yxis skrev:
Har de egen storlek på passbiten eller är det 35A-passbit som gäller?
Det är samma passdel. Färgkoden är svart, tydligen så finns det även 40A säkringar, som också har svart färgkod.

13A säkring har också svart färgkod och egen passdel, men dom passar även i den röda 10A passdelen.
 
Gurkan_1963 skrev:
Det lutar åt 32A DZ i skåpet vid mätarstolpen, sedan 80m 10mm in i centralen där jag säkrar av med 25A. Blir la gött eller?

/G
Skall du ha 32A mätarsäkring och sedan säkra av med 25A en gång till inne i huset?
Eller hur menar du.
 
Gängsäkringar (G ll) finns som max 25A och nästa steg är 35 A (Glll), någon 32 A finns inte annat än som automat.
Det "normala är väl att säkra med max 25 A i stolpen dvs en 25 A service (om man har lite högre förbrukning) och lägga en 5x6 mm2 eller 4 x 10 mm2 till huset. Behöver man mer än 25 A blir det en 63 A service och då skulle jag nog föreslå en 16 mm2 till första central. Är det ett "vanligt" hus räcker det normalt lätt med en 25 A service.
 
Kanske vore på sin plats med lite mer information kring denna anläggning. Behövs verkligen 32 A?
 
O
Det vanligaste när det gäller villor är inte det upp till 25A?
 
Jag har ALDRIG sett en vanlig villa som inte lätt klarar sig på en 25 A service, inte ens i hus byggda på 60 talet med direktverkande el. det vanliga är 16 eller 20 A. Över 25 A brukar vara nån mindre industri eller ett jordbruk.
 
... eller en butik... har minnen av en butik som säkrades upp från 35 till 50A när det blev direktverkande el istället för vattenburen värme... :)
 
elmont skrev:
Gängsäkringar (G ll) finns som max 25A och nästa steg är 35 A (Glll), någon 32 A finns inte annat än som automat.
.
Både 32A och 40A finns som gängsäkring,
E-nummer 20 111 02 / 20 111 16
 
Jag måste omedelbart erkänna att jag hade fel men får väl skylla på att jag aldrig träffat på varken 32 eller 40 A gängsäkring.:surprised:
 
Hej hej TS här. Tror den här tråden har skenat lite...
Jag kommer ha en stolpe med huvudsäkringar vid vägen typ Garo i tryckt virke bla bla. Sedan är det c:a 80 till huset. Det är ett "normalt" sommarhus med FLVP osv. så det räcker antagligen med 20A huvudsäkring.

Så frågan är då:

1 vilken huvudsäkring blir det vid vägen?
2 vilken dim. på jordkabeln till huset?
3 behöver det avsäkras en gång till i centralen?

/G
 
Jag skulle troligen välja 20 A huvudsäkring i mätarskåpet (vid vägen) , lägga en 5 x 6 mm2 eller en 4x10 mm2 från skåpet in till elcentralen i huset. Där lägger man inkommande på centralens huvudbrytare
 
Säg den tråd som inte skenar...:rolleyes:

Storleken på huvudsäkringarna bestäms av den förväntade belastningen, och sekundärt av vad nätägaren har för prismodell för olika säkringsstorlekar. Om frånluftspumpen är den enda stora förbrukaren jämte de vanliga spis, DM, TM, TT, VVB skulle det räcka långt med 16 A (11 kW).

Arean på huvudledningen bestäms av förimpedansen och den förväntande belastningen.
- Förimpedansen bör du fråga nätägaren om. Då det är ett sommarhus ligger den sannolikt lite högt, vilket kan föranleda en grövre ledning för att få en rimligt förimpedans i elcentralen.
- Den normala belastningen bestämmer spänningsfallet. Med 16 A huvudsäkring (och 16 A förväntad belastning) är 80 meter 6 mm² ganska nära gränsen på 2 %:
Z = P / A * L = 0.018 / 6 * 2 * 80 = 0.48 Ω
%U = 100 * √3 * Z/2 * I / U = 100 * √3 * 0.48/2 * 16 / 400 = 1.7 %
Med 10 mm² kan du säkra upp till 25 A om du vill, så 10 mm² är ett bra val i vilket fall för denna längd. Även med en hög förimpedans på 800 mΩ blir förimpedansen i elcentralen bara drygt 1 Ω. Om 6 mm² skulle fungera kräver lite mer uppgifter och beräkningar.

Avsäkras en gång till i centralen? Nja, inte på huvudledningen, eller vad menar du? Vanliga gruppsäkringar blir det ju. Planerar du flera elcentraler?
 
Du har säkert undersökt det redan men ifall det inte kostar något mer att få mätartavlan direkt på huset så välj det, då är kabeln fram till huset nätägarens och inte ditt problem ;)

Förresten så är kanske 20A att ta i för ett sommarhus?

Jag klarar med nöd och näppe mig på 16A i min stuga som egentligen är tänkt för permanentboende.

Däremot vill du kanske ha mer, gärna 25A, om du vill kunna värma upp ett kallt hus snabbt. Fast med nån slags värmepumplösning så är det nog bättre med en fjärrstyrning så du kan dra på värmen i förväg...
 
Hej, nu har jag fått svar på mina frågor. Blir 10mm och 20 eller 25a beroende på vad vattenfall har för kostnad för resp. Kan inte sätta skåpet på huset, dom drar bara fram till tomtgräns. Och för det tar dom endast 66.000:- (-;
 
Dom drar kabeln hela vägen fram till mätaren även om den sitter på huset, MEN från tomtgräns till huset får du själv gräva och lägga markrör så att dom lätt kan dra i kabeln. Det här tycker jag att din elinstallatör borde ha upplyst dig om.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.