huggan skrev:
Sen när är det småproduktion?
5-6 normalhushålls energibehov anser jag vara småproduktion.
 
Det tror jag inte skatteverket håller med om.

Sen var det inte det jag menade med småproduktion. Men jag har mailat henne om uppgifter så vi får se om hon svarar, gör hon det kan jag posta det här.
 
huggan skrev:
Det tror jag inte skatteverket håller med om.

Sen var det inte det jag menade med småproduktion. Men jag har mailat henne om uppgifter så vi får se om hon svarar, gör hon det kan jag posta det här.
Jag kan ringa och prata med henne om du vill. Vilka uppgifter är du ute efter?
 
  • Gilla
Mikael_wi
  • Laddar…
Investeringskostnad. Beräknad produktion och faktisk produktion. Beräknad återbetalningstid och faktisk återbetalningstid.
 
För större anläggningar är performance ratio (PR) viktigare än beräknat och faktiskt utbyte.
PR beräknas som uppmätt utbyte från solcellssystemet (Yf) dividerat med totala solstrålningen /m2 på platsen i mot en yta med samma lutning som anläggningen delat med solstrålningen 1000 W/m2 (referenssolstrålningen) (Yr). PR =Yf/Yr och detta värde visar hur väl anläggningen fungerar. Detta värde bör användas istället för att bara titta på årsproduktionen när man studerar större anläggningar.
 
HansR skrev:
För större anläggningar är performance ratio (PR) viktigare än beräknat och faktiskt utbyte.
PR beräknas som uppmätt utbyte från solcellssystemet (Yf) dividerat med totala solstrålningen /m2 på platsen i mot en yta med samma lutning som anläggningen delat med solstrålningen 1000 W/m2 (referenssolstrålningen) (Yr). PR =Yf/Yr och detta värde visar hur väl anläggningen fungerar. Detta värde bör användas istället för att bara titta på årsproduktionen när man studerar större anläggningar.
Men hur räknar man innan man bestämmer sig? Detta funkar bara på en befintlig anläggning.

Man vill ju också kunna göra en jämföring efteråt för att kolla om ens beräkningar stämmer och då vill man ju räkna på samma sätt.
 
Man räknar självklart på utbytet men det används inte för att utvärdera anläggningen eftersom leverantören inte kan garantera en viss mängd solstrålning.
 
på mitt företag förbrukar vi ca 70000-80000kwh per år och största tiden där är under dagtid. taket är ca 900kvm så frågan om detta skulle vara något eller investeringen skulle vara alldeles för hög
 
Mikael_wi skrev:
på mitt företag förbrukar vi ca 70000-80000kwh per år och största tiden där är under dagtid. taket är ca 900kvm så frågan om detta skulle vara något eller investeringen skulle vara alldeles för hög
Om det är möjligt att bygga systemet så ni använder all el själv kan det vara lönsamt. Om företaget betalar energiskatt på köpt el är det relativt lätt att nå lönsamhet men om ni inte gör det kan det bli svårare att nå lönsamhet.
För att kunna ge ett bättre underbyggt svar behöver företagets lastkurva analyseras.
 
hur är det om man redan har jordvärme, kan man med solcellerna i princip driva själva vätmepumpen så eltäkningen går ner dramatiskt
 
Dramatiskt är att ta i. Värmepumpen går mest på vintern så det blir sannolikt ingen dramatisk minskning av köpt energi. På sommaren är risken att huvuddelen av driften för tappvarmvatten sker på morgon och/eller kväll vilket leder till en missmatch mellan elgenerering och elanvändningen till värmepumpen. Det beror dock på vilken riktning modulerna står i.
Analysera byggnadens lastkurva och ett teoretiskt system på byggnadens tak. På så vis kan du då få fram relativt bra uppgifter på hur mycket du minskar den köpta energin.
Minst en stor Svensk värmepumpstillverkare utvecklar "solstyrning" till sina värmepumpar.
 
hade man typ haft en tesla som har mycket bättre räckvidd som räcker hela veckan för att pendla utan behöva ladda så hade man kunnat ladda på helgen dagtid då solen framme så då kanske lönt
 
Och så tror jag att ni ska vara försiktig med att jämföra vad en anläggning som en privatperson bygger/driver och en som ett företag bygger/driver. Det råder ju helt andra ekonomiska förutsättningar om man tänker på avdrag, avskrivningar, skatteeffekter mm.
 
Jag byggde min anläggning för 1,5 år sedan (monterad mot sydöst med knappt 10° taklutning ( läget är ej helt optimalt)

Har 16 st paneler=26m2 med en total installerad effekt på 4,kW och en beräknad årsproduktion på 3500kWh (verklig produktion 2014 blev knappt 3700kWh)

Total investeringskostnad inkl elektriker för inkoppling till elnätet blev 32000:- (efter bidraget på 35%)

använder ca 1/3 av elen själv och säljer resten till Vattenfall för 100öre +spotpris +elcertifikat +skattereduktion/kWh + en liten blygsam ersättning för nätnyttan.

Inkomsten för den sålda elen blir i dagsläget ca 2,15kr/kWh 100+35 spotpris+20 elcertifikat
+60skattereduktion

Elen som jag egenkonsumerar har ett värde av ca 100 öre/kWh då den ju ersätter köpt el, energiskatt, överföringsavgift och moms på dessa.

Med denna kalkylen så kommer anläggningens produktion generera ett värde på ca 6000:- för mig under 2015, dock är det nog troligt att ersättningen för såld el kommer att minska när utbyggnaden tar fart på allvar.
 
Redigerat:
hur går man tillväga, finns det firmor man kan be komma kolla och ge offert. finns i malmö trakten.
Har en plansvilla på 250kvm så det finns mycket tak
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.