Tricket med att hitta grejer på Blocket är att använda den tid man har. De flesta brukar planera, rita och drömma i år innan de sätter projektet i rörelse. Även när det gått så långt som till att söka lov och handla upp entreprenör så finns det gott om tid. Under ett kvartal hinner det dyka upp mycket byggvaror på Blocket. Det som inte gått att hitta köper man nytt.

Det är förstås inte självklart att entreprenören vill använda sådant som beställaren skaffat fram. Så centralt, för att kunna spara pengar genom att tråla igenom internet efter fynd, är att anlita en entreprenör som kan tänka sig att hela tiden anpassa sig efter det som dyker upp.

Det måste bli på löpande räkning. Tänk er in i hur en snickare svara på frågan
"hur mycket kostar det att bygga ett hus? Vi vet inte hur många fönster av vilken sort, vilket golv eller vilket väggmaterial det kommer att bli. Det finns en ritning. Jag har gjort den själv. Kan du säga vad du tycker om den och hjälpa till med en bygglovsritning? När kan det vara klart? Om ett halvår är lägenheten vi bor i uppsagd..."

Det går inte att få fast pris om diskussionen ser ut så. Det kan bli en förhandlingsentreprenad i bästa fall. Jobba med á-prislista. Även om det är löpande räkning så går det att få fast pris på enskilda komponenter i bygget. Dessa kan vara rätt stora som t ex hela köket eller komplett montering av lister (beställarens material). Är prislistan tillräckligt genomarbetad så är det bättre än fast pris då det hela tiden går att justera mängder eller helt ersätta saker i listan.

Om det bara är fast pris som gäller så går det att spara pengar genom att köpa det billigaste kataloghuset. I en avlägsen framtid går det att pimpa med snickarglädje, förstukvistar eller vad man nu hittar på. Tills dess får det vara trist.

Mvh Findus
 
Som sagt, att minska utgifterna kräver att man betalar med sin tid.

Antingen i planeringsfasen eller byggfasen eller inredningsfasen.
 
hakan_o skrev:
Inte ens om man renoverar vill man riva mer än nödvändigt...det för ofta med sig en massa extrakostnader i form av inhyrd hantverkshjälp i de fall man inte själv är en "byggare" som kan hantera alla moment som behöver göras. Och då kanske det inte blev en sån bra affär i slutändan att köpa billigt på Blocket.





Visst, har man någorlunda gott om tid så kan man så klart sitta och spana på Blocket. Det kan ju löna sig.

När det gäller t.ex. bilvärlden och det runt omkring bilarna på Blocket så har jag lärt mig att det som är gångbart och prisvärt ofta säljs direkt då annonserna kommer ut. Kan handla om minuter innan det är sålt. Om man inte är uppkopplad hela tiden på Blocket så vet man oftast inte ens om att det funnits en annons på det där man sökte...
Så är det kanske inte med bygg- och husgrejor. Vågar inte uttala mig om den biten.

Spackel har jag dock för mig att det finns bäst före datum på...;)
Du fattade inte ironin?

Har du tid att sitta på byggahus och diskutera med mig så har du också 5 minuter över varje dag för att titta på de nya annonserna på blocket. Blocket har dessutom möjligheten till bevakning, vi säger att du vill ha ett bubbelbadkar, då skapar du ett konto på blocket, lägger in bubbelbadkar som bevakning, då får du ett mejl varje gång ett sådant läggs ut. Kopplar du då mejlen till din telefon, så plingar det direkt och du har chansen att vara den första som ringer på annonsen.

Kan löna sig? Det gör det garanterat.
 
Sir Duke skrev:
Som sagt, att minska utgifterna kräver att man betalar med sin tid.

Antingen i planeringsfasen eller byggfasen eller inredningsfasen.
Så att välja "nya" varor från katalogerna och eventuellt åka och titta på dom tar då ingen tid alls? :) Jag har aldrig förstått mig på den tankegången nämligen.
 
Bra poäng. Tar såklart tid att åka runt mellan showrooms, köplador och visningshus.

Ville bara få fram att om man tar grepp om sin husdröm och lägger tid och engagemang så får man ett billigare och troligen bättre hus.

Och för TS handlade det ju om att få det billigare :)
 
Tack för alla bra svar! Vi ska ta till vara på era synpunkter.
 
MissAnpassad skrev:
Har du tid att sitta på byggahus och diskutera med mig så har du också 5 minuter över varje dag för att titta på de nya annonserna på blocket. Blocket har dessutom möjligheten till bevakning, vi säger att du vill ha ett bubbelbadkar, då skapar du ett konto på blocket, lägger in bubbelbadkar som bevakning, då får du ett mejl varje gång ett sådant läggs ut. Kopplar du då mejlen till din telefon, så plingar det direkt och du har chansen att vara den första som ringer på annonsen.
Just nu har jag tid att diskutera med dig på byggahus men det är mest för att jag har semester f.n.

5 min till att titta på de nya annonserna på Blocket? Jag tror inte riktigt det räcker till faktiskt. Lite beroende på vad man letar efter så klart och inom vilka geografiska områden men det är ju inte alltid annonsörer kallar och stavar det som är till försäljning likadant som jag och därför hjälper det inte alltid att söka på "rätt" ord eftersom varan inte är benämnd med det ordet. Då får man öppna och titta på ganska många annonser "manuellt".
Sen kan man ju i och för sig undra varför jag skall titta på annonserna...alla andra har ju redan lagt in bevakning via sina Blocketkonton och ringt långt före jag ens hinner se annonserna med det som är köpvärt. ;)
Det är nämligen så att jag har en mobiltelefon som är just det...bara en telefon alltså. Man kan ringa...och messa! :) Internet och mail no no.

Men inte heller en telefon med mail i hade hjälpt mig så mycket. Jag har ett jobb där jag står till arbetsgivarens förfogande och jag skall åstadkomma något produktivt den tiden jag är på jobbet som sedan i sin tur arbetsgivaren kan ta betalt för. Den ena undersökningen efter den andra visar ju att oerhört många idag ägnar så mycket tid som 2 tim av sin arbetstid varje dag på jobbet till privata saker så som privat surfande, facebookande, chattande, privata telefonsamtal m.m. men jag kan inte göra det.
Hos många är nog Blocket ganska beroendeframkallande också. Har ett par ytligt bekanta som ägnar timmar varje dag åt att dammsuga alla annonser som kommer in. Inte för att man egentligen söker något särskilt specifikt som man har behov av. Utan för att kolla läget som det så vackert heter. Man letar efter varor som är värdefulla men för lågt prissatta av mindre kunniga annonsörer så vill man köpa dessa saker bara för att sälja vidare sedan till ett mycket högre pris. Göra en "bra affär" helt enkelt.
 
Redigerat:
hakan_o skrev:
Just nu har jag tid att diskutera med dig på byggahus men det är mest för att jag har semester f.n.

5 min till att titta på de nya annonserna på Blocket? Jag tror inte riktigt det räcker till faktiskt. Lite beroende på vad man letar efter så klart och inom vilka geografiska områden men det är ju inte alltid annonsörer kallar och stavar det som är till försäljning likadant som jag och därför hjälper det inte alltid att söka på "rätt" ord eftersom varan inte är benämnd med det ordet. Då får man öppna och titta på ganska många annonser "manuellt".
Sen kan man ju i och för sig undra varför jag skall titta på annonserna...alla andra har ju redan lagt in bevakning via sina Blocketkonton och ringt långt före jag ens hinner se annonserna med det som är köpvärt. ;)
Det är nämligen så att jag har en mobiltelefon som är just det...bara en telefon alltså. Man kan ringa...och messa! :) Internet och mail no no.

Men inte heller en telefon med mail i hade hjälpt mig så mycket. Jag har ett jobb där jag står till arbetsgivarens förfogande och jag skall åstadkomma något produktivt den tiden jag är på jobbet som sedan i sin tur arbetsgivaren kan ta betalt för. Den ena undersökningen efter den andra visar ju att oerhört många idag ägnar så mycket tid som 2 tim av sin arbetstid varje dag på jobbet till privata saker så som privat surfande, facebookande, chattande, privata telefonsamtal m.m. men jag kan inte göra det.
Hos många är nog Blocket ganska beroendeframkallande också. Har ett par ytligt bekanta som ägnar timmar varje dag åt att dammsuga alla annonser som kommer in. Inte för att man egentligen söker något särskilt specifikt som man har behov av. Utan för att kolla läget som det så vackert heter. Man letar efter varor som är värdefulla men för lågt prissatta av mindre kunniga annonsörer så vill man köpa dessa saker bara för att sälja vidare sedan till ett mycket högre pris. Göra en "bra affär" helt enkelt.
Man måste inte stava rätt, nu vet jag inte vart i Västra Götaland du bor (jag valde Göteborg), men välj din kommun sedan när du går in via den här länken och väl privat (då slipper man alla företagsannonser): https://www.blocket.se/goteborg/bygg_tradgard?ca=15&cg=2020&st=s&is=1&l=0&f=p&w=1
1,5 sidor med annonser har kommit in idag. Inte vidare mycket att bläddra igenom. Exakt likadant gör man på vitvaror om man letar efter det osv.

Du har bara fått för dig att det köpvärda försvinner direkt.
 
M
Ett tips är att bli medlem på blocket, då kan du gå in och spara sökningar med notiser (iaf i iphone-appen). In och spara en sökning på "rosa fönster", "grönt tegel" osv.
Den tar även hänsyn till den region du hade ställt in vid sökningen, t ex grönt tegel i Burträsk.
 
Man snyter ju inte ett hus ur näven. Det är många många beslut. Bevaka byggfirman, projektleda. Allt tar tid. Klart man inte måste "blocket-knarka" också ovanpå allt. Men åka runt och köpa nytt ja då kostar det...
 
Att leta beg kräver att man är flexibel...mycket av det som finns till salu som är beg eller "nytt" passar i många fall inte "bolt on" vilket i sin tur kräver att man måste acceptera nödlösningar eller att det går att anpassa...att ha en firma som ska göra det pga av du själv ska leta beg tror jag inte är en bra metod för att spara pengar.
 
  • Gilla
hakan_o
  • Laddar…
Först och främst ska du kolla vad husleverantören godkänner. För om du börjar köpa grejer på blocket som sedan husleverantörens underentreprenörer (typ vvs, kakel osv) ska installera så är det stor risk att dom inte lämnar garantier eller ens gör det osv. Kakelsättaren är inte ens säkert att du ska tro att du kan gå och köpa billigt kakel på k-rauta och få honom att sätta upp. Halva hans förtjänst är ju att det är han som köper in det kakel som du väljer. Då är risken stor att han bara säger nej.
Även elektrikern tror jag inte är intresserad av att installera malmbergs prylar som du köper in till billig peng. Han vill garanterat också kränga prylar till dig.
Sen tex vattenkran, om du väljer att köpa något billigt på blocket eller Ikea. Möjligen att dom installerar det åt dig, men får du vattenläckage så är det på din egen risk!

Så helt självklart är det inte. Kolla det med din husleverantör först iaf...
 
  • Gilla
hakan_o
  • Laddar…
Har kollat några gånger genom åren och då hört att många rörisar vägrar installera Ikeas blandare. Vet inte om det beror på att de är fruktansvärt dåliga eller bara att montören vill tjäna pengar genom att sätta in fint dyrt material (dvs han köper billigt men debiterar dig dyrt).
 
Vet inte var jag ska fråga. Jag är ny här och undrar hur man startar en ny tråd?
 
Klicka på "Nytt ämne" överst på sidan. Gärna i rätt avdelning. Klicka på "Forum" för att komma till startsidan, därifrån når du alla avdelningar och underavdelningar.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.