Jvona skrev:
Det står i artikeln att han provat en pistol från Festool.
Mig veterligen har Festool inte dyckertpistoler, eller?
Aldrig sett, han kanske menade "Bestool" :p
 
Jag har spikat lister och pärlspont till en hel övervåning med denna dyckertpistolen från Jula:

http://www.jula.se/spikpistol-20-50-mm-071031
Pris: 279kr

Blev faktiskt positivt överraskad över kvaliteten på den med tanke på priset. Bra också att man kan ta bort dyckert som fastnat i mynningen utan verktyg samt att du kan ändra riktningen på utblåset.
 
En annan kanonpistol som finns på Jula
http://www.jula.se/spikpistol-16-50-mm-s200bn-071014

Det är en Senco och är mycket bra. Den har även ett plastskydd för att inte lämna några märken efter sig.
Den kostar lite mer men är väl värd sina pengar 1099:-
 
Man kan tänka så här. För varje spik som inte går i fullt, går för djupt eller att pistolen lämnar slagmärken på listen.... Det skulle "aldrig" ha hänt med en bättre pistol.

Detta hände allt för ofta så detta var anledningen till att jag bytte min 300kr picka mot 2 bra pistoler (16 resp 18GA). Pistoler är billiga i USA.....
 
  • Gilla
SC Aero
  • Laddar…
Hej!
Jag köpte en Rapid dyckertpistol med nosskydd och inställbart anslagsdjup för 399:- på Harald Nyborg.
Den har fungerat väldigt bra för mig!
 
Nimajneb skrev:
Man kan tänka så här. För varje spik som inte går i fullt, går för djupt eller att pistolen lämnar slagmärken på listen.... Det skulle "aldrig" ha hänt med en bättre pistol.

Detta hände allt för ofta så detta var anledningen till att jag bytte min 300kr picka mot 2 bra pistoler (16 resp 18GA). Pistoler är billiga i USA.....
Jag såg just att dom är det, alltså billiga i USA, råkade komma in på Amazon.com. Men Amazon skickar inte hit. Sen kollade jag nån annan affär och dom ville ha $180 för frakten. Var hittar jag nån som skickar billigt? Jag har inte alls bråttom. En dyckertpistol (brad nailer), gärna gas/batteri som t.ex Bostitch 1664k. 230-110 omvandlare kan jag ju hitta hemma. Alternativt en riktigt bra luftdriven. Dom rent batteridrivna är svindyra även i det stora landet. Vet du tullsatsen?

Såg att Rapid gör en eldriven, rapid pro en50. Men jag hittar den inte på Harald nyborg
 
Redigerat:
Min erfarenhet är att de billiga dyckertpistolerna slår för hårt när trycket är som högst och lyckas inte få i 50 mm dyckert precis innan kompressorn skall starta igen.
 
Nimajneb skrev:
Man kan tänka så här. För varje spik som inte går i fullt, går för djupt eller att pistolen lämnar slagmärken på listen.... Det skulle "aldrig" ha hänt med en bättre pistol.

Detta hände allt för ofta så detta var anledningen till att jag bytte min 300kr picka mot 2 bra pistoler (16 resp 18GA). Pistoler är billiga i USA.....
En halvsanning i min värld. Jag sköter om mina grejor, ser till att dyckertpickan är smörjd och fri från massa smuts. Och den Cotech pickan för 399:- är kanon! Jag har skjutit ett antal 1000 stift med den, och som nämnts tidigare så jämför jag med en Senco som får gå ungefär likadant som min Cotech här hemma. Jag ser bara att jag får betala ett ordentligt högre pris för ett produktmärke som anses finare. Visserligen med helt annan tillgång på reservdelar, support etc. Men det är en annan aspekt av köpet. Pistolen som sådan däremot... Problemet med de billigare verktygen kan vara flera, men just bristande kvalitetskontroll är vad de alla har gemensamt.
Kanske har jag haft tur...
 
Rapiden verkar vara skräp. Knäppt att dom släpper ifrån sig sånt, pajar ju bara varumärket.
Får nog bli nåt tryckluftsdrivet. Och blir det budgetvariant så får det nog bli Clas Ohlson, dom brukar vara bra på reservdelar och garantier.
 
Jag har kört grannens biltemspistol och tycker den fungerar super. Dock har han moddat den så den inte gör märken..
 
Jvona skrev:
Det står i artikeln att han provat en pistol från Festool.
Mig veterligen har Festool inte dyckertpistoler, eller?
Det finns i samma koncern men inte under samma varumärke. Det var nog inte det han menade.
 
Kör själv med Biltemas och tycker nog att den fungerar bra, ibland blir det märken som redan sagts men jag tycker faktiskt att man efter lite användning får allt mindre märken. Har spikat en hel del tak och även bröstpanel med den och prisvärdare verktyg får man nog leta efter.

Mer information om modifieringen skulle förstås inte skada...
 
Jag vet inte vad han har gjort än.. Men eftersom jag köpt en likadan för några dagar sedan ska jag ta reda på det..

Påminn mig ;-)
 
Den Rapiden jag skrev om är tryckluftsdriven.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.