Sommartorparn skrev:
Men tydligen har dom varit målade sedan urminnes tider så då är det väl byggnadsvårdsmässigt mest korrekt att inte ändra på det? Dessutom riskerar man att den går sönder när man knackar upp den. Det var nämligen det som hände med den som jag sedan blev tvungen att byta. Det är sköra grejer efter 100 års rostande.......
PS om jag linoljebränner luckan, dvs värmer med varmluftspistol, finns det då inte risk att jag fördärvar murstockens färg, som eventuellt kan vara en vanlig väggfärg av plast?
 
Tolkar jag det rätt som att luckorna är igenmålade typ sitter fast och inte går att öppna?
 
aliback skrev:
Tolkar jag det rätt som att luckorna är igenmålade typ sitter fast och inte går att öppna?
:)
Detta var utgångsläget:
Vit skorstensmur med två sotningsluckor, som var igenomålade och igenrostade sedan många år tillbaka.

Detta hände:
Plötsligt får en sotare för sig att vi måste knacka upp den ena av dessa båda luckor (den andra behövde ej knackas upp). Därvid gick luckan sönder eftersom den var ganska genomrostad. Alltså inte själva luckan utan luckans ram gick sönder. Vi åkte snabbt iväg och köpte en ny som vi genast murade fast för att kunna elda och få varmt i huset. Det var lite av panikläge.

Detta är nuläget.
En helt obehandlad sotningslucka i gjutjärn är fastmurad på sin plats. Sotaren vill även i framtiden kunna öppna och stänga denna lucka. Jag kan naturligtvis ta bort själva luckan, och behandla den på alla möjliga sätt. Däremot luckans ram, som nu sitter fastmurad i väggen kan jag inte ta bort, och den bör ju också behandlas. Oavsett om jag smetar ungssvärta, värmer linolja eller målar färg på den, så måste behandlingen ske på plats. Det gäller alltså att behandla en järnram som är ett par millimeter bred och gränsar till en vit målad yta, utan att skada denna yta.

Varför jag tjatar om detta;)
Ska vinterstänga huset snart, och om jag inte gör något nu så kommer luckan garanterat vara rostig innan våren.
 
Järnmönja?
 
Är spisen limfärgad?
 
TorpSara skrev:
Är spisen limfärgad?
Du menar muren?
Den är vit, troligtvis vanlig väggfärg,dvs plast. Inte jag som har målat så jag vet egentligen inte.

OBS, den här sotluckan är inte i närheten av en spis och blir inte heller varm.
 
Då hänger jag med:)
Jag antar att det inte är du som har målat med plastfärg;)
Kikade lite i Invändig renovering G.G där det står att föremål som ändå skulle målas med linoljefärg behöver inte förbehandlas med rostskydd då färgen i sig ger ett visst skydd.
 
aliback skrev:
Då hänger jag med:)
Jag antar att det inte är du som har målat med plastfärg;)
Kikade lite i Invändig renovering G.G där det står att föremål som ändå skulle målas med linoljefärg behöver inte förbehandlas med rostskydd då färgen i sig ger ett visst skydd.
Ursäkta att jag tjatar om detta:rolleyes:... Nu lutar jag åt att värma in linolja invändigt och måla utvändigt. Ska man i så fall ha kokt eller råpressad linolja? Eller spelar det ingen roll?
 
Frågar igen: järnmönja?
 
Karakorum skrev:
Frågar igen: järnmönja?
Blir inte det rött? Kanske inte så snyggt tänker jag.

Tack Aliback, för en intressant länk!
 
Redigerat:
Jo, men det är ju en linoljefärg, så det går att måla över med en annan kulör för att slippa det röda. Jag har aldrig provat järnmönja, men det verkar ju som det används på metall i alla möjliga sammanhang. Jag hoppas att någon kan berätta mer.
 
Karakorum skrev:
Jo, men det är ju en linoljefärg, så det går att måla över med en annan kulör för att slippa det röda. Jag har aldrig provat järnmönja, men det verkar ju som det används på metall i alla möjliga sammanhang. Jag hoppas att någon kan berätta mer.
Dubbla färgskikt tror jag inte på av två anledningar: 1) Kan bli för tjockt. Jag vill ju att luckan ska kunna glida i avsedd fals för att öppnas o stängas. 2) Blir fult när färgen blir skavd.

Jag gjorde misstaget att grundmåla mina fönsterkrokar med mönja o sedan målning med vit linoljefärg (innan jag fattade att linoljefärgen är rostskyddande!) Nu är dom jättefula med det röda som skavts fram!
 
Ja, det förstås, slitaget blir inte så snyggt.

Men linoljefärgen i sig borde väl vara tillräcklig?

Kokt linolja brukar det vara till rostskydd, tror jag. Riksantikvarieämbetet har testat olika rostskydd för gamla järnföremål. Resultatet för linoljan var väl sådär, men bättre än inget. Rapporten: http://www.raa.se/publicerat/9789172094604.pdf
 
Karakorum skrev:
Ja, det förstås, slitaget blir inte så snyggt.

Men linoljefärgen i sig borde väl vara tillräcklig?

Kokt linolja brukar det vara till rostskydd, tror jag. Riksantikvarieämbetet har testat olika rostskydd för gamla järnföremål. Resultatet för linoljan var väl sådär, men bättre än inget. Rapporten: [länk]
Det var sannerligen en lunta:)
På sid. 52 läser man:
"Den traditionella linoljan var det medel som klarade sig
sämst i våra tester. Linolja i sig innehåller ingen inhibitor,
vilket är en av förklaringarna. Vid ett kontrollerat stabilt
och torrt inomhusklimat räcker linoljan möjligen till som
rostskyddsmedel, men som rostskydd till föremål som förvaras
i kallförråd och utomhus är den inte tillräcklig som
rostskydd om man inte kan underhålla föremålen med täta
regelbundna intervall. Till linoljans nackdelar hör också att
den är svår att avlägsna och den är hygroskopisk, det vill
säga att den suger åt sig vatten.
Till linoljans fördelar hör är att den är lätt att arbeta med
och att den är miljövänlig. Vill man av någon anledning i
framtiden måla sitt föremål går det bra att måla med en linoljefärg
om föremålet tidigare är behandlat med linolja. De
flesta av de andra rostskyddsmedlen är det svårare att göra
det med, då det krävs en noggrann rengöring."

I testet ingick inte färger, dvs varken mönja eller linoljefärg testades.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.