Mats-S
M Martin_355 skrev:
När monteringen av skenorna var klara så sa monteringskillarna att det är ett "överhäng" på 10 cm på en av skenorna.
Kan du förklara vad du menar med "överhäng". Gärna med en bild också.
Om vi får dom uppgifterna kanske diskussionen kan bli lite sakligare 🤔
 
  • Gilla
TRJBerg och 2 till
  • Laddar…
Ni var överens om att du skulle betala resten när arbetet var färdigt. Arbetet är i mina ögon inte färdigt, så jag hade inte betalat en spänn fören det är färdigt.

Det finns en mängd olika montagesystem att välja på.

Vet du vad risken är med denna felmontering?
 
  • Gilla
Bästerortarn och 1 till
  • Laddar…
Låter som det är hur mycket skena som hänger utanför infästning.

Beroende på snözon, terrängklass, lutning på taket mm klarar skenorna längre överhäng utan någon risk.

Vad gäller garantin. Det är den som sålt anläggningen som är din avtalspart. Jag kan säga direkt att du kan glömma att reklamera något som är garanterat av någon utanför Sveriges gränser.

Lusläser man garantierna för ex en Tysk eller Nederländsk tillverkare så avgörs ev tvister i deras länders domstolar.

Samma sak med alla fina garantier som paneltillverkarna ställer ut. Lycka till att bevisa att dina paneler skall bytas på garanti om 10år.
 
Hej.

För att förtydliga kring betalningen, så har jag bara betalat 50% av offerten som vi kom överens om. Fakturan betalades vid leverans av solpanelerna och materialet..
Slutfakturan är inte betald och kommer inte att betalas förrän det är åtgärdat. De 10 000 kr är inga pengar i förhållande till hela anläggningens kostnad. Har tackat nej till det.
.
Alla företag vi begärde offert av krävde en förskottsbetalning på 30-50% av offerten vid påskrift av beställning .Stora som små företag,

En besiktningsman från vårt försäkringsbolag har besiktat anläggningen. Han tycker också att vi ska ha ett skriftligt dokumentation från tillverkaren att garantin gäller.

Avvaktar de närmaste veckorna då folk är tillbaka från semester. Funderar på att gå vidare med detta till ARN eller att företaget kommer och tar ner hela anläggningen samt betalar tillbaka de 50% jag betalat.
 
  • Gilla
Flintylaren och 2 till
  • Laddar…
Krilleman
M Martin_355 skrev:
Alla företag vi begärde offert av krävde en förskottsbetalning på 30-50% av offerten vid påskrift av beställning .Stora som små företag,
Vanligt då en inriktning är "het" på marknaden, oavsett bransch. Här ser man som företagare att minimera risken med installationen med en förskottsbetalning. Således många lycksökare och dom stora bolagen hänger med på samma tråd...

Skulle det vara lågkonjunktur inom området solceller (som snart komma skall!) så skulle ingen få uppdraget med förskottsbetalning inbakat i kontraktet.

Jag råder fortfarande dock till att betala vid fullständigt godkänd installation!
Det underlättar för dig som kund enormt.

M Martin_355 skrev:
En besiktningsman från vårt försäkringsbolag har besiktat anläggningen. Han tycker också att vi ska ha ett skriftligt dokumentation från tillverkaren att garantin gäller.
Superbra att en besiktningsman kikat på anläggningen, det bästa valet du gjort!

👍👍👍
 
  • Gilla
Hans Johanson och 5 till
  • Laddar…
S
D Danne213 skrev:
Ts har gett 1 inlägg och tråden har redan spårat ur.

Vad är det för överhäng du pratar om? Har du en bild?

Givetvis ska du inte skriva på något papper. Du skriver dock först att det är ett stort företag för att sen tveka om de ens finns kvar om 10 år?
De stora företagen i den här branschen kommer med största sannolikhet att ha försvunnit om mindre än 10 år. Det är inte en seriös bransch direkt.
 
  • Gilla
SågspånPappspikEternit och 1 till
  • Laddar…
Krilleman
S SueCia skrev:
De stora företagen i den här branschen kommer med största sannolikhet att ha försvunnit om mindre än 10 år. Det är inte en seriös bransch direkt.
Nej, man behöver bara kika på hur många som har solceller söderut i Europa, med betydligt fler soltimmar än oss, för att förstå på riktigt.

Där har knappt någon solceller på taken. Fast dom har dom äkta soltimmarna statistiskt. Konstigt va?

I kalla och mörka norden ska vi som vanligt "göra skillnad", men det är och blir aldrig på riktigt. Det handlar bara enkom om pengar i slutändan.

Pinsamt är bara förnamnet.

"Miljöpartiet" har lyckats med sin marknadsföring. #RYMDKRAM
 
Redigerat:
  • Gilla
Skogen#3
  • Laddar…
Krilleman Krilleman skrev:
Nej, man behöver bara kika på hur många som har solceller söderut i Europa, med betydligt fler soltimmar än oss, **för att förstå på riktigt**.

Där har knappt någon solceller på taken. Fast dom har dom äkta soltimmarna statistiskt. Konstigt va?
Och vad menar du dig förstå **på riktigt** genom ditt exempel? (PS. jag avskyr detta värdelösa snack "på riktigt"... dagissnack som man tyvärr även hör från div skumma politiker).

Om jag får tillåta mig att spekulera så skulle det tex kunna vara att många inte har råd med dessa investeringar även om de vore gynnsamma privatekonomiskt.

Men, jag skulle vilja se betydligt mer data som styrker din tes om att det knappt finns solcellsinstallationer i sydeuropa, jag finner detta osannolikt.
 
  • Gilla
Roger Fundin och 5 till
  • Laddar…
Krilleman
H Harald Blåtumme skrev:
Men, jag skulle vilja se betydligt mer data som styrker din tes om att det knappt finns solcellsinstallationer i sydeuropa, jag finner detta osannolikt.
Det är oerhört enkelt att utvärdera.

Kika själv när din kollega, kompis, svåger eller liknande är i Sydeuropa.

Vad säger facit då?

Inte ens i närheten av installationstäthet likt Norden.

Ekonomi är ju konstigt att du nämner.

Vore det en vinst för alla, så skulle just alla ha det oavsett kostnad. Det ger ju vinst…
 
  • Gilla
Luddis_1 och 3 till
  • Laddar…
Avvakta, det är dom som vill ha in pengarna.

Problemet blir kring årskiftet när halva gröna avdraget försvinner (om du har möjlighet till sånt) eftersom allt ska betalas på samma år.
Be då en advokat utforma ett krav attt firman skall stå för det då det är dom som felat och tagit tid på sig att lösa ärendet. Annars kan du bara låta det vara.
 
  • Gilla
perrer
  • Laddar…
M Martin_355 skrev:
men hålla inne 10 000 kr tills vi fått svar från tillverkaren. 10 000 kr är inte mycket i det stora hela.
Man kan hålla inne ett 1/2 basbelopp eller strax under! Vid en tvist t ex i domstol så får var och en ta sina egna eventuella advokat kostnader. Är det en tvist så vill inte inkasso bolagen vara med och kronofogden ligger lågt.
 
Nissens
H Harald Blåtumme skrev:
Och vad menar du dig förstå **på riktigt** genom ditt exempel? (PS. jag avskyr detta värdelösa snack "på riktigt"... dagissnack som man tyvärr även hör från div skumma politiker).

Om jag får tillåta mig att spekulera så skulle det tex kunna vara att många inte har råd med dessa investeringar även om de vore gynnsamma privatekonomiskt.

Men, jag skulle vilja se betydligt mer data som styrker din tes om att det knappt finns solcellsinstallationer i sydeuropa, jag finner detta osannolikt.
Kan ju vara så att de är klokare söderut. Att investera i något som förhoppningsvis går med vinst först efter 10 år är det normalt väldigt få som vill göra… i Sverige har det blivit någon märklig masshysteri kring solceller.

Att betala 200 000:- för att få lägre elräkningar är ju inte lite galet…
 
  • Gilla
Maria T
  • Laddar…
Ett överhäng på 10cm? Förstår inte problemet egentligen.

Är överhänget från sista montagekrock eller vart är det? Är godkänt med 40cm överhäng med skena från sista montagekrock från vissa leverantörer.
 
Nissens Nissens skrev:
Kan ju vara så att de är klokare söderut. Att investera i något som förhoppningsvis går med vinst först efter 10 år är det normalt väldigt få som vill göra… i Sverige har det blivit någon märklig masshysteri kring solceller.

Att betala 200 000:- för att få lägre elräkningar är ju inte lite galet…
Har två kollegor som monterat upp anläggningar och i nuvarande läge så är dom betalda på ca 6-7 år. Tycker själv det låter som en väldigt bra investering.
 
  • Gilla
M.Bergman och 1 till
  • Laddar…
Anlita ett besiktningsföretag som tx: https://www.solenergikvalitet.se/
Då får du ett oberoende besiktningsprotokoll av anläggningen. Utifrån denna protokoll kan du reklamera anläggning, kräva ersättning eller åtgärd.
 
  • Gilla
Albireo
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.