Byggde detta staket för 1 år sen.
Det är 32 m långt men den höga delen är 20 m lång och 1.8 m hög. Satte betongplint på ca 1.2 m avstånd och 70cm djup. I botten och runt om plintarna ligger de småsten.
95x95 stolp som håller ihop staketet.
Problemet är de blåser väldigt mycket där jag bor så de är väldigt ofta man måste ställa sig på utsidan vid lekparken för o trycka tillbaka staketet. Så jag vore tacksam för tips på att kunna stabilisera staketet. Kan de hjälpa med att ner med cement vid plintarna?
 
  • Nybyggt trästaket längs en gräsmatta med lekpark i bakgrunden, staketet lutat i väntan på stabilisering.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Mats-S
Hej,
har du någon närbild på där staketstolpen möter betongplinten? Visa gärna rakt från sidan, så att man ser mellanrummet tydligt.
Är det betongplinten som viker sig, eller är det själva stolpskon som viker ner sig?
 
Allra enklast är att sätta ett snedstag här och var, men de hamnar ofta i vägen plus att de syns dåligt. Jag skulle satsa på en tvärvägg med inbyggd diagonal, ca 80 cm bred, placerad där nertrappningen börjar. Du kan utforma den som ett litet förråd för trädgårdsredskap. Annars hade du behövt djupare plintar.med starkare infästning för stolparna. Det är ju ett ovanligt snyggt staket som är värt att satsas på.
 
  • Gilla
tobbbias och 1 till
  • Laddar…
Sådär såg de ut från början.
Dom e ju satta som du ser så man kan justera stolparna i skon. Var en snickare som tyckte jag skulle sätta dom åt de hållet
Men som sagt plinten rör ju sig med ,fast mestadels stolparna som lutar
 
  • En rad av nyinstallerade stolpar i justerbara metallskor längs en grusgång.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Hade plintarna varit vända 90 grader hade du haft mindre problem. Den snickaren tänkte krokigt. Om du provar metoden jag föreslog tror jag det ordnar sig.
 
  • Gilla
tobbbias
  • Laddar…
J justusandersson skrev:
Hade plintarna varit vända 90 grader hade du haft mindre problem. Den snickaren tänkte krokigt. Om du provar metoden jag föreslog tror jag det ordnar sig.
Vad tror du om att sätta sorts stödben utåt vid plintarna slå ner? Eller gräva ur och ner med mer 0 material
 
Stödben utåt är ju väldigt bra om du kan disponera marken som behövs. Det räcker nog med varannan eller var tredje plint. När man designar staket bör man tänka på att det blir styvt i alla riktningar.
 
J justusandersson skrev:
Stödben utåt är ju väldigt bra om du kan disponera marken som behövs. Det räcker nog med varannan eller var tredje plint. När man designar staket bör man tänka på att det blir styvt i alla riktningar.
Stödben får jag nog skippa då de hamnar på kommunens mark. Man är ingen snickare då de var första gången jag byggde med, så en dum fråga de går inte slå ner typ av kil vid plintarna så dom inte rör sig?
 
Om det är själva plintarna som rör sig skulle jag försöka packa med småsten runt omkring dem. Om det är infästningen av stolparna i järnen som är svajig kan du försöka med långa järn som du fäster utanför de ingjutna järnen och fäster så högt upp det går i stolpen med en genomgående bult.
 
Har du efterpackat i plinthålen?
 
R Rigor skrev:
Har du efterpackat i plinthålen?
Ja med nollmaterial
 
Såhär skulle jag gjort och jag tror det är det Justus försöker säga till dig.
Bygg en spalje vinkelrätt mot staketets längd ungefär där jag markerat ut det.
Utomhusbild med markeringar över staket: lila stjärna för plint, röda linjer för ram, grön linje för diagonalsträva och blå linjer för staketutsmyckning.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Lila stjärna: Sätt ner en extra plint där. PACKA noga runt den!
Röda linjer: en ram.
Grön linje, viktig, en diagonalsträva för att flytta krafter som vill bryta i ditt staket ned mot plinten (lila stjärna). Bygg sedan samma utstyrsel på staketet som resten (blå linjer).
Sist av allt så planterar du en fin vinranka eller något där... (Eller valfritt annat som du tycker är fint)
 
  • Gilla
arowe17 och 5 till
  • Laddar…
Mats-S
Ok, dom flesta föreslår stödben, det är ju den enkla lösningen, men estetiskt ganska fult.
Jag hade samma problem, stolparna svajade för mycket, och huvudorsaken är INTE hur man vänder plintarna, problemet är mellanrummet mellan plintjärnen och betongen.

Jag löste det genom att gjuta igen mellanrummet mellan plintjärn och betongplint med specialbetong som inte krymper. Men du måste göra det när det är absolut vindstilla, stolparna får absolut inte svaja när betongen brinner. Gjut på stolpens hela bredd, fasa lite så att vattnet rinner ut från stolpen. Men under själva järnet ska det vara totalt fullpackat med betong.

Det här löste mitt problem, efter det var svajet i princip borta. Givetvis krävs det då att även plintarna sitter stabilt i marken, kanske finns lite att göra där också :)
 
  • Gilla
Jonas Ekeroth
  • Laddar…
T tobbbias skrev:
Såhär skulle jag gjort och jag tror det är det Justus försöker säga till dig.
Bygg en spalje vinkelrätt mot staketets längd ungefär där jag markerat ut det.
[bild]
Lila stjärna: Sätt ner en extra plint där. PACKA noga runt den!
Röda linjer: en ram.
Grön linje, viktig, en diagonalsträva för att flytta krafter som vill bryta i ditt staket ned mot plinten (lila stjärna). Bygg sedan samma utstyrsel på staketet som resten (blå linjer).
Sist av allt så planterar du en fin vinranka eller något där... (Eller valfritt annat som du tycker är fint)
Tack för tips
 
Mats-S John Smith skrev:
Ok, dom flesta föreslår stödben, det är ju den enkla lösningen, men estetiskt ganska fult.
Jag hade samma problem, stolparna svajade för mycket, och huvudorsaken är INTE hur man vänder plintarna, problemet är mellanrummet mellan plintjärnen och betongen.

Jag löste det genom att gjuta igen mellanrummet mellan plintjärn och betongplint med specialbetong som inte krymper. Men du måste göra det när det är absolut vindstilla, stolparna får absolut inte svaja när betongen brinner. Gjut på stolpens hela bredd, fasa lite så att vattnet rinner ut från stolpen. Men under själva järnet ska det vara totalt fullpackat med betong.

Det här löste mitt problem, efter det var svajet i princip borta. Givetvis krävs det då att även plintarna sitter stabilt i marken, kanske finns lite att göra där också :)
Tack för tipset. Nu har jag lite att stå i
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.