Nej, pottor kommer troligtvis inte att användas. Iom att max kabellängd mellan trafo och spot är 2 meter så är det ju minst sagt ett pussel att få ihop det...
 
Det finns trafos som kan driva med 20 meters kabellängd åt båda håll utan störning.
 
Redigerat:
Raceman skrev:
Exempelvis den här:
[länk]
Ja, jag har sett den med. Men då vi troligtvis ska ha
resp spottar i två angränsande rum så blir det väldigt dyrt känns det som...

Om man placerar en trafo i centrum, då får man ju ett avstånd på 4 meter från spot till spot och då ska det ju fungera, eller?. Är det tillåtet att lägga trafon uppe på gipset och sen "stänga" med ett dos-lock?
 
petersson79 skrev:
Ja, jag har sett den med. Men då vi troligtvis ska ha
resp spottar i två angränsande rum så blir det väldigt dyrt känns det som...
Du kan ju också köpa EN tillräckligt kraftig trafo som matar båda rummen om den är av den typen jag länkade till.

petersson79 skrev:
Är det tillåtet att lägga trafon uppe på gipset och sen "stänga" med ett dos-lock?
Visst kan man göra så, men det vanligaste är att lägga trafon i ett utav "spotthålen". Då slipper man ha "fula" extrahål i taket.
 
Raceman skrev:
Du kan ju också köpa EN tillräckligt kraftig trafo som matar båda rummen om den är av den typen jag länkade till.
Missade visst att skriva antalet spotar.. 12 resp 16 spotar ska det vara...


Raceman skrev:
Visst kan man göra så, men det vanligaste är att lägga trafon i ett utav "spotthålen". Då slipper man ha "fula" extrahål i taket.
Det är ju det absolut bästa alternativet, och det är inga hinder att lägga den uppe på insidan av gipset?
 
petersson79 skrev:
Missade visst att skriva antalet spotar.. 12 resp 16 spotar ska det vara...
Det var många spottar. Visserligen finns det 600W trafos, men de är så dyra att det inte är värt priset. Bättre då med två separata.

petersson79 skrev:
Det är ju det absolut bästa alternativet, och det är inga hinder att lägga den uppe på insidan av gipset?
Nej, inget hinder att lägga trafon ovanpå gipset, (det är så man brukar göra), förutsatt då att du inte har en potta ovapå spotten, och ingen isolering som ramlar ned och täcker spotten.
20W spottar är så pass svala att de endast kräver ett par centimeters luftspalt mot brännbart.
 
Många spotar blir det... Har väl inte bestämt oss helt för så många ännu, men när vi ritar upp rummen i skala så riggar det väldigt bra måttmässigt med dessa antal... Nix, inga pottor och ingen isolering, Taken sänks med 45+28 mm så det blir gott om luft.
 
Då så, då är det bara att köra. :)
Men om jag vore du skulle jag satsa på två 20m trafos på grund av den enklare kabeldragningen och den snyggare döljningen. Helt klart värt de extra hundralapparna.
 
MEn det finns ju såna amp-kontakter på spottarna, det borde väl vara smidigt?
 
Nu vet ju inte jag hur rummen ser ut rent geometriskt, men om du tänker dig att montera flera trafos i varje tak måste ju dessa kopplas till en fördelningsbox som i sin tur kopplas till dimmern. Med en trafo kopplas den till dimmern direkt.
Fördelningsboxar till spottarnas amp-kontakter måste du ju sedan också ha (en till varje trafo).

Många sladdar och boxar blir det. ;)
 
petersson79 skrev:
Hmm... Med fördelningsbox till amp-kontakterna menar du en sån här eller:[länk]
Ja.

petersson79 skrev:
Men hur menar du med fördelningsbox till transformatorerna? Hittar inga på elbutik?
En sådan här: http://www.elbutik.se/product.html?product_id=133540&category_id=1966
med såna här i: http://www.elbutik.se/product.html/kopplingsklamma--wago-222-2?category_id=1967
Men nu pratar vi starkström med allt vad det innebär.

petersson79 skrev:
Köket är fyrkantigt och matplatsen är mer rektangulärt, men skiljs egentligen bara av en balk i taket samt en del av en vägg som står kvar.
Jag tänkte mer på måtten. Hur många spottrader du ska ha, och hur många spotts i varje rad osv. Det i sin tur styr ju hur transformatorfördelningen ska se ut och var de ska ligga.
 
Köket är 3,6 x 3,7 meter ungefär, och jag har räknat med 3 rader med 4 spotar i varje rad fördelat ca 25 cm från vägg - 3x1 meter emellan och så slutar det med 25 cm till en balk. Matsalen är 3,6 x 4,7 m samma mått emellan men 4 rader med 4 i varje. Stämmer dessa mått någorlunda så kommer det passa jäkligt bra i matsalsdelen med en kökshalvö då vi får spotar över framkant på halvön och även över bardelen där dom hamnar lite bakom ryggen... Så det borde inte vara omöjligt att få ihop trafona på ett bra sätt.
 
Ok, då borde det funka med två vanliga 210W trafos per rum.
I matsalen två grupper om 8 spottar, och i köket en grupp om 8 och en om 4.

Nu är det bara att köra igång. :)
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.