Ja stödsystemen styr helt fel. De styr mot överdimensionerade system med stor andel inmatning till elnätet när de borde styra mot system med hög egenanvändning
 
Ta en titt på solcellforum.se ty där finns det en hel del byggda anläggningar från hela lande, finns säkert någon som kan tipsa om en pålitlig installatör nära dig.

Är man normalhändig så är det inga problem att utföra takmontaget av panelerna själv och bara anlita en elektriker för den elektriska inkopplingen.
 
Varför skulle det vara fel med att mata in ström till elnätet? En lokal inmatning minskar ju överföringsförlusterna i elnätet samt att varje inmatad kwh minskar behovet av inmatad mindre lönsam kolkraft (vilket det för övrigt produceras på flera svenska kol eldade kraftvärmeverk) 2013 ökade kol eldning med 50% i Sverige.

Överskottet som jag matar in till elnätet förbrukas ju även lokalt av mina närmsta
grannar vilket känns bra, ty miljömässigt saknar det ju betydelse om jag egenkonsumera all min solel i den egna fastigheten eller om den konsumeras av de närmsta grannarna.
 
Stödsystemen är relativt kortsiktiga. En snabb installationstakt leder sannolikt till att stöden avskaffas snabbare. Risken finns att en stor andel system över en natt går från lönsamma till olönsamma när skatteavdraget avskaffas.
Stora mängder solel som matas in på nätet kan lokalt påverka det negativt.
 
hur är det på,vintern som ändå är en stor del av året, får man ut något av solcellerna då?
 
Ja det får man men inte lika mycket.
 
Mikael_wi skrev:
hur är det på,vintern som ändå är en stor del av året, får man ut något av solcellerna då?
Väldigt lite. Under november till februari får vi ca 6% av den totala årliga solstrålningen.
 
Så här ser min produktion ut över hela året.
http://pvoutput.org/aggregate.jsp?id=24585&sid=22422&v=0&t=m

Har dock som mål att på årsbasis producera lika mycket energi som jag gör slut på, vilket skulle kännas bra.
För mig spelar det ingen större roll om jag inte använder all el i samma ögonblick som den produceras utan det är ju den totala produktionen som är viktig!

Den el jag inte använder själv kommer ju att direkt konsumeras av mina närmsta grannar.
 
Hur menar du att dina grannar skulle få "din" överskottsel????? i det ögonblick den är ute på nätet är den en liten droppe av det oändligt stora "elhavet" och går inte på nått vis att avskilja från annan el.
 
elmont skrev:
Hur menar du att dina grannar skulle få "din" överskottsel????? i det ögonblick den är ute på nätet är den en liten droppe av det oändligt stora "elhavet" och går inte på nått vis att avskilja från annan el.
Elen går väl alltid kortast möjliga väg?
 
Det är ju klart att man inte kan avskilja enstaka elektroner som produceras, men elen tar ju som sagt den kortaste vägen!

då spänningen stiger något efter växelriktaren så minskar ju behovet av att mata ut el från någon annan produktionskälla som förmodligen befinner sig mycket längre bort.

Så mer eller mindre förbrukas ju den lokalt utmatade solelen direkt i närområdet, ty min el kommer ju inte att åka ut på elnätet 100 mil bort och "byta plats" med kol producerad el för att sedan återvända till mina grannar...
 
Redigerat:
någon som har siffror på hur mycket el man kan få ut i snitt per antal kvadrat solceller i skåne.
Tex om man lägger 100 kvadrat solceller?
i villan har vi nu på vintern ca 3000-4000 kwh förbrukning per månad och då har vi jordvärme... Men på firman skall vi bygga ut nu så det hade ju varit intresseant testa lägga panel där eftersom där förbrukar vi det mesta på dagtid
 
du får ut ca 150 kWh per kvadratmeter och år.
 
finns det även ca priser vad varje kvadratmeter av solceller kostar att köpa och installera
 
installerat och klart ca 3000:- per kvadratmeter
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.