Har behövt sätta in en ny sotningslucka i skorstensstocken eftersom den gamla gick sönder när vi knackade upp den. Den nya är av obehandlad gjutjärn och ser ut att vara benägen till att rosta. Jag antar att den bör behandlas på något sätt. Rostskyddsfärg? Vanlig linoljefärg? Hur gör man för att den inte ska kleta igen? Befintliga sotningsluckor har alla varit igenmålade, till stort förtret för sotaren. Hur har ni gjort?
 
Jag köpte ugnssvärta som jag gned in min nyblästrade lucka med. Lade den sedan på en bit folie i ugnen på ca 150 grader i tio minuter för att verkligen bränna fast färgen. Blev supersnyggt. Ugnssvärta är ju gjort för att tåla höga temperaturer så då slipper man fundera ifall man vill verkligen elda max.

//R
 
Ugnssvärta, att jag inte tänkte på det!
Har precis svärtat järnspisen, utan tanke på att man även skulle kunna svärta sotningsluckan. Hos mig var sotningsluckorna målade vitt som spismuren, nämligen. Borde i så fall ha svärtat luckan innan jag murade fast den, antar jag.:( Svårt att göra det nu i efterhand utan kleta ner den vita spismuren.

Brukar du behöva upprepa behandlingen? Spisen behöver man ju svärta om då och då, och det är alltid ett väldigt kladdande med klet på närliggande ytor..... Sotningsluckan blir ju inte varm på samma sätt, så det kanske räcker med en enda behandling och sedan står det sig för all framtid? Vilken är din erfarenhet?

Vet du vilket som är det kulturhistoriska mest korrekta: Svärtade sotningsluckor eller målade i vitt som skorstensmuren? Dom blir ju väldigt iögonenfallande om dom är svarta....... Är det snyggt?
 
Jag lutar nu åt att måla luckan vit. Tänker mig tunnt struken linoljefärg. Vad ska man tänka på när man målar gjutjärn? Ska man linolja innan man målar?
 
Jag kan annars rekommerndera Hammerite Hammarlack el. Slätlack för just det du söker. Finns även i vitt.
 
GoForIt skrev:
Jag kan annars rekommerndera Hammerite Hammarlack el. Slätlack för just det du söker. Finns även i vitt.
Är inte det en ganska tjock lackfärg? Jag är rädd att det kan bli ett alltför tjockt färgskickt så att luckan inte glider i falsen, dvs inte går att öppna.
 
Sommartorparn skrev:
Är inte det en ganska tjock lackfärg? Jag är rädd att det kan bli ett alltför tjockt färgskickt så att luckan inte glider i falsen, dvs inte går att öppna.
Tjock vet jag inte om jag tycker, men allt är ju relativt.
Den fungerar i alla fall mycket bra på typ gjutjärn och andra lätt rostiga ytor.
 
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.