Går det inte att linoljebränna?
Jag vet inte om det funkar med gjutjärn, någon??
 
aliback skrev:
Går det inte att linoljebränna?
Jag vet inte om det funkar med gjutjärn, någon??
Borde väl funka? Min tanke var att man kanske borde oljebränna innan man målade med linoljefärg. Är det så man gör?
 
Jag vet inte hur färgen blir om luckan blir varm?
 
aliback skrev:
Jag vet inte hur färgen blir om luckan blir varm?
OK, nu är det väldigt liten risk att denna luckan blir varm. Den sitter i golvhöjd på skorstensstocken. Röken kommer från en horisontal kanal ca 1,5 m högre upp. Röken ska alltså inte komma i närheten av just denna lucka. Det finns också en igenmålad lucka i den horisontala kanalen. Den blir däremot varm. Men också den luckan har varit målad sedan urminnes tider. Egentligen spelar det ingen roll vilken färg den nya luckan har, för som den sitter ser man den knappt. Men jag tycker att har man två luckor på en skorstensvägg så bör dom ha samma färg. Det är därför jag envisas med att vilja måla.
 
Enligt "Så målade man" så användes linoljefärg även på gjutjärn så det borde väl vara ok då.
 
aliback skrev:
Enligt "Så målade man" så användes linoljefärg även på gjutjärn så det borde väl vara ok då.
Står det något om hur man gör? Måla direkt eller olja först?
 
Nej nyvärr hittar jag inget om det, men återkommer om jag hittar något.
 
Jag tror inte att du skall olja först, och har för mig att det inte funkar bra med lösningsmedel i linoljefärgen när du målar metall. Jag målade vårt gjutjärnsbadkar med linoljefärg på vanlig kokt linolja och pigment och det fungerade bra även om det tog ett bra tag för det att torka.
 
Det är väl en smaksak hur du gör om du vill måla, linoljebränna eller varför inte vanlig spissvärta? Smörj in och polera, gärna med en polertrissa på en borrmaskin så får du en fin yta.

Har själv linoljebränt en del gjutjärnsdetaljer med lyckat resultat.

Skall du måla så tror jag som aof att du skall strunta i att olja först.
 
Som jag förklarade....... Jag vill inte ha den ena sotningsluckan svart när den andra är vit. Hade den andra varit svart så hade det varit en annan sak....

Spissvärta vet jag hur kladdigt det blir när jag svärtar spisen. Brukar bli fläckar och kladd på omgivande ytor som det sedan är ett himla besvär att få rent.....

Men tack för tipset i alla fall! ;-)

Vad tror ni om Hammarlack, som jag fick tips om i den andra tråden? Om man vill vara kulturhistoriskt korrekt, menar jag. För blank o tjock lackyta? Eller OK?
 
Jag har en gammal järnsäng någon gång fixad med hammarlack (svart) glänser som en polerad svart mercedes ;)
Jag hade nog hellre målat som du tänkte från början.
 
Nej tack, Mercedesglans vill jag inte ha!:eek:
 
Väck med färgen på den andra och svärta den också då! ;-)
 
Snurre skrev:
Väck med färgen på den andra och svärta den också då! ;-)
Men tydligen har dom varit målade sedan urminnes tider så då är det väl byggnadsvårdsmässigt mest korrekt att inte ändra på det? Dessutom riskerar man att den går sönder när man knackar upp den. Det var nämligen det som hände med den som jag sedan blev tvungen att byta. Det är sköra grejer efter 100 års rostande.......
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.