Hej.

Finns det någon som kan slå upp om man klarar sig på 10mm för en jordkabel mellan huvudcentral och centralen i huset på 80m. Belastning/utlösningsvilkor klarar man säkert på en 6mm på denna stäcka men blir spänningsfallet <2% är frågan?

/G
 
Vid 31A så får du ett spänningsfall på 2%
 
Tack för svaren. Då satsar jag på 10mm och 31A huvudsäkring.
/G
 
Bo.Siltberg skrev:
Ett utmärkt tillfälle att ladda ned Eldim från [länk] som beskrivs i denna tråd:
[länk]

Spänningsfallet i en huvudledning beräknas som
∆U = √3 • R • I = √3 • 0.0183 • 2 • 80 • I

Vi saknar uppgift om strömmen för att kunna räkna åt dig.
Har du verkligen rätt värde på resistansen? En 1,5 kvmm tråd håller ju ca 0,013 Ohm per meter.
 
Nu finns ju inte 31 A som säkring utan det är 25 eller 35 A som gäller ( om du inte använder automater som finns som 32 A). Ska du använda 35 A måste du även ha en central som tar dom större säkringarna, den storleken heter G ll. Du ska inte säkra den nya kabeln mer än huvudsäkringen vid mätaren och bäst är det om kabeln säkras minst ett steg lägre än huvudsäkringen.
 
Mätaren kommer sitta på en stolpe vid vägen sedan 80m kabel till centralen. Det blir ingen mer avsäkring innan centralen är det OK. Förutsatt att det är en central med G II plats i.

/G
 
GIII är det väl för 35A diazed?
GII är väl den "vanliga" upp till 25A?
 
spik99 skrev:
Nu finns ju inte 31 A som säkring utan det är 25 eller 35 A som gäller ( om du inte använder automater som finns som 32 A). Ska du använda 35 A måste du även ha en central som tar dom större säkringarna, den storleken heter G ll. Du ska inte säkra den nya kabeln mer än huvudsäkringen vid mätaren och bäst är det om kabeln säkras minst ett steg lägre än huvudsäkringen.
32A fins som Diazed (GIII), t.ex E2011102
 
Får ladda hem Eldim och kika lite när jag kommer hem. Har inte tillgång till SourceForge från jobbet.
Det lutar åt 32A DZ i skåpet vid mätarstolpen, sedan 80m 10mm in i centralen där jag säkrar av med 25A. Blir la gött eller?

/G
 
hempularen skrev:
Har du verkligen rätt värde på resistansen? En 1,5 kvmm tråd håller ju ca 0,013 Ohm per meter.
Bra att du är uppmärksam, det var inte mycket rätt i denna formel :surprised:
Så här ska den se ut för huvudledningar:

∆U = √3 • R • I = √3 • p/A • L • I = √3 • 0.0183/10 • 80 • I
%U = 100 • ∆U / 400
 
Behöver man ta hänsyn till spänningsfallet vid dimensionering av kortslutningsskydd i maande änden av en huvudledning, eller räcker det med utlösningsvillkoret + skydd för kabeln mot överhettning? Dvs för en ledning fram till en central, är det ok att spänningsfallet bara beaktas vid avsäkringar i centralen och inte för avsäkringen för huvudledningen?
 
Bo.Siltberg skrev:
∆U = √3 • R • I = √3 • p/A • L • I = √3 • 0.0183/10 • 80 • I
Nu fick du bara med en ledare. :)
Faktorn 2 försvann.

Edit:
Fel av mig, tror jag. Du menar en 3-fasig belastning. Med en belastning fas-fas eller fas-nolla så blir det en faktor 2 i stället för √3.
 
Redigerat:
Precis, för trefasigt spänningsfall räknar man bara med en fasledare, ingen returledare. Med alla tre faser jämnt belastade så "försvinner" ju N-ledaren!

Faktorn √3 tror jag bara finns för att räkna med huvudspänning i.st.f fasspänning.
 
sverre skrev:
32A fins som Diazed (GIII), t.ex E2011102
Har de egen storlek på passbiten eller är det 35A-passbit som gäller?
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.