R Rigor skrev:
Har vi fått svat på om det bara är träet i staketet som rör sig eller är det plintarna eller rent av båda i kombination?

Är det fast mellan plint och staket är det plintarna som svajar...och dom kan man förutom att packa runt även "förstärka" genom att gräva en ränna inåt trädgården från plint, borra och bulta fast 1m armeringsjärn i plinten och fyll sen med betong till 15-20cm under gräsnivå, sen är det bara att fylla på jord igen...

Är det mellan staket och plint kan man slå kilar emellan.. en kil från vart håll
Det är 4 plint som rör sig samt dess stolpar dom som sitter i mitten på hela staketet
 
Mats-S Mats-S skrev:
Ok, dom flesta föreslår stödben, det är ju den enkla lösningen, men estetiskt ganska fult.
Jag hade samma problem, stolparna svajade för mycket, och huvudorsaken är INTE hur man vänder plintarna, problemet är mellanrummet mellan plintjärnen och betongen.

Jag löste det genom att gjuta igen mellanrummet mellan plintjärn och betongplint med specialbetong som inte krymper. Men du måste göra det när det är absolut vindstilla, stolparna får absolut inte svaja när betongen brinner. Gjut på stolpens hela bredd, fasa lite så att vattnet rinner ut från stolpen. Men under själva järnet ska det vara totalt fullpackat med betong.

Det här löste mitt problem, efter det var svajet i princip borta. Givetvis krävs det då att även plintarna sitter stabilt i marken, kanske finns lite att göra där också :)
Vad använde du för produkt?
 
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.