T twoody skrev:
Har två kollegor som monterat upp anläggningar och i nuvarande läge så är dom betalda på ca 6-7 år. Tycker själv det låter som en väldigt bra investering.
Det finns många fallgropar med solceller, men ta gärna den diskussionen i någon av de trådar som handlar om just detta.
 
Nissens
T twoody skrev:
Har två kollegor som monterat upp anläggningar och i nuvarande läge så är dom betalda på ca 6-7 år. Tycker själv det låter som en väldigt bra investering.
Frågan är hur de kan veta det redan nu, jag pratar förstås om vad det kostar nu att investera i solceller, inte med priserna som var för några år sedan.

Dina kollegor lär ha räknat på det mest positiva scenariot. ☺️

Skulle du köpa en aktie som inte börjar ge vinst förrän efter 10 år?
 
  • Gilla
Mekplatsen och 2 till
  • Laddar…
M Martin_355 skrev:
Hej.

Vi har beställt och fått en solcellsanläggning monterad av ett större företag som säljer och monterar solceller. Allt är monterat och klart.

När monteringen av skenorna var klara så sa monteringskillarna att det är ett "överhäng" på 10 cm på en av skenorna.
Jag frågade om de inte kunde fixa det men de sa att det inte går på grund av takets konstruktion (läkten).
Innan anläggningen beställdes så var deras säljare och kollade på taket och lyfte på tegelpannorna och allt var ok. .

De ville att jag skulle skriva på en klausul där företaget friskriver sig garantierna (monteringen).
Jag skrev inte på något.

Jag kollade lite runt på nätet och hittade instruktions manualerna på hur man monterar skenorna mm och fick genom manualerna veta att följer man inte de rekommendationer som finns i manualerna så gäller inte garantierna från tillverkaren.

Hörde av mig till företaget som vi köpte anläggningen och påtalade detta till dem och fick som svar att företaget står för garantierna ändå. För min del är det inte aktuellt med företagets garantier då jag inte vet om företaget finns kvar om fem år.

Enligt företaget som vi köpt anläggningen av så har de hört av sig till tillverkaren angående garantierna, Vad som gäller kring garantierna. De verkar inte ha fått någon återkoppling från tillverkaren trots att det har gått 3 månader.
Jag har begärt att få skriftligt på att garantierna gäller, annars för företaget ta ner hela anläggningen.,

Det har alltid varit jag som har tagit initiativ och frågat hur det har gått med ärendet. Händer inget.

Dem garantier vi har på anläggningen är 20 år på monteringssystemet och solpanelerna.

Jag har betalat enligt de överenskommelse vi kom överens om. Det är att betala halva fakturan vid leverans av material och produkter och andra halvan när anläggningen är klar.

Fakturan vid leverans är betald. Det är sista fakturan som är kvar att betala.

Jag hörde av mig till dem under veckan och fick ett mail om att vi ska betala en del av den återstående fakturan men hålla inne 10 000 kr tills vi fått svar från tillverkaren. 10 000 kr är inte mycket i det stora hela.

Hur hade ni gjort för att driva ärendet vidare?
Vill inte förlora garantierna genom att få rabatten på 10 000 kr.
Är anl besiktigad och godkänd av besiktningsman?
 
Krilleman Krilleman skrev:
Eller enligt mitt tycke så skal hela anläggningen besiktigas i sin helhet, och därefter tar man beslutet för betalning.

Betalar TS "X" antal kronor till företaget (trots felaktigheter) så är påtryckningsmedlet helt borta.

Betala inget först alla är nöjda.
Besiktningsman, köparen själv, och givetvis även företagen som installerat.

Sen finns det ju en juridisk bit här där man ska betala för utfört arbete.
Men låt det arbetet besiktigas om osäkerhet finnes INNAN betalning!

Varför göra annorlunda när redan fel uppdagats?

Jag vill påstå att majoriteten av dom som blivit lurade, har på något sätt betalat i förskott inom byggbranschen. Och vet man då inte vad som är rätt eller fel som kund så måste man ta in opartisk expertis i dessa fall.

Betala ALDRIG något i förskott! - En bra lärdom för framtida läsare.
Och har företagaren inte råd att köpa material till just ditt bygge = Byt företag!
Det där kommer att ändras eftersom många kunder blåser företag.
Det är inte frågan om företaget har råd utan vill företaget agera bank åt kunder och ta risken att bli blåst.
Te.x jag säljer bergvärmepumpar på nätet tar alltid förskottsbetalning men med installation gäller förskottsbetalning för material och resterande när installation är klart.
 
T twoody skrev:
Har två kollegor som monterat upp anläggningar och i nuvarande läge så är dom betalda på ca 6-7 år. Tycker själv det låter som en väldigt bra investering.
Nuvarande läge, var är det. Jag förutsätter att det inte är dagens elpris du syftar på. Är det elpriser 2022 som förväntas gälla hela perioden?
 
  • Gilla
TRJBerg och 1 till
  • Laddar…
Krilleman Krilleman skrev:
Du bidrog ju med ingen saklighet, så vad skulle jag göra?

Sjunka till samma nivå?
Det är du som har ambitionen om saklighet så du får besvara din egen fråga. När jag argumenterar med barn är min ambition bara att de ska lära sig nåt.
 
Mats-S Mats-S skrev:
Kan du förklara vad du menar med "överhäng". Gärna med en bild också.
Om vi får dom uppgifterna kanske diskussionen kan bli lite sakligare 🤔
Att definiera överhängande och därmed förvänta sig konstruktionsråd i tråden som "trumfar" tillverkarens montagebeskrivning är inte realistiskt.
TS fråga är hur man gör när montageanvisningen inte följs.
Rådet är att innehålla betalning tills montaget är korrekt utfört.
Som TS beskriver är inte montageföretagets garanti mycket värt om företaget försvinner. Dock kan även tillverkaren också försvinna. Även då är garantiansvaret borta.
Innehållen betalning och snabb åtgärd av montageföretaget är det enda realistiska.
 
  • Gilla
Luddis_1 och 1 till
  • Laddar…
Resonerar du på samma sätt när det gäller träkonstruktioner? Ska sågverket stå för garantin om byggaren lägger ner? Där kan jag garantera att det ofta avviker något från rekommendationer.
 
M Martin_355 skrev:
Hej.

Vi har beställt och fått en solcellsanläggning monterad av ett större företag som säljer och monterar solceller. Allt är monterat och klart.

När monteringen av skenorna var klara så sa monteringskillarna att det är ett "överhäng" på 10 cm på en av skenorna.
Jag frågade om de inte kunde fixa det men de sa att det inte går på grund av takets konstruktion (läkten).
Innan anläggningen beställdes så var deras säljare och kollade på taket och lyfte på tegelpannorna och allt var ok. .

De ville att jag skulle skriva på en klausul där företaget friskriver sig garantierna (monteringen).
Jag skrev inte på något.

Jag kollade lite runt på nätet och hittade instruktions manualerna på hur man monterar skenorna mm och fick genom manualerna veta att följer man inte de rekommendationer som finns i manualerna så gäller inte garantierna från tillverkaren.

Hörde av mig till företaget som vi köpte anläggningen och påtalade detta till dem och fick som svar att företaget står för garantierna ändå. För min del är det inte aktuellt med företagets garantier då jag inte vet om företaget finns kvar om fem år.

Enligt företaget som vi köpt anläggningen av så har de hört av sig till tillverkaren angående garantierna, Vad som gäller kring garantierna. De verkar inte ha fått någon återkoppling från tillverkaren trots att det har gått 3 månader.
Jag har begärt att få skriftligt på att garantierna gäller, annars för företaget ta ner hela anläggningen.,

Det har alltid varit jag som har tagit initiativ och frågat hur det har gått med ärendet. Händer inget.

Dem garantier vi har på anläggningen är 20 år på monteringssystemet och solpanelerna.

Jag har betalat enligt de överenskommelse vi kom överens om. Det är att betala halva fakturan vid leverans av material och produkter och andra halvan när anläggningen är klar.

Fakturan vid leverans är betald. Det är sista fakturan som är kvar att betala.

Jag hörde av mig till dem under veckan och fick ett mail om att vi ska betala en del av den återstående fakturan men hålla inne 10 000 kr tills vi fått svar från tillverkaren. 10 000 kr är inte mycket i det stora hela.

Hur hade ni gjort för att driva ärendet vidare?
Vill inte förlora garantierna genom att få rabatten på 10 000 kr.
FInns inga garantier som gäller juridiskt 20 år det är bara säljsnack som kan anmälas .10 år är max men används sällan Det lämgsya jag kan komma på är 5 åt och värmepump
HÄnder det nåt med solcellerna är det första åren om det är felaktigt monterat
Däremot skaman räkna med att solceller har en teknisk livslängd på 20 år så du kan vara trygg
Finns inget skrivet gäller två års garanti och ett års reklamationstid
Du kan simma lugnt av det du beskriver skulle möjligen stora mängder blöt snö kunna skada mht montager men det kan du ju enkelt förebygga
 
Angående södra Europa. Nu var det sex år sedan jag var i Münster i Tyskland och åkte runt ute på landsbygden och slogs av vad MÅNGA som hade solceller. Det var ju lite före det startat här i Sverige... Men om det inte blivit någon riktig uppgång där efter det så lär väl vågen i Sverige klinga av p.s.s.
Skillnaden jmf med Tyskland är att de flesta hus där köps med 20-30 års rak amortering. Så att slänga upp 100-200 kkr på taket är nog något som många funderar på länge innan de gör eller har råd med. Lättare här när det för många går att ta amorteringsfria lån genom sin bostad.
 
  • Gilla
Roger Fundin och 2 till
  • Laddar…
Farstatjej90 Farstatjej90 skrev:
Det är du som har ambitionen om saklighet så du får besvara din egen fråga. När jag argumenterar med barn är min ambition bara att de ska lära sig nåt.
Har du precis gått ut online kursen i härskarteknik? Pinsamt.
 
  • Gilla
Bästerortarn och 1 till
  • Laddar…
B Ben39 skrev:
FInns inga garantier som gäller juridiskt 20 år det är bara säljsnack som kan anmälas .10 år är max men används sällan Det lämgsya jag kan komma på är 5 åt och värmepump
HÄnder det nåt med solcellerna är det första åren om det är felaktigt monterat
Däremot skaman räkna med att solceller har en teknisk livslängd på 20 år så du kan vara trygg
Finns inget skrivet gäller två års garanti och ett års reklamationstid
Du kan simma lugnt av det du beskriver skulle möjligen stora mängder blöt snö kunna skada mht montager men det kan du ju enkelt förebygga
Inte bra att rekomendera TS att vidta enkla åtgärder själv.
Som TS beskriver gäller ingen garanti om montaget är felaktigt.
Däremot kan montageföretaget vidta enkla åtgärder under förutsättning att ursprungsgaranti fortfarande gäller.
Låt problemet ligga kvar i knä på montageföretaget, att "mippla själv" och ta över ansvaret är aldrig bra
 
  • Gilla
Violina
  • Laddar…
B Bernt Ö97 skrev:
Inte bra att rekomendera TS att vidta enkla åtgärder själv.
Som TS beskriver gäller ingen garanti om montaget är felaktigt.
Däremot kan montageföretaget vidta enkla åtgärder under förutsättning att ursprungsgaranti fortfarande gäller.
Låt problemet ligga kvar i knä på montageföretaget, att "mippla själv" och ta över ansvaret är aldrig bra
Du får läsa på konsumenttjänstlagen lite. Det är alltid avtalspart som har garantin mot konsumenten.

Sedan kan den i sin tur ha en garanti eller försäkring som täcker upp åt dem.
 
  • Gilla
Daniel 109
  • Laddar…
Nissens
Krilleman Krilleman skrev:
På ett allmänt forum spelar det ingen roll om JAG förstår.

Det är alla andra som ska förstå.

Herregud!
Du kan ju vända på det istället; om du begriper det - så begriper sannolikt alla andra det också. 😏
 
Försöker sätta mig in i TS problematik som just installerat en solcellsanläggning.

Det är kontraktet som avgör om det är juridiskt möjligt att fördröja / skippa en betalning av en faktura.
För länge sedan kunde man betala in beloppet på en faktura till (om jag inte minns fel) Länstyrelsen.
Så länge pengarna fanns där, och tvisten pågick kunde inte den som skickat fakturan skicka en pådrivning via kronofogden. När tvisten var löst betalades antingen pengarna tillbaka till köparen eller gick vidare till leverantören. (men nu fungerar det kanske/förmodligen på annat sätt - har inte kollat)

Tråkigt att kanske samtidigt hantera ett inkassokrav innan tvisten är löst.

Företag som jag tänker ha en långvarig relation med, brukar jag kolla hur den ekonomiska statusen ser ut.
Detta kan påverka hur ett ev. garantianspråk kommer att hanteras i framtiden.
Det viktiga är att veta vem som gett garantierna och på vad samt den "finstilta" texten.
Vid ev. problem vem ska man vända sig till.

Jag skulle överväga att anlita en oberoende avsyningsman, men eftersom TS verkar ha god kontakt med leverantörerna / den som beställt hantverkarna är en dialog lika viktig.
I andra hand är det att rådfråga en jurist (brukar ibland ingå i en hemförsäkring)

Det viktigaste är att få alla överenskommelser skriftliga, eftersom garantierna gäller under så lång tid.
(Företag försvinner / människor byter jobb / hus säljs / man kanske omkommer / eller ...)
Att hävda sin rätt blir alltid enklare med skriftliga löften och åtaganden.

Kommer att bli intressant att följa hur det går i detta fall.

OT
ang. soltimmar har vi i norr lika många soltimmar som i Danmark och norra Tyskland.
https://www.fortum.se/privat/allt-om-energi/hallbarhet/5-fantastiska-fakta-om-solenergi
Men en fördel att det inte är lika varmt och i vissa fall klarare luft när solen lyser.
(solpaneler har bättre verkningsgrad om de inte blir så varma)
https://www.vattenfall.se/fokus/solceller/solpaneler-verkningsgrad/
 
  • Gilla
M.Bergman och 1 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.