Hej!

Jag har ett elfel som jag håller på att bli tokig på!

Jag bor i en lägenhet i ett flerfamiljhus. Är ojordade vägguttag så vit jag vet.

Jag har en maskin som är inkopplad med två stycken strömförsörjande "datorkablar", se bild. Maskinen startar upp men fungerar inte som den skall. Jag köpte en likadan maskin i tro att den andra maskinen var trasig, men samma problem uppstår med den nya. Märkliga problem med maskinen.

Mäte upp båda kontakterna och då får jag olika spänningsvärden. Är även fler kontakter i lägenheten som har spänning mellan jord och L. Tror att jag är felet på spåret, eller?

Tack på förhand!

Närbild av en hand som håller en svart stickkontakt mot kakelgolv.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Pappersbit med handskrivna anteckningar och beräkningar, inklusive pilar och cirklade siffror.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Eftersom skyddsjorden enligt dig inte är inkopplad i vägguttaget så mäter du (med ett högohmigt digitalt mätinstrument) kapacitivt/induktivt kopplad spänning mellan jord och nolla. Detta är inget fel.
Börja din felsökning av appparaten i ett jordat uttag (i köket).
 
  • Gilla
Ingmar Albinson och 7 till
  • Laddar…
Är dålig med elen men att jag har två kablar från samma lägenhet med olika spänningsresultat känns skumt. Tror också att det är från två olika grupper.
 
Du har ju mätt upp 232V samt 226V mellan nolla och ledare, det är väl inom gränsvärden (230V ±10%) och borde då inte vara något problem?

Men din maskin kanske kräver att antingen jord finns (vilket det inte gör om du sätter kabeln i ett ojordat uttag), eller att båda strömkällorna kommer från samma grupp/fas?
 
  • Gilla
Boggi
  • Laddar…
Men det ska väl inte vara nån spänning mellan jord och nolla oavsett??
 
M MrDizzy skrev:
Men det ska väl inte vara nån spänning mellan jord och nolla oavsett??
Jodå, när jordledaren inte är ansluten någonstans beter den sig som en antenn och får spänning induktivt eller kapacitivt från fasledaren. Den har spänning men ingen strömkapacitet.
 
  • Gilla
Incoog och 14 till
  • Laddar…
D Dilato skrev:
Jodå, när jordledaren inte är ansluten någonstans beter den sig som en antenn och får spänning induktivt eller kapacitivt från fasledaren. Den har spänning men ingen strömkapacitet.
Tack för bra och upplysande svar :)
 
Jag är osäker, men det blir väl ungefär som när man håller på med t.ex. Arduino eller Raspberry Pi GPIO så kan portarna (mätinstrumentet i detta fall) vissa alla möjliga konstiga värden om man inte har en sluten krets. I fallet med Arduino/Raspberry Pi GPIO så använder man väl en pull-up/pull-down resistor och ser till att kretsen alltid är sluten via en sådan.

Edit: skrev för långsamt... men ja precis som Dilato skrev ovan :D
 
  • Gilla
RoAd och 3 till
  • Laddar…
Vad är det för spännande maskin som behöver 2st strömkablar?
 
  • Gilla
perror och 4 till
  • Laddar…
Server med dubbla nätaggregat möjligen?
 
R
Vad får du för märkliga fel?
En server har ju oftast 2st nätagg för redundans. Så för att testa så kopplar du bara in ett av dom så ser du om du får samma fel.

Du kan behöva koppla ur det andra fysiskt annars finns risk att maskinen känner av att det ena inte har ström och skriker om det
 
Utan att
R RalleB skrev:
Vad får du för märkliga fel?
En server har ju oftast 2st nätagg för redundans. Så för att testa så kopplar du bara in ett av dom så ser du om du får samma fel.

Du kan behöva koppla ur det andra fysiskt annars finns risk att maskinen känner av att det ena inte har ström och skriker om det

Det är en server, behöver båda kablarna för att den ska starta upp. Tyckte att var märkligt att jag fick samma fel även på den nya. Mycket räkliga fel hur servern beter sig.

Men om jag förstår rätt så är det inget fel på elnätet i lägenheten, normalt med olika spänningsvärden mellan dessa kablar och kontaktstift.
 
Om man kopplar in en server som vill ha en skyddsjord men man inte har det, i mitt fall i lägenheten. Kan det leda till att servern beter sig konstigt eller kan ta skada?
 
Vad menas med beter sig konstigt och hur kom du fram till att det har med strömförsörjningen att göra?
 
  • Gilla
sandbergarn
  • Laddar…
....men vänta lite nu. Du har ju gjort dina mätningar i änden på din anslutningssladd? Den har ju en vanlig jordad stickpropp i andra änden.

Du vet dock inte vilket hål i väggen som är noll eller fas och därför får du lite varierande resultat - du vet inte om du mäter mellan jord och noll eller jord och fas.


....och som redan sagts, om något av vägguttagen inte har korrekt jordning blir det ju lite vad som helst.
 
  • Gilla
Gillar att bygga och 2 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.