Gjuter man igen mellanrummet torkar inte trä änden så bra
 
Jag kom på en sak till som jag inte vet om du har idag... Det ska såklart vara en diagonalsträva nere i hörnet också. Beroende på hur du byggt ditt staket/plant så kan en sån sträva även stödja upp hörnet där borta...
Diagonal stödsträva markerad med en grön linje på ett vitmålat trästaket i en trädgård.
 
T tobbbias skrev:
Jag kom på en sak till som jag inte vet om du har idag... Det ska såklart vara en diagonalsträva nere i hörnet också. Beroende på hur du byggt ditt staket/plant så kan en sån sträva även stödja upp hörnet där borta...
[bild]
Hörnet därnere är stabilt, det är dom 4 stolparna/plintarna i mitten som tar stryk av blåsten
 
  • Gilla
tobbbias
  • Laddar…
N NicklasK skrev:
Sådär såg de ut från början.
Dom e ju satta som du ser så man kan justera stolparna i skon. Var en snickare som tyckte jag skulle sätta dom åt de hållet
Men som sagt plinten rör ju sig med ,fast mestadels stolparna som lutar
Är stolparna tryckta? Gick det bra att måla dem? Hur är resten av virket? Sorry för OT
 
M mothership skrev:
Är stolparna tryckta? Gick det bra att måla dem? Hur är resten av virket? Sorry för OT
Stolparna är tryckta inte målade.
Liggande brädorna köptes grundmålat
 
N NicklasK skrev:
Stolparna är tryckta inte målade.
Liggande brädorna köptes grundmålat
ahh såg nu att de inte är målade ,tack!
 
Mats-S
R Rigor skrev:
Gjuter man igen mellanrummet torkar inte trä änden så bra
Inga problem eftersom det är tryckat, mina höll i typ 20 år innan jag rev staketet och satte en häck istället. Men som extra preventiv åtgärd kan man ju försöka måla ändträt med något rötskydd innan man gjuter.
Notera även att jag skrev att man ska göra en lutning på betongen som ligger utanför stolpens ände.

Men det här funkar, om man vill slippa fula stöttor :)
 
När järnen står parallellt med belastningsriktningen är det viktigt att det inte uppstår onödigt spel i stolparnas fastsättning. Det bästa är genomgående bult med så stor diameter som möjligt. Har du använt franska skruvar med för liten diameter blir det ohjälpligen problem.
 
  • Gilla
Mats-S
  • Laddar…
T tobbbias skrev:
Såhär skulle jag gjort och jag tror det är det Justus försöker säga till dig.
Bygg en spalje vinkelrätt mot staketets längd ungefär där jag markerat ut det.
[bild]
Lila stjärna: Sätt ner en extra plint där. PACKA noga runt den!
Röda linjer: en ram.
Grön linje, viktig, en diagonalsträva för att flytta krafter som vill bryta i ditt staket ned mot plinten (lila stjärna). Bygg sedan samma utstyrsel på staketet som resten (blå linjer).
Sist av allt så planterar du en fin vinranka eller något där... (Eller valfritt annat som du tycker är fint)
Om jag förstår din bild rätt med hur du ritade den gröna linjen så skulle de stå emot om staketet lutade in mot tomten. Det lutar utåt mot lekparken just nu. O jäkla blåsigt ikväll så ja hoppas de står upp imorgon bitti
 
N NicklasK skrev:
Om jag förstår din bild rätt med hur du ritade den gröna linjen så skulle de stå emot om staketet lutade in mot tomten. Det lutar utåt mot lekparken just nu. O jäkla blåsigt ikväll så ja hoppas de står upp imorgon bitti
Den extraplinten tillsammans med konstruktionen och diagonalstaget stöttar ditt staket både utåt och inåt. Sätt en till 70 plint där.. det är den tillsammans med ditt hörn längst bort som kommer ta upp alla de horisontella krafterna i ditt plank. Dina stackars plintat du har där idag blir istället utsatta för ett böjande moment, vilket inte är idealt.
Lycka till.
 
Mats-S
T tobbbias skrev:
Dina stackars plintat du har där idag blir istället utsatta för ett böjande moment, vilket inte är idealt
Helt rätt, men om man inte vill ha en extra kontrefort (strävpelare https://sv.wikipedia.org/wiki/Strävpelare) så är det inte lösningen! Jag har varit med om att gjuta många kontrefort i min tid där det varit enda lösningen ... men ...
TS, testa min lösning, funkar det inte så får du gå på strävpelarlösningen :)
 
Mats-S John Smith skrev:
Inga problem eftersom det är tryckat, mina höll i typ 20 år innan jag rev staketet och satte en häck istället. Men som extra preventiv åtgärd kan man ju försöka måla ändträt med något rötskydd innan man gjuter.
Notera även att jag skrev att man ska göra en lutning på betongen som ligger utanför stolpens ände.

Men det här funkar, om man vill slippa fula stöttor :)
Jag sätter alla mina stolpar i en spann med olja nån timme, tryckta eller ej.
 
  • Gilla
postkontrollen och 1 till
  • Laddar…
Att bara fylla på med mer nollmaterial eller gräva ur vid dom 4 plintarna som rör sig med betong vore de lösning på problemet tror ni?
 
Nollmaterial är direkt olämpligt. Vill du att det ska bli stabilt ska du använda 0-16 eller liknande material med olika fraktionsstorlekar.
 
  • Gilla
NicklasK
  • Laddar…
Har vi fått svat på om det bara är träet i staketet som rör sig eller är det plintarna eller rent av båda i kombination?

Är det fast mellan plint och staket är det plintarna som svajar...och dom kan man förutom att packa runt även "förstärka" genom att gräva en ränna inåt trädgården från plint, borra och bulta fast 1m armeringsjärn i plinten och fyll sen med betong till 15-20cm under gräsnivå, sen är det bara att fylla på jord igen...

Är det mellan staket och plint kan man slå kilar emellan.. en kil från vart håll
 
  • Gilla
MrSpy
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.