crazytok skrev:
...Sen vill man väl inte köpa grejer på blocket till ett nybyggt hus?
...
Ähum ...

Varför inte?
Jag köpte vår diskbänk till det nya huset 2010 på blocket.
Den var oanvänd, och kostade 600 kr. I affären hade den väl kostat åtminstone 3000.
 
  • Gilla
Gissemisse och 4 till
  • Laddar…
katten1234 skrev:
Det billigaste sättet att bygga ett hus på är att minska ner antalet parter som ska ha del av kakan, hustillverkare är en sådan part som du helst vill undvika om du vill spara pengar.

Låt istället huset byggas av en mindre snickarfirma som har goda referenser, dessa låter du bygga på löpande räkning på totalentreprenad och bara ta in deras betrodda samarbetspartners.

Du slipper då betala för:
  • Säljare och säljkontor
  • Marknadsföring, typ huskataloger, hemsidor, TV-reklam, mässadagar, visningshus osv
  • Projektledare och andra som inte bidrar med att bygga utan som bara kostar pengar
  • Säljchfer, regionschefer, VD, styrelse, ägare, ekonomichefter osv osv osv osv
  • Arkitekter/husritare/konstruktörer/handläggare
  • Kontor, husfabriker osv
  • Administrativ personal
  • Samt oförutsedda kostnader som varje hantverkare måste ta ut vid ett fast pris. Det är därför det är bättre att bygga huset på löpande räkning.

All inredning kan du själv beställa hem allteftersom du hittar klipp på nätet.
Ritningar för bygglov, avlopp osv kan du lätt göra själv efter inrådan från varje underentreprenör
Det enda du behöver är en typ stomritning om huset är lite mer besvärligt med bärande innerväggar osv
Byggstäd kan du göra själv med hjälp av en släpkärra, vipps så slipper du betala för en container.

Osv osv
Jag är själv i begrepp att välja leverantör för mitt husbygge och har tagit in flera offerter från både husleverantörer och lokala byggare. Offerter på nyckelfärdigt hus från byggfirmor har landat på 5-10% högre pris än husföretag. Jag gissar att detta är för att husföretagen har mängdrabatter hos sina leverantörer och pressar priserna på de företag de anlitar i entreprenaden. Svårt val men om man inte hamnar under budget måste man ju göra mer själv. Och då är det nog lättare att bygga med lokal snickare än ett husföretag om man inte kan komma överens om tydliga gränser som tex. att man fixar övervåningen själv.
 
När vi byggde vårt nuvarande, och förhoppningsvis sista, hus lade vi upp strategin så här.
Byggfirman byggde allt klart, exklusive
köksinredning
innerväggar,
innertak.
Förutom i våtrummen som gjordes helt klara (förutom takpanelen, som jag satte själv).

På det sättet pressade vi ner priset några hundra tusen kronor,
och kunde färdigställa det hela invändigt i lugn takt allt eftersom ekonomin tillät.
(Att det kanske aldrig blir riktigt "färdigt" är en annan sak :p ).

Det hade också den fördelen att vi inte behövde fatta alla svåra beslut om ytskikt, köksbänkar osv i förtid.
Utan sådana beslut fick tid att mogna fram. Och det kanske var den största vinsten med vårt byggsätt.

Och ja, vi byggde lösvirke med en liten lokal byggfirma, som var mycket flexibel :)
 
  • Gilla
Dortmunder DAB och 1 till
  • Laddar…
rufsig skrev:
Och då är det nog lättare att bygga med lokal snickare än ett husföretag om man inte kan komma överens om tydliga gränser som tex. att man fixar övervåningen själv.
Jag tog in offerter från 7 hus-och byggföretag men valde sedan mindre lokal byggfirma. Visserligen är det nu 10 år sedan men den stora fördelen var att arkitekt och byggare kommunicerade direkt med varandra utan mellanhänder.
 
Om ni inte skrivit avtal med rn husleverantör så jämför vad ett lösvirkeshus skulle kosta. Vi utgick från att lösvirke var dyrare och tog längre tid när vi tänkte bygga men begärde in en offert och det blev i slutändan både billigare och var klart tidigare än om vi skulle beställt huset från en husleverantör samt att det är lättare att få gå in i huset under byggandet. Från att vi kontaktar byggfirman till att huset stod klart så tog det ca 9 månader (från byggsamråd till slutsamråd ca 5-6 månader). Vi valde att spackla/måla invändigt själva samt byta ut deras standardkök mot IKEA + enbart gjuta garageplattan och att de gjorde stommen till garaget + tak (vi satte panel, isolering, gips etc). Sparade en hel del i prngar på det utan att byta ner oss i kvalitet.
 
Ta tjänstledigt ett år och gör det mesta själv i ett lösvirkesbygge med en svartbetald snickare.
(Såvida du inte har årsinkomst över miljonen).

Då har du lätt sparat 500k kanske t.o.m uppåt miljonen när allt är färdigt med garage etc. !.

Åk utomlands och ta offert på materialet inkl frakt till Sverige. Polen har bra priser !.
(Handla så mycket som möjligt och gör nogranna listor vad du behöver då det är MYCKET !).
Skall du tjurigt handla i Sverige så begär in offerter på allt material hos handlarna enligt ovan lista

Bygg ett lågenergihus med självförsörjningskapacitet då det inte behöver kosta mer än kanske 50-100k extra som du tjänar in på de första 10 åren och om du säljer kommer dubbla investeringen.

Någon skrev man kunde spara 300k på att bygga garaget själv?, det lät saftigt då ett lyxgarage i 80kvadratsklassen inte kostar mer än 300k att bygga om du gör rätt trots att du lejjer viss hjälp.

Jag gjorde RUBBET själv inkl starten med trädfällningar på tomten, komplicerat bygge men har nog sparat runt 800k i alla fall.
 
mellergard skrev:
Jag menar allt runt om kring bygget som tar tid och energi.
Känner du på det här viset redan nu så avråder jag helt och hållet att "bygga" hus.
Bo i lgh eller ev ett lite radhus med minimal tomt.
 
  • Gilla
Örjan Johansson och 4 till
  • Laddar…
En annan lösning som delvis tidigare nämt är att få en annan firma att tillverka ert drömhus - Min storebror hittade sitt drömhus hos en större tillverkare och valde att ta modellen till en mindre tillverkare i Norrbotten som sedermera gjorde en del korrigeringar, fabricerade och monterade hela stommen för nästan 400.000 under vad hustillverkaren skulle ha för samma.
Annars har övriga besparingar redan nämnts - Gräva själv, insida själv, måla själv, köpa elmaterial själv, köpa VVS material själv, utnyttja släkt och vänner till den milda grad att ingen vill komma och hälsa på när bygget är klart...
 
Många kloka inpass.

Ekvationen låna lite + hög standard + inte bygga själv går förstås inte ut. Stryk minst en!

Det bästa rådet i TS' sits tror jag är: Vidga era vyer, släpp låsningarna vid allt ni tror att ni måste ha för att leva.

Vi köpte ett gammalt hus och renoverar bit för bit. Visst vore det kul att blåsa hela kåken och få nytt och fräscht på en gång. Vi skulle troligen kunna få låna till det. Men vill inte belåna oss så högt och bli slavar hos banken. För vad händer när vi får normalränta igen (5%)? Nu har vi råd att jobba deltid. Nackdelen är förstås att huset förädlas så långsamt. Man får helt enkelt bestämma sig för att okeja det mentalt.

Som några skriver - om ni är intresserade och normalhändiga - överväg att ta ledigt från jobbet och bygg själva! Jag läste nånstans att man kostar en dryg hundralapp i timmen. Den pengen får du ju aldrig in en hantverkare för.

Köpa nya oanvända grejer på blocket för halva priset.

Planera i god tid. Var noggrann och försök få med allt. Lägg en massa tid på research, det sparar pengar sedan.
 
  • Gilla
Örjan Johansson och 2 till
  • Laddar…
Sir Duke skrev:
Köpa nya oanvända grejer på blocket för halva priset.

Tror det är en liten övertro på det där. Visst, vissa kan ha tur och hitta något som passar just i sin närhet just då man bygger och behöver det.

Men att räkna med att kunna göra det så att man både blir nöjd med slutresultatet och tjänar något lite större på det så att man kommer ner en massa pengar i budgeten känns lite vågat.

Bygger man vill man ju ha en viss längd, storlek, färg o.s.v. på det man söker för att det skall funka. Och det skall ju framför allt finnas i ens egen närhet så man kan hämta det för en rimlig peng. Bor man i glesbygden så blir nog utbudet av varor lite begränsat.

Vem vill köpa en ny diskho för halva priset om den bara rymmer normalstora tallrikar när jag vill kunna diska stora kastruller och stekpannor också...eller vill jag köpa en blandare till halva priset utan möjlighet till att ansluta diskmaskin när jag skall ha diskmaskin...eller vill jag bara ha en liten VVB till ett lågt pris när vi är en familj på fem personer som skall duscha på mornarna, några kanske riskerar att få duscha lite svalare då...
 
  • Gilla
leffe-e
  • Laddar…
hakan_o skrev:
Tror det är en liten övertro på det där. Visst, vissa kan ha tur och hitta något som passar just i sin närhet just då man bygger och behöver det.

Men att räkna med att kunna göra det så att man både blir nöjd med slutresultatet och tjänar något lite större på det så att man kommer ner en massa pengar i budgeten känns lite vågat.

Bygger man vill man ju ha en viss längd, storlek, färg o.s.v. på det man söker för att det skall funka. Och det skall ju framför allt finnas i ens egen närhet så man kan hämta det för en rimlig peng. Bor man i glesbygden så blir nog utbudet av varor lite begränsat.

Vem vill köpa en ny diskho för halva priset om den bara rymmer normalstora tallrikar när jag vill kunna diska stora kastruller och stekpannor också...eller vill jag köpa en blandare till halva priset utan möjlighet till att ansluta diskmaskin när jag skall ha diskmaskin...eller vill jag bara ha en liten VVB till ett lågt pris när vi är en familj på fem personer som skall duscha på mornarna, några kanske riskerar att få duscha lite svalare då...
Det är faktiskt precis tvärtom. Folk tror att man måste åka från Treriksröset till Malmö för att kunna fynda, men visst, man måste vara lite kreativ och inte ha millimeteranpassade idéer om vilka dörrar eller fönster man vill ha. Men med lite tid (det tar ju inte många minuter per dag att kika på byggsidan på blocket i sitt område), tålamod och fantasi kommer man faktiskt väldigt långt. Vi tar och kikar lite på blocket i Östersund på några av de annonser som finns på dörrar:

Nya dörrar som är kvar i sin plast 3000kr ska de ha per dörr, men de skriver att priset går att diskutera. Nypris 4135

https://www.blocket.se/jamtland/Innerdorrar_68347879.htm?ca=3&w=1

11 st "allmogedörrar" för 400 kr styck, står inte märke, men hittat liknande för 1795 kr styck:

https://www.blocket.se/jamtland/11_st_Allmogedorrar_68342024.htm?ca=3&w=1

Där finns verkligen många tusenlappar att spara och kollar man på resten av annonserna kan man hitta fönster, diskbänkar osv och helt plötsligt har huset kostat 100 000 kr mindre.
 
Redigerat:
  • Gilla
Örjan Johansson
  • Laddar…
MissAnpassad skrev:
Men med lite tid (det tar ju inte många minuter per dag att kika på byggsidan på blocket i sitt område), tålamod och fantasi kommer man faktiskt väldigt långt.
Det var ju just det ja...tålamod. När man bygger vill man bygga. Inte ha en massa avstannade projekt överallt därför att det fattas delar så att man inte kommer vidare i sitt byggande. Men visst, har man möjlighet att låta en del av huset göras klart först då man hittar det man vill ha på t.ex. Blocket så öppnar sig säkert ett antal möjligheter.

Min erfarenhet är precis tvärtom din. Jag bor på landsorten men ändå med bara 4-5 mil till storstäder så intäckningen av Blocketannonser för mig är ju ganska så stor, både landsbygd och storstäder. Jag har visserligen inte byggt något helt hus från scratch men jag har letat efter delar så som olika fönster, altandörr, balkongdörr, källardörr, entrédörr och jag har inte bara letat nytt utan även bra begagnat.
Men det matchar sällan mellan utbud och efterfrågan. Om jag vill byta ut en källardörr t.ex. så vill jag ju ha en med liknande mått för jag vill inte behöva riva ner fasaden för att få in något med helt annat mått.
Vill jag byta ut en entrédörr med fönster i till en dörr utan fönster hjälper det ju inte att det finns en dörr med fönster till bra pris på Blocket.
För att inte glömma allt "skräp" eller vad man nu skall kalla det som finns till salu. Renoveringsobjekt som kräver långt mycket större arbetsinsatser för att bli bra än det man själv redan har.

Men bara att gratulera alla er som lyckas hitta det ni vill ha och söker på Blocket i oanvänt eller i begagnat nyskick. :)
 
hakan_o skrev:
Det var ju just det ja...tålamod. När man bygger vill man bygga. Inte ha en massa avstannade projekt överallt därför att det fattas delar så att man inte kommer vidare i sitt byggande. Men visst, har man möjlighet att låta en del av huset göras klart först då man hittar det man vill ha på t.ex. Blocket så öppnar sig säkert ett antal möjligheter.

Min erfarenhet är precis tvärtom din. Jag bor på landsorten men ändå med bara 4-5 mil till storstäder så intäckningen av Blocketannonser för mig är ju ganska så stor, både landsbygd och storstäder. Jag har visserligen inte byggt något helt hus från scratch men jag har letat efter delar så som olika fönster, altandörr, balkongdörr, källardörr, entrédörr och jag har inte bara letat nytt utan även bra begagnat.
Men det matchar sällan mellan utbud och efterfrågan. Om jag vill byta ut en källardörr t.ex. så vill jag ju ha en med liknande mått för jag vill inte behöva riva ner fasaden för att få in något med helt annat mått.
Vill jag byta ut en entrédörr med fönster i till en dörr utan fönster hjälper det ju inte att det finns en dörr med fönster till bra pris på Blocket.
För att inte glömma allt "skräp" eller vad man nu skall kalla det som finns till salu. Renoveringsobjekt som kräver långt mycket större arbetsinsatser för att bli bra än det man själv redan har.

Men bara att gratulera alla er som lyckas hitta det ni vill ha och söker på Blocket i oanvänt eller i begagnat nyskick. :)
Jaså? Jag trodde man ville riva och förstöra när man bygger hus. :eek:

Vad jag menar med tid är att medans man ändå har dötid (som under bygglovsprocessen), så letar man inventarier till inomhus. Sedan dör man inte om man bor några veckor i ett hus med enbart innerdörr till toaletten eller om man får duscha ett tag i väntan på badkaret. Likaså kan man köpa tapeter till fyndpris i förväg och det finns inget bästföre på dom. Jag har sett allt ifrån spackel till hela torn säljas.
 
MissAnpassad skrev:
Jaså? Jag trodde man ville riva och förstöra när man bygger hus. :eek:
Inte ens om man renoverar vill man riva mer än nödvändigt...det för ofta med sig en massa extrakostnader i form av inhyrd hantverkshjälp i de fall man inte själv är en "byggare" som kan hantera alla moment som behöver göras. Och då kanske det inte blev en sån bra affär i slutändan att köpa billigt på Blocket.



MissAnpassad skrev:
Vad jag menar med tid är att medans man ändå har dötid (som under bygglovsprocessen), så letar man inventarier till inomhus. Sedan dör man inte om man bor några veckor i ett hus med enbart innerdörr till toaletten eller om man får duscha ett tag i väntan på badkaret. Likaså kan man köpa tapeter till fyndpris i förväg och det finns inget bästföre på dom. Jag har sett allt ifrån spackel till hela torn säljas.
Visst, har man någorlunda gott om tid så kan man så klart sitta och spana på Blocket. Det kan ju löna sig.

När det gäller t.ex. bilvärlden och det runt omkring bilarna på Blocket så har jag lärt mig att det som är gångbart och prisvärt ofta säljs direkt då annonserna kommer ut. Kan handla om minuter innan det är sålt. Om man inte är uppkopplad hela tiden på Blocket så vet man oftast inte ens om att det funnits en annons på det där man sökte...
Så är det kanske inte med bygg- och husgrejor. Vågar inte uttala mig om den biten.

Spackel har jag dock för mig att det finns bäst före datum på...;)
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.