Hej!
Är det ngn på forumet som har erfarenhet av att rostskyddsbehandla stål med linolja eller trätjära?

Jag har köpt fyra verkstadstillverkade stolplyktor. Nu ska dom rostskyddas på ngt vis. Jag funderade först på att måla dom med hammarlack, men sen kom jag på att jag även behöver skydda som på insidan av stolpen hm... Spruta färg eller tektyl kanske???

Förr i tiden så rostskyddade man med linolja eller trätjära som penslades på och sen brände man in det i järnet. Väldigt snyggt och hållbart. har ngn på forumet gjort detta tidigare? Hur mycket ska man pensla på och hur ska man bära sig åt när man bränner in det i järnet. Fungerar det med vanlig gasol brännare? Hur varmt? Hur lång tid? Är det lika hållbart som t.ex linoljefärg eller hammarlack?
/CC
 
Jag har jobbat i gjuteri samt gått smideskurs, allt rostskydd med linolja jag då sett har skett när metallen är "rykande het" efter gjutning eller smide.

Har själv linoljebränt några smidesdetaljer här hemmavid, har då gjort en brasa och sedan lagt detaljen på glödbädden.

Att grilla lyktstolpar med gasolbrännare för att sedan linoljebränna tror jag inte på, måste vara bättre att måla dom.........på gjuteriet målade vi förövrigt lyktstolparna med färg från Wedevåg färg AB som verkar vara väldigt bra.

http://www.wedevagfarg.se/

 
Att rostskydda med linolja, helst rå som är ypperlig till att krypa in i skrymslen och vrår, går alldeles utmärkt. Har sett flera bilar som rostskyddats med detta och de har klarat sig mycket bra. De har dock luktat lite jobbigt när det är varmt uta :)

Vill man spreja det in i en stolpe så kan man ju fixa det själv med färgspruta o kompressor alt köpa det på sprayburkk fr t ex Biltema. Sistnämndas kvalitet på linolja kanske kan ifrågasättas men jag har svårt att tro att det skulle spela någon roll i det här fallet.
 
Tack för svaren. Synd att det inte går, hade varit snyggt tror jag, men jobbigt om man måste förvärma.
/CC
 
Har just behandlat div. järnföremål för utomhusbruk. Målet var att få till det råa linoljebrända järnet. Jag blandade en linoljefärg av kimrök + grön umbra, resultatet blev väldigt likt!
 
Är linoljefärg på metall rostskyddande under lång tid utan att den bränns in altså?

Jag har tidigare fått uppgifter på att linoljan är hyfsat rostskydd inbrännd i järnet, men om man ska ha riktigt bra rostskydd ska man hellre använda trätjära.
/CC
 
Enl gamla beprövade metoder så stryker jag fönsterbeslag (fönsterhörnjärn & gångjärn) med linoljefärg som resten av fönstret. Har renoverat flera riktigt gamla fönster där järnet klarat sig mycket bra. Är du bekant med Centrum för byggnadsvård i Gysinge?
 
  • Gilla
Juhani Ahola
  • Laddar…
hm.. då inser jag inte riktigt varör man ibland bränner in (men det kanske varar lite längre då).

Gysinge verkar ju ha det mesta.
Jag ska testa din variant med kimrök och grön umbra. Har du koll på dosering också? Utgick du från vit linoljefärg?
/CC
 
Jag utgick från kokt kallpressad linolja, blandade i kimrök & grön umbra till en ganska fast smet. Spädde sedan med mer linolja & några % balsamterpentin, tillsätter även 2-5 % xerotin när jag använder kimrök för den är väldigt seg att torka annars. Mängden pigment kan jag inte precisera.... Men kimrök behövs inte så mycket av när man bryter. Du får prova dig fram & jämföra med något som du har linoljebränt (jag penslar ibland beslag med linolja & hettar upp dem med en varmluftspistol endast för att få det rätta utseendet!).
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.