B
ullberg skrev:
En bild säger mer än tusen ord eller vad säger du @xdigger?

[bild]

Dessa knyten kan man vara ganska oförsiktig med utan att de faller isär. Men precis när jag tagit det där kortet så ställde jag mig frågan, måste verkligen spännaren vara i mitten (se ovan om ömtåliga saker), och vips så gjorde jag lite processförbättring:

[bild]

Detta kommer nog bli mitt nya sätt att förvara dem!

/U
Gjorde en sån efter din beskrivning i text, blev bra. Hoppas bara att de torkar bra när de är , hade visst legat ute i regnet hela dagen... =-O
 
  • Gilla
xdigger
  • Laddar…
Matti_75 skrev:
Jag använder Quickloader som är självupprullande.
Hur är kvalitén på quickloader?
 
dessa självupprullande saker, är dom inte besvärliga när man ska göra en loopsurrning eller liknande? Har man bara en planka eller två ser jag fördelen, men har man ett stort lass som man måste gå runt för att nå måste det bli besvärligt? eller går det att dra ut och spärra inrullningen?
 
MathiasS skrev:
dessa självupprullande saker, är dom inte besvärliga när man ska göra en loopsurrning eller liknande? Har man bara en planka eller två ser jag fördelen, men har man ett stort lass som man måste gå runt för att nå måste det bli besvärligt? eller går det att dra ut och spärra inrullningen?
Det går bra att dra ut och spärra (y)
 
Som lastbilschaufför så måste jag bara påpeka att det är dödsstraff på att rulla banden med kroken i mitten... Har genom jobbet lärt mig att framförallt skåningar har en förkärlek till att göra det. Detta tillsammans med dialekten har lett till många idiotförklaringar.

Banden jag använder hemma till släpet rullar jag bara ihop och slänger in på flaket i caddyn. På lastbilen rullas dom ihop och läggs i lådan med kroken YTTERST, så det går att kasta om det behövs!
 
  • Gilla
Rund_skruvad
  • Laddar…
carlbanan skrev:
Som lastbilschaufför så måste jag bara påpeka att det är dödsstraff på att rulla banden med kroken i mitten... Har genom jobbet lärt mig att framförallt skåningar har en förkärlek till att göra det. Detta tillsammans med dialekten har lett till många idiotförklaringar.

Banden jag använder hemma till släpet rullar jag bara ihop och slänger in på flaket i caddyn. På lastbilen rullas dom ihop och läggs i lådan med kroken YTTERST, så det går att kasta om det behövs!
Är även dödsstraff på att vika bandet tre-fyra gånger innan man börjar rulla upp dom. Man blir måttligt glad när någon gjort så och skiten inte rullar ut sig när man ska slänga dom över taket på bil/släp...

Man kan döda för mindre när man fått rullat om mer än hälften av banden närman ska kasta band för att lasta virke på hela ekipaget.
 
carlbanan skrev:
...Har genom jobbet lärt mig att framförallt skåningar har en förkärlek till att göra det. Detta tillsammans med dialekten har lett till många idiotförklaringar...
När vi skåningar gör något som vi vet att ni norrlänningar ska hantera så brukar vi medvetet göra fel, mest för att ni ska känna er hemma liksom... ;-)
 
  • Gilla
mrpeterteter och 4 till
  • Laddar…
carlbanan skrev [bild]
Som lastbilschaufför så måste jag bara påpeka att det är dödsstraff på att rulla banden med kroken i mitten... Har genom jobbet lärt mig att framförallt skåningar har en förkärlek till att göra det. Detta tillsammans med dialekten har lett till många idiotförklaringar.

Banden jag använder hemma till släpet rullar jag bara ihop och slänger in på flaket i caddyn. På lastbilen rullas dom ihop och läggs i lådan med kroken YTTERST, så det går att kasta om det behövs!
Jag har inte upplevt att det är knutet till en viss del av landet hur man rullar sina band. Jag är barnsligt förtjust i dialekter och ser med förfäran på utbredningen av rikssvenskan.

Alriksson skrev:
Är även dödsstraff på att vika bandet tre-fyra gånger innan man börjar rulla upp dom. Man blir måttligt glad när någon gjort så och skiten inte rullar ut sig när man ska slänga dom över taket på bil/släp...

Man kan döda för mindre när man fått rullat om mer än hälften av banden närman ska kasta band för att lasta virke på hela ekipaget.
Jag viker alltid mina band innan jag rullar och har inte upplevt detta som något problem snarare tvärt om det spar tid och tid är pengar. När det gäller att inte lyckas få banden över lasset för att det skulle vara vikt säger jag som Tjorven Sa till farbror Melker att du kanske inte har den rätta knycken;)
 
ceson skrev:
Jag viker alltid mina band innan jag rullar och har inte upplevt detta som något problem snarare tvärt om det spar tid och tid är pengar. När det gäller att inte lyckas få banden över lasset för att det skulle vara vikt säger jag som Tjorven Sa till farbror Melker att du kanske inte har den rätta knycken;)
Ja, jag viker också banden, men jag viker in 0,5-1m innan jag börjar rulla upp de. En av mina påtvingade arbetskollegor viker bandet dubbelt ett par gånger och dom ska man ha en jävla tur om man får över taket. Som tur är den dåren pappaledig i 1 år nu.

Att tid är pengar ja, men får man rulla om 70% av banden så har man förlorat tid = pengar. Tiden man vinner på att mongorulla banden är ingen vinst eftersom du måste då räta ut dom, vika dom och sen rulla.

Men du kanske rullar banden när du kör, det är ju en ren tidsvinst. ;)
 
Alriksson skrev:
Ja, jag viker också banden, men jag viker in 0,5-1m innan jag börjar rulla upp de. En av mina påtvingade arbetskollegor viker bandet dubbelt ett par gånger och dom ska man ha en jävla tur om man får över taket. Som tur är den dåren pappaledig i 1 år nu.

Att tid är pengar ja, men får man rulla om 70% av banden så har man förlorat tid = pengar. Tiden man vinner på att mongorulla banden är ingen vinst eftersom du måste då räta ut dom, vika dom och sen rulla.

Men du kanske rullar banden när du kör, det är ju en ren tidsvinst. ;)
Jag har givetvis tänkt tanken på att rulla banden samtidigt som jag kör för att spara tid men vid en enklare tidsstudie kom jag fram till att det tog längre tid att få upp banden i hytten än att rulla ihop dem och lägga på därför avsedd plats:)
Jag misstolkade ditt inlägg på hur mycket som veks och allt går ju att överdriva och kan då ställa till problem men att gå så långt som att idiotförklara och uttala önskemål om dödsstraff vill jag inte göra.
 
gyberg skrev:
[länk]

Kan denna vara nåt? Vi har en liknande på jobbet som spar massor med tid...
Den där är smart. Och det borde ta en halvtimma att bygga något liknande i trä som funkar hela livet.
 
Har en låda på släpvagnen där banden ligger.
Rullar dem bara och viker ihop spännarna och sen får de ligga i sin låda.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.