Hej,

Upptäckte nyligen när jag rensade golvbrunnen i duschen ett par sprickor. Ingen aning om hur länge det funnits där eller om det läcker tränger in vatten i dom. Svårt att avgöra om det bara är ytliga sprickor...
I övrigt är mattan jättefin.

Tätar man med något, eller måste mattan slitas bort?
 
  • Närbild av ett golv med en plastgolvbrunn och synliga ytliga sprickor på ytan nära brunnen.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Sprickor i golvbeläggningen nära en golvbrunn i duschen.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Rickard.
Ta dit en mattläggare, har du lite tur kan dom svetsa ihop det där annar är det nog bara att byta hela mattan.
 
Vad är det för material under mattan? Är allt bra där så spricker inte mattan så där utan vidare.
 
Stefan N Stefan N skrev:
Vad är det för material under mattan? Är allt bra där så spricker inte mattan så där utan vidare.
Det vet jag inte...skulle gissa på golvspån
 
BirgitS
Stor risk för att det har kommit in vatten i golvspånet. Det såg ut ungefär så där för oss och då var golvspånet vattenskadat. Hör med försäkringsbolaget som kanske vill att du fuktmäter.
 
Blir nog så att vi kör en helrenovering på badrummet ändå.

Fråga: Kan/får man lägga nytt klinker ovanpå våtrumsmattan (om man svetsar sprickorna vid golvbrunnen) då den är väldigt fin i övrigt?
 
Nej, det är bara riva.
 
  • Gilla
tank77 och 1 till
  • Laddar…
Johhhan
M martyyyyy skrev:
Fråga: Kan/får man lägga nytt klinker ovanpå våtrumsmattan (om man svetsar sprickorna vid golvbrunnen) då den är väldigt fin i övrigt?
Nej, något gör ju att våtrumsmattan spricker, och det behöver åtgärdas innan det blir värre. Det kan vara att spånskivan under svällt av fukt. Har du kollat tätningen i brunnen?
 
  • Gilla
SågspånPappspikEternit
  • Laddar…
Sen är ju troligen inte mattan godkänd (det finns speciella som är det) för fästmassa och man ska förstärka bjälklaget samt byta brunn (troligen för gammal) och av sprickorna att döma sitter brunnen inte monterad i monteringsplatta.
 
  • Gilla
hellohello
  • Laddar…
Ska snart slita bort våtrumsmatta och tapeten som är uppsatt 2006 när huset byggdes. Visst fungerar dessa som tätskikt?

Dvs när jag tar bort dessa så kommer jag i stort sett se limrester på gipsskivor?

Funderar på om jag måste byta gipsskivorna innan jag sätter nytt kakel?
 
Kanske gips kanske golvspån, på väggarna förhoppningsvis gips. Om det är helt går det att kakla på gips, men först tätskikt såklart. På golven bör ni flytspackla om det inte är gjort.
 
  • Gilla
martyyyyy
  • Laddar…
Riv bort och sätt plyfa och gipsa på det så har du bra underlag för infästningar framöver på väggarna, golvet kan behöva förstärkas om det inte är gjort för klinkers.
 
  • Gilla
BirgitS
  • Laddar…
Stefan N Stefan N skrev:
Riv bort och sätt plyfa och gipsa på det så har du bra underlag för infästningar framöver på väggarna, golvet kan behöva förstärkas om det inte är gjort för klinkers.
Men är det inte stor chans att det redan sitter plyfa och gips? Eller gjorde man inte så 2006?
 
Tveksamt, men det borde du lätt höra om du knackar eller borra ett litet hål.
 
BirgitS
M martyyyyy skrev:
Men är det inte stor chans att det redan sitter plyfa och gips? Eller gjorde man inte så 2006?
Vi lät göra om ett badrum kring 2010 och då var det normala att man bara hade våtrumsgips på väggarna.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.