V
Så hanterar Jag mina spännband när de inte används. Lätt att bära ditt man vill, fungera hur bra som helst .Har fyra spännband. SDC11323.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Volvo v70 skrev:
Så hanterar Jag mina spännband när de inte används. Lätt att bära ditt man vill, fungera hur bra som helst .Har fyra spännband. [bild]
Så hade jag mina tidigare.
Största problemet var att när jag väl skulle ha dem så hängde de där fortfarande.

Jag vet inte hur ni andra brukar släp men för det mesta så hämtar jag saker med det, inte så ofta jag kör iväg, därav att jag ser det som fördelaktigt att förvara dem i bilen.
 
  • Gilla
M95 och 1 till
  • Laddar…
Jag hade en liten plåt låda på släpet tidigare som jag förvarade mina i. Finns på jula
 
Jag har en låda i durkaluminium fastskruvad framför främre lämmen på släpet. Där har jag spännband,släpvagnslås, flagga för lång last mm. Tycker det är smidigt.
 
Jag har inget eget släp utan hyr. Så förvaring fast på släpet går ju bort för min del. Förvarar i utrymmet under golvet i bagaget.
 
ullberg skrev:
Jag kanske borde tillägga att det är lite irriterande att kroken är mitt i rullen, blir bra "schvung" när man kastar iväg den men inte så bra om det finns något ömtåligt i närheten.
Oftast är det ju en bil. :S

inte så snyggt med Zorro-märken i lacken... ;)
 
Får erkänna att jag använder banden mer sällan till att säkra last än "gör det förbjudna" och använder dem vid lyft.
Nu syftar jag inte på några stora lyft, men vi har otympliga produkter som ska lyftas med en mobil kran från pall och ner på golvet för att bultas, som är oerhört känsliga för ojämna lyft. Så går i regel åt tiotal remmar av olika storlekar och brottstyrkor vid varje användning för att få lyften kontrollerade.

QuickeLoader är överlägsen om man lastar mycket på öppna släp, mycket gott tips att dela med sig om :)

@ Ceson: Enkelt och funktionellt,

Själv så brukar jag linda kroken längst in och har tejpat eftersom det är vad jag alltid haft på mig i fickan. Hittills har det kommit många intressanta förslag. På släpet, så sitter de dedikerade remmarna spända och bandet upprullat och säkrat med världens farligaste uppfinning "krokodil-krok".
Nästa släp blir med lastlåsskenor.
 
  • Gilla
mr_Brasco
  • Laddar…
ullberg skrev:
Inte helt lätt att förklara, ska försöka komma ihåg att ta lite bilder på det i kväll.

/U
Vill gärna se bild på detta!!
 
Jag förvarar mina band i två hammarplastlådor:

2692-240.jpg

En för banden + lastnät och en för spännarna. De minsta banden som inte har en rullspännare har en egen liten låda som förvaras i den stora lådan för band. Normalt har jag alla band rullade men det är rätt tröstlöst att rulla när man använder banden ofta. De långa 10m banden som används mest har jag därför börjat att bara samla ihop ungefär som man gör med ett längre rep, det funkar lika bra och trasslar inte. Tror jag har 10-15 band i varierande storlek och längd men iprincip är det bara 10m 8tonsbanden jag använder.
 
Redigerat:
ullberg
ullberg skrev:
Jag har märkt att det förvånande ofta (som i: kanske är det medvetet) funkar att rulla ihop spännbandet med kroken innerst. Runt den rulle man då får når spännarens korta remstump perfekt så att man kan kroka i den i själva spännaren igen.

På så sätt hålls rullen ihop av spännaren och fortsätter göra det även vid ganska omild behandling.

Inte helt lätt att förklara, ska försöka komma ihåg att ta lite bilder på det i kväll.

/U
En bild säger mer än tusen ord eller vad säger du @xdigger?

ImageUploadedByByggahus.se1375383690.713640.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Dessa knyten kan man vara ganska oförsiktig med utan att de faller isär. Men precis när jag tagit det där kortet så ställde jag mig frågan, måste verkligen spännaren vara i mitten (se ovan om ömtåliga saker), och vips så gjorde jag lite processförbättring:

ImageUploadedByByggahus.se1375383834.518287.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Detta kommer nog bli mitt nya sätt att förvara dem!

/U
 
  • Gilla
xdigger och 1 till
  • Laddar…
ullberg
Nyfniken skrev:
Oftast är det ju en bil. :S

inte så snyggt med Zorro-märken i lacken... ;)
Minns jag rätt att du som jag kör (körde) SAAB? I så fall är ju just bilen kanske det allra billigaste man kan råka träffa ;)

/U
 
Mycket fiffigt Ullberg. Ska provas och tränas på att rulla så imorgon! (y)
 
ullberg skrev:
Minns jag rätt att du som jag kör (körde) SAAB? I så fall är ju just bilen kanske det allra billigaste man kan råka träffa ;)
Kul att du noterat det!

Nej, jag var tvungen att lämna sekten eftersom jag inte hade råd med reparationerna. Kör numera Toyota.
 
Bara jag som har sån tur att jag har en äkta hälft som tycker det är roligt att rulla spännband? Jag säger bara att jag är klar med dem så rullar hon glatt ihop dem och lägger dem i facket under bagagerumsmattan :)
 
  • Gilla
Micke_vb och 1 till
  • Laddar…
Fluxor skrev:
[länk] har rejäla doningar när det gäller surrning. Vissa av de större marina spännbanden har jag sett användas med 150cm förlängare på spännhandtaget utan att gå sönder.
Ja certex har bra saker. Tex har som spännband med enkla krokar istället för de dubbla svetsade:

enkelkrok.png
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Ibland får man inte plats med krokarna i släpets lastöglor och då är det bra att kunna kroka i spännbandets krokar istället. En gång har jag gjorts så med en dubbelkrok som då gick sönder i svetsen och bändes isär.
 
  • Gilla
breakman och 1 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.