Jag har en stor sten på tomten som jag vill bli av med. Vill spräcka den till 4 mindre stenar son jag kan få bort med skottskärran.
Finns det små sprängkilar någonstans? Slagborren jag har borrar enkelt 10mm hål i berg/sten men jag är tveksam till att den klarar då mycket mer.
Minsta sprängkilarna jag hittat vill ha hål på minst 22mm
Förslag?
 
Julas 1500 watt borrhammare är riktigt prisvärd. Dom har även en större i 20 kg klassen. Den lilla på runt 1000 W däremot klarar inte så mycket. Annars kostar det inte så mycket att hyra en borrhammare på Cramo eller nån annan uthyrare, ta den största som dina säkringar pallar med.
 
Redigerat:
Stew skrev:
Hyra en kostar ett par hundralappar. Annars kan du använda snigamit. Bara till att borra hål och hälla i, så exanderar snigamiten och spräcker stenen:
Fast TS måste ju fortfarande kunna borra ett skapligt hål...;)
 
Jag försökte hyra borrhammare för att borra sten en gång, tror det var Hyreshuset, men de vägrade, och påstod att den håller inte att borra i sten. Jag måste hyra bergsborr med tryckluftaggregat tyckte de. Den var på tok för dyr, så jag gick till Jula och köpte en borrhammare på 400 kr, som faktiskt gjorde jobbet åt mig. Jag borrade hål tätt och slog sedan med en räjäl slägga ett antal gånger. Stenen sprack. Det var väl lite tur att den sprack rätt, annars hade jag varit tvungen att borra en ny serie hål.
 
Hyr en "cobra" och borra några rediga hål på ett par minuter. Går på bensin och för ett jävla liv.

Jag är sugen på att få veta om du kan "spränga" den med hjälp av banka ner torra pinnar i hålet som du sedan vattnar. Kan vara en skröna men kan ju också vara sant. Så gjorde man på 60-talet enligt icke trovärdig källa. :)
 
Vill tillägga att en borrhammare är något annat än en slagborr, de ska inte blandas ihop. Till grova jobb använder man en borrhammare. En slagborrmaskin duger inte till annat än mjukare elementbetong.
 
Styrman skrev:
Hyr en "cobra" och borra några rediga hål på ett par minuter. Går på bensin och för ett jävla liv.

Jag är sugen på att få veta om du kan "spränga" den med hjälp av banka ner torra pinnar i hålet som du sedan vattnar. Kan vara en skröna men kan ju också vara sant. Så gjorde man på 60-talet enligt icke trovärdig källa. :)
Det där har jag hört talas om också men inte vågat prova eftersom risken ju är att man står där med en jäkla massa pinnar i berget som man inte kan få loss och så måste man borra nya hål.... :|
 
Tja, ett till förslag är att vänta på vintern och låta isen göra jobbet :)
 
Alfredo skrev:
Fast TS måste ju fortfarande kunna borra ett skapligt hål...;)
Sant :)
 
Borra bort pinnarna måste anses som ett enkelt jobb. :)
 
Korvgubbe
mexitegel skrev:
Det där har jag hört talas om också men inte vågat prova eftersom risken ju är att man står där med en jäkla massa pinnar i berget som man inte kan få loss och så måste man borra nya hål.... :|
Som liten grabb såg jag min farfar göra precis så, och det fungerade utan problem, men visst, det tar tid innan "något händer"
 
Hyra borr går bort, gillar inte att hyra bara.. Har en riktigt bra slagborr, Hilti eller vad den heter. Borrade 8st 10mm hål i berget bredvid förra helgen, tog inte mer än 30-45sekunder att få 1.5dm djupa hål. 1.5dm djupt räcker väl dock inte så långt om man ska spräcka en sten... Stenen är ca 60cm hög och 70bred men ganska lång rackare som jag vill skiva som en limpa :)
 
Redigerat:
Att det står Hilti på den betyder att den håller länge, är ergonomisk att jobba med och kan inbringa massa pengar på Tradera, inte att den kan borra stora hål. Slagkraften, anges Joule, och antalet slag per minut är avgörande. Julas 1500 wattare slår med 4 Joule, en Hilti TE6 bara med 2, trots att en begagnad TE6 kostar 3ggr så mycket som Julas gör ny.
 
KungAnka skrev:
Att det står Hilti på den betyder att den håller länge, är ergonomisk att jobba med och kan inbringa massa pengar på Tradera, inte att den kan borra stora hål. Slagkraften, anges Joule, och antalet slag per minut är avgörande. Julas 1500 wattare slår med 4 Joule, en Hilti TE6 bara med 2, trots att en begagnad TE6 kostar 3ggr så mycket som Julas gör ny.
...och allt som står i reklamen är sant? :p
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.