Bygg elen beräknas till en kostnad på ca 30.000kr för vårt småhusbygge som skall påbörjas under årsskiftet.

Har fått tips om att bygga garaget först, ansluta el och vatten till detta för att man sedan skall kunna utnyttja elen därifrån istället och på så sätt spara pengar för bygg elen.

Någon som har någon erfarenhet av detta, stämmer det? Och hur mycket kan man spara på att bygga garaget först isf? Är det såpass lite att det bara blir löjligt att ens fundera på det, eller är det märkbar skillnad? Vi kommer ju tyvärr bygga under höst/vinter säsong vilket trots allt innebär en del förbrukning i uppvärmning av huset under byggtiden.

Mvh
 
Mikael_L
Här skriver jag hur jag gjorde:
http://www.byggahus.se/forum/el/134111-slippa-byggel-och-fa-riktigt-el-direkt.html

Och på första bilden i inlägg #3 syns skåpet till vänster om garagegrunden. Här har jag flyttat ut ställningen ifrån "väggen" för att kunna bygga garaget.
http://www.byggahus.se/forum/smahus-garage-friggebod-m-m/100212-snik-garaget.html
Det är ett litet plåttak över mätarskåpet som skyddar det mot regn.
Tre säkringar och en jordfelsbrytare inne i skåpet, en trefashandske utanför. (Eller ev så satt jag inga säkringar då huvudsäkringarna redan var 16A)

Skåpet skymtar till lite i en del andra inlägg, 76, 79, 105 och i #142 sitter det monterat på väggen. Då jag lyckades relativt bra med att få till den första positionen rätt (när elbolagets gubbe var här och la in kabeln) så vart kabeln i bra längd för att bara smacka upp skåpet på fasaden utan att behöva ta ut elverkets gubbar igen.
Men är man osäker så är det givetvis bättre att få lite lite för lång kabel som nätägaren kan komma och korta ner lite.
 
Och hur stor blev förtjänsten totalt? Det blir ju även lite "fördyringar/dubbelarbeten" om man inte kan göra klart på en gång. Och själva strömmen kostar väl lika mycket oavsett.
 
Om du kör med ett vanligt elskåp för byggel så köp ett på blocket, hyr inte.
 
Byggskåp med mätarplats är inte så vanligt på blocket, men man kan ju alltid höra med nätägaren. Här hos oss kostar det ca 5100/år att hyra (hos nätägaren) byggströmsskåp plus en inkopplingsavgift på 2 500:- behöver man då skåpet i tex ett halvt år blir det inte så dyrt.
 
Vi satte ett markmätarskåp i tomtgräns, så strömmen är på plats innan bygget drar igång.
De flesta sådana skåp (Garbos och Enstos ivarjefall) har några en och trefas-kontakter i skåpet så man kan köra byggelen den vägen och sen slipper man sätta upp ett fasadskåp när bygget är klart.
Tycker det är en klart smidigare lösning än att sätta upp ett tillfälligt byggelskåp och att nätägaren behöver komma ut två gånger till tomten för att koppla.
 
Men då är ju kostnaden för ett markmätarskåp så pass hög att ev "vinst" äts upp med marginal.
 
Fast man slipper ju köpa ett fasadmätarskåp för 3000-4000 om man har ett markmätarskåp.
 
Gör som Mikael_L beskriver, inga problem eller större merarbeten med det. Han har ju inte svarat på ev besparing men utan fördyring bör ju vara ok också. Markskåpen är ju även ett alternativ, kan komma bli vanligare och man får försöka skaffa vid sidan av de värsta krämarna.
 
Jag hade ju förmånen att ha ett färdigt/vanligt elabonnemang eftersom vi byggde nytt på en tomt där det redan stog ett hus (som vi rev). För 200kr på blocket så köpte jag ett Garo fasadmätarskåp (för infälld montering) som satt monterat på en stålställning med skärmtak, det var färdigkopplat med JFB och 16A trefasuttag. Vattenfall flyttade utan kostnad elmätaren från källaren (på huset som vi rev) till detta mätarskåp som fick stå vid tomtgränsen.
Efter 2 år när nybygget var klart så flyttade/monterade vi samma elskåp i fasaden, andra gången tog Vattenfall drygt 3000kr för flytten, men då ingick ny kabel från tomtgräns till skåpet oxå.
Elskåp.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Mikael_L
Jag svarade inte mest för att jag inte vet vilken besparing det blev, ty jag kollade aldrig vad alternativen kostar.

Men jag är övertygad om att minst några lusiga hundralappar sparade jag (det sparade jag ju t.o.m bara för att inte behöva ta ut min elektriker 2 ggr (fast nu är det ju lite special för mig och kostar inget då elektrikern är en av mina bästa vänner ;), men han slapp dubbeljobb (att kolla vad jag gjort två ggr))) men helt klart kan det kanske rört sig om några tusenlappar i besparing också.
Som det nu är så blev det ingen annan merkostnad än den faktiska jag ändå skulle haft, dvs köpa ett fasadmätarskåp.
Tja, en SJ-pall, 6 löpmeter virke och säg 3-4 timmars jobb för mig tillkom ju förstås. :)

Jag ångrar åtminstone inte tilltaget idag, det finns andra saker på mitt bygge jag skulle gjort annorlunda idag, men inte att sätta upp provisoriskt fasadmätarskåp på stativ.


Gabbe1 skrev:
JFör 200kr på blocket så köpte jag ett Garo fasadmätarskåp (för infälld montering) som satt monterat på en stålställning med skärmtak, det var färdigkopplat med JFB och 16A trefasuttag.
Riktigt kanonpris, lyckost ... ;)
 
Vi gav 7500:- för Enstos markmätarskåp, så visst är det lite dyrare än ett vanligt fasadskåp, men jag tror inte det sammanräknat blir nån större skillnad. Det brukar vara nån kostnad för växla mellan byggel och vanlig eller att nätägaren ska komma ut och koppla om servisen.
Hittar man ett begagnat skåp för 200:- så blir det alla gånger billigast dock :)
 
Jag satt upp fasadmätarskåpet direkt, på en ställning med tak, När sedan garaget var klart fällde jag sonika bara in det i väggen.
 
En annan "fördel" för byggaren, i alla fall här där jag verkar, är att man inte behöver anlita en elfirma för att få byggkraft. Det beställer den som ska bygga själv av nätägaren, sedan kan byggaren i lugn och ro bestämma vem som ska göra eljobbet. Men det fungerar naturligtvis olika på olika platser.
 
  • Gilla
Mikael_L
  • Laddar…
Hej,

var ute i god tid, installera skåpet i garaget som du tänkt som en permanent installation. Blir den permanent spar du inkopplingskostnad av byggel (vår skulle kosta 4000 kr) samt omkoppling när du vill gå från byggel till permanent servis (för vår del 4000 kr till) En annan vinst är att du kan binda ditt elavtal och kan betala cirka 85 öre istället för 115 som är kostnaden om du har byggel. Har du Fortum som nätleverantör behöver du vara mycket tydlig då deras leveransservice är under alla kritik och ockrar på installation. Jag gissar att vi minskade vår kostnad med 9000 kr tack vare Fortums slöhet att installera så huset hann komma upp mha grannens el och därför kunde vi göra en permanent servis direkt. Lycka till!

PS Ett ställe att köpa skåpet på är Malmbergs Örebro.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.