prototypen skrev:
Barn bör röra på sig för att orka försörja oss som blir pensionärer.
Må så vara, men det har inget med tråden som sådan att göra. TS vill inte förhindra alla barn överallt att röra på sig. Eller ens förhindra dem att röra sig på gräsmattan utanför huset. TS vill att fotbollsmålet flyttas eftersom det inbjudet till fotbollsspelande med tillhörande olägenheter. Det juridiska begreppet torde närmast (men inte en perfekt analog) vara "Attractive nuisance", http://en.wikipedia.org/wiki/Attractive_nuisance_doctrine . Barn förväntas inte förstå att det kan vara olämpligt att spela fotboll där om det står ett mål uppställt.

prototypen skrev:
Vi har en höfläkt som stör oss hela sommaren 24/7, men vi flytt int'
Och det betyder att alla överallt måste tåla allt oljud, oavsett styrka, frekvens, tider, eller? Vad är ditt argument?

Och köra "var där först" fungerar inte i det här fallet, eftersom fotbollsmålen tillkom *efter* det att TS flyttat dit. Så det var faktiskt TS som "var där först". Och TS hade inget problem med de ev. ungar som var på gräsplätten innan fotbollsmålet kom dit.

Om någon av *mina* grannar började köra en höfläkt då dj-lar skall du få se på mothugg. Och jag tror ingen skulle säga så mycket om det. Vårt villaområde var definitivt här först, och bönder kan gott hålla till på landet om de vill köra höfläktar.
 
Att känna sig störd oavsett vad det är, är sjukt jobbigt.
Men ungars lek? Hallå, de är barn. De leker, hörs och stör. Det hör lixom till deras natur.

Lösningar: ring Zlatan och se om han kan bygga en minihall på tomten.
Tilläggsisolera huset, ljuddämpa eller vad det nu heter.
Skaffa egna barn och se hur "enkelt" det är att be dem göra allt rätt.
 
  • Gilla
Kromo och 1 till
  • Laddar…
Jag kan inte förstå att vissa (företrädesvis föräldrar) försvarar barn och deras beteende tills korna kommer hem, speciellt med argumentet "barn är barn". I detta fallet handlar det om barn som är stora nog att spela fotboll som därför är stora nog att förstå att det finns rätt och fel. Jag är inte så gammal att jag glömt bort hur det var att vara i den åldern och visst sjutton hade jag och mina kompisar koll på att man inte sprang in på andras tomter hur som helst. Var det bollek såg vi till att anpassa aktiviteten så att bollarna endast undantagsvis hamnade på någons tomt. Var det för trångt hittade vi en annan plats att spela på. Vi fick också veta av våra föräldrar att man skulle visa hänsyn samt att inte "skräpa ned i naturen med massa oljud".

Jag har faktiskt frågat mina föräldrar om de upplever någon skillnad på hur barn "leker" idag mot hur det var när jag växte upp och de säger att det är otrolig skillnad. Barn skrek inte lika mycket förr...visst kunde det vara högljutt och stojigt men det var inte samma primalskrik som det är idag. En teori är hur dagens barnprogram är, testa att räkna avgrundsskriken i ett avsnitt av någon modern tecknad serie...huvva! :eek:

Dagens föräldrar verkar bara bry sig om saker deras barn gör som stör dem själva, aktiviteter som stör andra försvaras till tänderna. Ett exempel: jag bodde i en lägenhet med ett par ovanför med en typ tvåårig dotter. Det var sommar och väldigt varmt så vi satt i köket och åt med balkongdörren öppen. Plötsligt är det någon som slår upprepade gånger mot grannens balkongräcke så det dånade i hela huset. Detta hände flera gånger med lite uppehåll emellan. Jag gick då ut och kikade upp mellan räcket och balkontaket och såg då att det var tvååringen som tyckte det var jättekul att banka så det dundrade. Pappan stod precis bredvid och hängde tvätt. Jag ropade då upp och frågade om det var nödvändigt att barnet gjorde så varpå svaret blev: "Jag kan ju inte styra vad hon gör" :what: ?!!!! Jag frågade då ifall han resonerade på samma sätt ifall hon bankade likadant på deras platt-TV varpå han gick in. Efter det bankade hon inte mer på räcket.

En av de största anledningarna till att vi valde att flytta till hus var på grund av alla störningar från grannarna i lägenheterna runt om. Visst låter även grannar i villaområden men det är en helt annan typ av störning. Dessutom gillar jag när det är lite liv i kvarteret...man vill ju inte bo på en kyrkogård, men det är ihållande störningar som är jobbiga. Något sådant har vi inte upplevt ännu, trots att grannen har pool och barn.

Med detta sagt så vill jag ändå försvara barnen i TS situation. Ställs det ut ett fotbollsmål är det klart att där kommer spelas fotboll! Det hade jag och mina kompisar också gjort, utan tvekan, åtminstone tills vi upptäckt att platsen var för liten. Problemet är ju alltså själva målets placering, inte att barnen använder det även om de kunde visa lite mer hänsyn. Hoppas att kommunen hittar ett bättre ställe lite längre ifrån villatomter så alla får som de vill.

En annan aspekt i frågan; hur mår gräset av den stora belastningen? Ytan verkar ju väldigt liten och spelas det så mycket som TS beskriver kan det ju inte vara mycket gräs kvar i slutet på sommaren...
 
  • Gilla
oceanis och 3 till
  • Laddar…
Vi har en plan angränsande vår fastighet. Jättetrevligt när ungarna använder den. Men bollen flyger ofta över stängslet, genom granhäck och in på gården. Inga problem så länge den inte träffar bilen, klotgrillen eller fikande gäster. Vilket händer några gånger per säsong.

Det är dock ingenting som jag lägger någon energi på, finns värre saker att störa sig på.
 
AnneFi
Jag förstår TS att man blir ledsen om barnen gång på gång springer in i trädgården för att hämta bollen.
Jag själv lägger all fria tid i min trädgård och om någon förstört den hade jag blivit jätteledsen.
Vi har problem på andra hållet, grannarna uppmanar sina barn att be om lov innan de ska hämta bollen vilket resulterar i att jag de första veckorna på våren har barnen på dörren jämt och ständigt. Tar några veckor innan de förstår att det även det här året är helt okej att krypa genom häcken för att hämta bollen bara de inte trampar på mina blommor. :)

hoppas det löser sig för TS
 
  • Gilla
corre
  • Laddar…
en gissning är väl dock att om målen bara försvinner så finns det helt plötsligt inget intresse av att spela där och det finns ju uppenbarligen inget tillstånd att ställa ett par mål där eftersom det verkar vara rent olämpligt med tanke på trafiksituationen och ts trädgård
 
Nä, ingen vill ha en massa ungar på tomten som ska hämta bollar i ett... :(
Men visst är det svinigt av de andra föräldrarna inkl fobollsklubben att låta ungar störa (och även förstöra) på det sättet. Och tungroddheten hos kommuner i sådana här fall är frapperande och gör att många istället tar lagen i egna händer.

Själv uppskattar jag oerhört att bo lite ensligt och "ensamt". Då slipper man alltför många grannar. :)
 
Redigerat:
När jag växte upp, så tog man fotbollen och gick till skolgården där det fanns en inhägnad grusplan - eller rättare sagt två grusplaner med 100m mellan varandra. Där kunde man sparka boll o stojja bäst man ville. Det var aldrig några problem som barn att gå denna lilla sträcka till ett ställe där man kunde leka utan att störa.

Det finns en orsak till att man gör inhägnad runt en fotbollsplan, särskilt med bollsparkande barn. Inte minst om det finns bilvägar i närheten, det kan gå riktigt illa om en bilförare plötsligt får en oväntad boll i rutan.

Jag förstår välviljan av att skänka lite fotbollsmål och hjälpa till att aktivera dagens ungdom utomhus och inte genom tvspel osv, men det kanske får vara lite genomtänkt vad gäller plats, område, omgivning, säkerhet, inhägnad etc.
 
  • Gilla
Roundup och 1 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.