Aha..jag missuppfattade nog dig då... Trodde att du använde Hide-A-Lite's som jag länkade till... Ska undersöka dessa då, är ju ett riktigt bra pris... Ursäkta min dumhet, men ser jag hur många W en trafo pallar? Är det någon begränsning på ledninglängd mellan trafo och dimmer? Man skulle ju faktiskt kunna gömma trafon bakom takanslutnigen till överskåpen...
 
Jag har för mig det stod vid de trafona jag köpte vad max ledningslängd var vid olika antal.. Fråga elbutik annars. De var rätt snabb med svar till mig på funderingar jag hade =) Dock sitter det ju kabel på dem redan och den är nog bara ca 2 meter.. De kan nog hjälpa dig med lämplig trafo oxå =)
 
Vi körde 4st 20w i ett ca 10m2 stort sovrum. Som sovrumsbelysning är det ok, men i ett kök skulle jag ta några till. De brukar rekommendera 1 20w per m2 (Tycker själv det verkar vara i överkant). Tips är också att ta varianten med frostat glas. Bländar inte på samma sätt om man tittar rakt på spotten. De som kan det här med trafo säger att man inte ska utnyttja den till max. Om du kör 12 spottar om 20W bör du ha ett trafo som klarar kanske 300w.
 
Vi ska installera Bright Eye Led spottar borstad aluminium med varmvitt ljus från Hide a Lite i vårt kök, http://www.hidealite.se/svenska/inomhus/downlights/7451114-bright-eye-led.html
3x1 watt med 45 graders spridning. Kanske kan vara något för chefen. Om jag inte minns fel så ska det vara en spot per 0,8 kvm.
Jag har sänkt taket med 45x45 regel och sedan blir det träpanel. Runt spottarna tar jag bort isoleringen och under så sätter jag en skiva minerit. Skall säga att jag har lite luft, ca 0,5-1,5 cm, mellan reglarna och taket i köket eftersom kökstaket var högre än taket i matplatsen.
 
Beträffande Bright Eye så har jag fått följande svar från Hide a lite:
Det som gäller för Bright Eye är att den har det utrymmet den behöver med sina fjädervingar på sidorna så att armatur ventileras. Det måttet är vad du minimum behöver. Sen är det aldrig fel om man kan ha några extra centimeter . Ju mer avluftning för armaturen desto bättre mår den. Det man inte vill ha är att isolering material eller diffusions spärr ligger dikt an mot armatur. Den är riktbar med sina 34 mm infällnads mått.
- alltså är det ganska lugnt ur värmehänseende.
 
En fundering - du utgår från att du vill ha 230V reflektorlampa med sockel GU10 och hamnar sedan på något som mer liknar möbelspottar med 12V G4-lampa. Det är ganska stor skillnad på ljuset från dessa två olika typer av armaturer.

För takbelysning med halogen är 12V kalljushalogen, alltså normalt sockel GU4/MR11, det som ger trevligast ljus. Alternativt kan man köra aluminiumreflektor med samma sockel för att minska mängden värme bakåt. Vill man slippa transformatorer är det 230V med GU10-sockel som gäller, dock är ljuset en aning trevligare med 12V kalljushalogen.

Möbelspottar/puckar med 12V G4-sockel passar bäst under skåp och i möbler eftersom de är ganska bredstrålande. Å andra sidan har nöden ingen lag.
 
Har du några exempel på detta som passar inbyggnadshöjd max 70 mm?
 
Tyvärr inte. Med tanke på längden på en lampa med GU4-sockel och värmeutvecklingen så tror jag knappast att det finns någon armatur man bör montera när det är så lite plats. Hur ser det ut ovanför det nuvarande taket? Är det träbjälklag? Då kan du ju försänka pottor upp i det gamla taket om du får ihop det så det passar snyggt mellan reglarna.
 
Redigerat:
Jag har sänkt mitt tak i köket och monterat spottar.
Använder 5w från NS som bygger 2,5cm på höjden.
Hide a Lite är ju löjligt dyra
 
Kolla Malmbergs för billiga och hyfsade alternativ till Hide a lite
 
Spottarna som nämns i första inlägget fungerar alldeles utmärkt.
Det finns inga krav på pottor i oisolerade tak, inte från någon tillverkare, däremot rekommenderas det alltid. En markant skillnad.
 
Jag skulle inte vilja vara installatören som ska förklara sig i rätten efter en brand. "Tillverkaren krävde inte utan rekommenderade bara pottor så jag struntade i det.".

Även flytväst brukar rekommenderas...
 
äh orka
 
Jo, men när dom nu har 27 mm inbyggnad och taket kommet att sänkas 73 så känns det ju som om det är rätt bra marginal...

Känns som om det är lite knepigt att få ihop det med trafona iom att det max får bara 2 m mellan armatur och trafo. Får man lägga dessa uppe på gipset?
 
Ja det kan dom göra, men helst inte i samma potta (om du använder det), som en spot. Inte många tillverkare tycker det är en bra ide, värmen förkortar livstiden.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.