan jag förstå strategin (om den stämmer); först måste de få ett visst antal kunder att hoppa på (gärna så många som möjligt) innan upplägget blir lönsamt. Sen börjar de kolla alla tillstånd o.s.v. Kan vara knepigt att göra tvärtom.. Men det jag stör mig på är att de inte varit öppna med hur strategin ser ut och hur planeringen ligger till, samt att det blev helt orimligt försenat mot vad målet var.

För oss krävs att vi "köper" en HD-box från Viasat för 45:-/mån. Där tillkommer 49:- aviavgift som inte går att få bort, som inte står i prospektet, det återstår att kolla upp exakt vad som gäller.
I avtalet framgår även att man måste betala 9:-/mån för drift och underhåll av fiberbox.

Så:
499:-/mån ink 1000/100
45:-/mån Viasat HD-box med minsta utbud
49:-/mån Viasat aviavgift
9:-/mån Drift och underhåll av fiberbox

Totalt 602:-/mån ink alla finstilta avgifter. Värt att ta i beaktning, i vårt fall var det ändå värt det.
I övrigt funkar tjänsten bra.
 
Stickan56
Att beställa i februari och få leverans till sommaren samma år är inte realistiskt när det gäller ett nybyggt nät, oavsett vilken leverantören är. En ledtid på drygt ett år det är ett OK resultat.

Stickan
 
  • Gilla
cpalm
  • Laddar…
Skiljer mycket gällande tillstånd beroende av kommun och samarbetet med entreprenör samt utförande UE.
Med rätt "kombination" kan du få ett gräv/schakttillstånd med vändande e-post från kommunen även med besvärliga områden.
Och att underlagen för tillstånd har rätt utförande och är genomarbetade, kanske med förslag på fysiska besök på adresser där det finns frågetecken om bästa utförande utifrån trafik, korsningar, cykelbanor, nya asfalt, gatsten, etc. Även samarbete där man fördelar kostnad för återställande av asfalt utifrån att kommunen kanske vill åtgärda större yta.
Så det finns mycket som påverkar hur snabbt fiber kan levereras.
 
Är det några fler som har hoppat på erbjudande från Stadsnätsbolaget, hur har det gått?

Recensionerna på nätet är tyvärr långt ifrån smickrande. Vår samfällighet har fått erbjudande från SNB som ger en totalkostnad på ~14500 utslaget på 24 månader givet att rot kan nyttjas. Det kommunala bolaget, Telge Nät, har en totalkostnad på 32252:- på 24 månader.
 
Hur resonerar de om ROT? Det är väl bara en väldigt liten del som är ROT berättigad, grävningen på din egen tomt.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.